Project overzicht

Bereikbaar Stompwijk

Project locatie

Project status

Risico profiel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Aandachtspunt

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Van Eekelen
Programma
Economie
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Gemeente Leidschendam-Voorburg

Projectkarakteristiek

Projectfase
Diversen
Einddatum
2027
Ruimtelijke procedure
Bestemmingsplanprocedure Veenpoldersweg en diverse vergunningen t.b.v. de realisatie van de wegprojecten
Risicoprofiel
Midden

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
5 juli 2022
Volgende raads-/commissiebehandeling
kredietbesluit Dr. van Noortstraat (zomer 2025)
Besluitvorming

Raadsbesluit van 1 juli 2015: kredietbesluit en aanwijs als "groot project  in de zin van de Procedureregeling Grote Projecten.

Raadsbesluit van 15 december 2015: renoveren kadewand Stompwijkseweg (de delen die hiervoor niet in aanmerking komen worden vervangen).

Raadsbesluit van 26 april 2016: vaststellen van het inrichtingsontwerp Huyssitterweg (als onderdeel van de Verbindingsweg)

Raadsbesluit 4 juli 2017: besluit tot onteigening percelen Verbindingsweg

Raadsbesluit 5 juli 2022: besluit tot vaststelling Voorlopig Ontwerp Herinrichting Dr. van Noortstraat

Belangrijkste wijzigingen

Deze rapportage is bijgewerkt op basis van de voortgang die geboekt is voor het deelproject herinrichting Doctor van Noortstraat. De startdatum voor de uitvoering staat onder druk, dit komt met name door vertraging in de (uitvoerings)werkzaamheden van Stedin. Deze partij moet vooruitlopend op de wegwerkzaamheden bestaande kabels en leidingen vervangen.

Doelstelling en gewenst resultaat

Dit project is door de gemeenteraad aangewezen als "groot project" in het kader van de Procedureregeling Grote Projecten. In dit projectenboek wordt uitgebreid gerapporteerd over de stand van zaken zoals aangegeven in het Startdocument van september 2015. In financiële zin wordt tevens gerapporteerd over aanbestedingsresultaten en de aanwending van de posten “onvoorziene kosten” (deel uitmakend van de projectbegroting). Ter afronding van het project wordt een evaluatienotitie opgesteld.

Doelstelling van het project is het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de kern en het buitengebied van Stompwijk. Tevens wordt een bijdrage geleverd aan de recreatieve ontwikkeling van het gebied met behoud van de agrarische functie en wordt een economische impuls gegeven aan de bedrijvigheid in Stompwijk.

De projectmaatregelen zijn gericht op het realiseren van een duurzame en toekomstbestendige reconstructie van de Stompwijkseweg, een nieuwe inrichting van de Dr. Van Noortstraat en de aanleg van een nieuwe Verbindingsweg (Veenpoldersweg) tussen de N206 via de Meeslouwerpolder naar de Dr. van Noortstraat. Genoemde opgaven worden in samenhang voorbereid en uitgevoerd. Bewoners en ondernemers in Stompwijk worden hierbij nadrukkelijk betrokken.

Stand van zaken

Met de besluiten van de gemeenteraad van 1 juli 2015 en 26 april 2016 is de scope van het project vast komen te staan. Op 21 juni 2022 is aan de gemeenteraad een presentatie gegeven over het verloop van dit project. Meer concreet is ingegaan op het deelproject Herinrichting Dr. van Noortstraat.

A. Aanbesteding van werken
Over de wijze van aanbesteden (contractvorm) en de diverse aan te besteden werken van de planonderdelen is een Inkoopplan opgesteld. Kort samengevat bestaat het project uit drie werken. Twee daarvan zijn inmiddels voltooid. De stand van zaken is als volgt.

1. Reconstructie Stompwijkseweg
In december 2018 vond de eindoplevering plaats en volgens het contract heeft de aannemer (BAM Infra b.v.) na 18 maanden onderhoud enkele wegvakken herstraat. Diverse verzakkingen en onregelmatigheden in de rijbaan en in de fietssuggestiestroken zijn voor rekening van de aannemer hersteld in 2020. Het onderhoud en beheer is in maart 2021 overgedragen aan de gemeente. In het najaar van 2023 zijn verzakkingen in de rijbaan hersteld. Het betrof het herstel van wegvakken die een verkeersonveilige situatie zouden kunnen opleveren. Al enige tijd zijn er gesprekken met de aannemer over nieuwe schadebeelden en de garantiebepalingen die zijn opgenomen in de overeenkomst. Partijen verschillen van mening over wederzijdse contractuele verantwoordelijkheden gedurende de garantieperiode van 15 jaar.  Inmiddels is sprake van een juridisch geschil, partijen zijn met elkaar in gesprek.

2. Aanleg Veenpoldersweg
De weg met een lengte van 2,1 km is aangelegd door KWS Infra b.v. te Vianen. Het werk startte in juli 2020. De aannemer heeft deze weg half mei 2021 grotendeels opgeleverd.  Een volledige opening van de weg was op dat moment echter nog niet mogelijk. Een wegvak van ongeveer 250 meter langs de Westeinderweg is op een later moment in 2022 op palen gefundeerd vanwege de zwakke grondgesteldheid ter plaatse. Het werk is afgerond en de weg is in juni 2022 opengesteld. De weg is inmiddels in gemeentelijk beheer en onderhoud. De Dr. van Noortstraat is nu uitsluitend nog bestemd voor het bestemmingsverkeer.

3. Herinrichting Dr. Van Noortstraat
Als laatste onderdeel van het project Bereikbaar Stompwijk wordt de Dr. Van Noortstraat opnieuw ingericht. Het accent ligt op het verbeteren van de verkeersveiligheid en de woon- en verblijfskwaliteit. De gemeente werkt hierin samen met het Hoogheemraadschap van Rijnland (HHR) die de dijk waarop de weg ligt - waar nodig – zal verhogen en/of versterken. De samenwerkingsovereenkomst met het HHR is 7 februari 2023 vastgesteld en levert voor beide overheden meekoppelkansen op.

Op 5 juli 2022 is het voorlopig wegontwerp vastgesteld door de gemeenteraad. De herinrichting van de weg biedt kansen om tevens andere (grond)werkzaamheden in het openbare gebied tot uitvoering te brengen. Stedin heeft een opgave om de middenspanningskabels te vervangen. In 2024 heeft Stedin dit werk voorbereid. Het uitvoeren van deze werkzaamheden heeft forse vertraging opgelopen omdat er lange tijd geen locaties voorhanden waren om nieuwe transformatorstations in te passen. Inmiddels zijn deze knelpunten opgelost en richt Stedin zich op het uitvoeren van de werkzaamheden in de eerste helft van 2026. De werkzaamheden hebben een doorlooptijd van minimaal 20 weken. Niet eerder dan na afronding van dit werk kan worden begonnen met de herinrichting Dr. van Noortstraat.

Sinds september 2023 wordt door de gemeente in samenwerking met het Hoogheemraadschap van Rijnland gewerkt aan de verdere uitwerking van het wegontwerp. Deze werkzaamheden worden met het aannemingsbedrijf Van der Ven uit Brakel in een Bouwteam uitgevoerd. De afgelopen maanden is gewerkt aan het afronden van het definitief ontwerp. Het doorlopen participatietraject heeft aanleiding gegeven om het wegontwerp te optimaliseren. Er zijn meer parkeerplaatsen langs de Dr. van Noortstraat opgenomen en de delen waarop eenrichtingverkeer wordt ingesteld zijn ingekort. Er volgt in oktober 2025 een raadsbrief waarin nader wordt ingegaan op het definitieve wegontwerp, de uitvoeringskosten en de beschikbare dekkingsmiddelen.

B. Grondzaken
Diverse stroken van de aangekochte percelen voor de aanleg van de Veenpoldersweg zijn na de wegrealisatie niet langer benodigd. Deze worden momenteel verkocht. Conform het kredietbesluit van 2015 komen de opbrengsten ten gunste van het project Bereikbaar Stompwijk.

c. Risicoregister
De actualisatie van het risicoregister is een continu proces. De risico’s zijn gekoppeld aan beheermaatregelen en worden financieel vertaald in de projectbegroting. Zie daarvoor de navolgende hoofstukken "financiën" en "risicomanagement".

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Bereikbaar Stompwijk Dr. Van Noorstraat bouwkosten

1.112.328

512.020

258.138

642.170

Herinrichting Dr. Van Noortstraat

6.518.000

0

0

6.518.000

Maatregelen Bui van de eeuw Dr. Van Noortstraat

1.174.150

0

0

1.174.150

Rioolvervanging Dr. Van Noorstraat

1.993.284

215.857

0

1.777.427

Vervanging lichtmasten Dr. Van Noortstraat

306.779

0

291.025

15.754

Totaal

11.104.541

727.877

549.163

10.127.501

De projecten Stompwijkseweg en Veenpoldersweg zijn afgesloten in de projectadministratie en staan daarom niet meer in bovenstaand overzicht. Vanuit het oorspronkelijke krediet voor het project Bereikbaar Stompwijk resteert een bedrag van € 342.170. Bij besluit van de gemeenteraad d.d. 5 juli 2022 is besloten om het resterende investeringskrediet voor de Dr. Van Noortstraat in te zetten voor de verdere planvoorbereiding. Het investeringskrediet is ontoereikend voor het uitvoeren van de werkzaamheden. In de kadernota 2024 is hiervoor een voorziening getroffen. Daarnaast is extra krediet beschikbaar gesteld om zonodig extra (drainage)maatregelen te treffen voor wateroverlast door hevige regenval (bui van de eeuw). Dit betreft een bedrag van € 1.174.150. Tot slot is een krediet gereserveerd voor het vervangen van de lichtmasten van de Doctor van Noortstraat.    

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

vaststelling wegontwerp Dr. van Noortstraat

juli 2022

ja, vaststelling van het voorlopig ontwerp

ja

raadsbesluit van 7 juli 2022

oplevering  wegontwerp Dr. van Noortstraat incl. wateropgave HHR

Q3 2025

nee

nee

raadsbrief oktober 2025 (informerend)

uitvoering ondergrondse nuts werkzaamheden

Q1 2026 - Q2 2026

nee

nee

werkzaamheden Stedin (streefplanning

voorbereiding wegwerkzaamheden

Q 2025 - Q2 2026

nee

ja

planning afhankelijk van werken derden

uitvoering wegwerkzaamheden

medio 2026 (termijn nog niet bekend)

nee

nee

Planning afhankelijk van werken derden en omliggende nieuwbouw

Bovenstaand overzicht is ontleend aan de projectplanning van juli 2025 en recente inzichten. De komende maanden staan in het teken van het voorbereiden van de wegrealisatie. En het waar mogelijk het begeleiden van de nutsbedrijven bij de vernieuwing van hun netwerken.

Project Communicatie

Het project Bereikbaar Stompwijk wordt periodiek afgestemd met de Adviesraad Stompwijk. Desgevraagd heeft de Adviesraad ook voorstellen aangedragen voor het wegontwerp Dr. van Noortstraat. Niet alle voorstellen zijn in het definitieve ontwerp verwerkt. De Adviesraad blijft onder meer voorstander van volledig tweerichtingsverkeer. Verder wordt circa 6 keer per jaar vergaderd met de Klankbordgroep waarin betrokken bewoners en ondernemers zijn vertegenwoordigd. Voor het deelproject Herinrichting Dr. van Noortstraat wordt vanaf juni 2021 een stappenplan gevolgd. Meer over dit participatietraject op de projectpagina www.lv.nl/doctorvannoortstraat

Op 23 mei 2024 is een informatiebijeenkomst gehouden over het wegontwerp Dr. Van Noortstraat. Op 30 september 2024 is de omgeving geïnformeerd over de verwerkte wensen en ideeën. Daarna  zijn er nog veel reacties ontvangen omtrent het inpassen van parkeerstroken langs de Dr. van Noortstraat. De resultaten van de doorgevoerde optimalisaties zijn in april 2025 teruggekoppeld aan de omgeving.

Risicomanagement

In mei 2015 is het risicoregister opgeleverd met de belangrijkste risico’s voor het projectresultaat. Dit register beschrijft in de meest brede zin de mogelijke risico’s voor dit project: juridisch, technisch, sociaal-maatschappelijk, organisatorisch en politiek-bestuurlijk. Aan elk risico is een “gewicht” gehangen, resulterend in een ranking. Mede op basis van deze informatie is destijds de hoogte van de posten “onvoorzien” tot stand gekomen.

Aan de benoemde risico’s zijn beheermaatregelen gekoppeld. Periodiek wordt het register bijgesteld en aangescherpt. Het beheer van het risicoregister blijft een dynamisch proces. Naarmate het project vordert worden diverse beheermaatregelen verder aangescherpt en/of bijgesteld. Bepaalde risico’s verdwijnen, maar er kunnen zich ook nieuwe risico’s voordoen als gevolg van nieuwe inzichten en gewijzigde omstandigheden. Deze zullen aan het register worden toegevoegd. Het risicoregister c.q. de beheermaatregelen en de vertaling in geld zijn dan ook een vast onderdeel van de projectteam-overleggen en worden gedeeld met de ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever.

Ten opzichte van de vorige actualisatie van het projectenboek zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd in het risicodossier. Dit risicodossier is in het bouwteam Herinrichting Dr. van Noortstraat tot stand gekomen.

De belangrijkste risico’s zijn op dit moment:
1.   omgevingsrisico’s als gevolg van ophogen weg en schades aan particuliere objecten
Beheersmaatregelen:
·   inventariseren mogelijke knelpunten (bewonersgesprekken);
·   gesprekken voeren met de omgeving (maatwerkoplossingen);
·   uitvoeren van technisch onderzoek;
·   uitvoeringsmethode kiezen die dit risico beperkt.

2.   afkalvend draagvlak bij de bewoners en de bedrijven als gevolg van doorlooptijden
Beheersmaatregelen:
·   duidelijk en tijdig communiceren over de beoogde uitvoeringsplanning
·   vast aanspreekpunt voor vragen over de planning en de wijze van uitvoering van het werk
·   nauw contact onderhouden met derden partijen (nutsbedrijven, projectontwikkelaars)

3.    technische risico’s vanuit de bestaande kadeconstructie (vervangen ankerstangen)
Beheersmaatregelen:
·   bewoners informeren over de noodzaak tot het vervangen van de bestaande ankerstangen;
·   plan van aanpak om in de uitvoeringsfase aanvullende maatregelen te treffen (extra ankers op het werk aanwezig).

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2025 15:38:43 met de export van 11/20/2025 15:27:35