Project overzicht

Uitvoeringsplan rioleringsprojecten

Project status

Risico profiel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Volgens verwachting

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Belt
Programma
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Afdeling Stadsbeheer

Projectkarakteristiek

Projectfase
Realisatiefase
Einddatum
doorlopend
Ruimtelijke procedure
Niet van toepassing
Risicoprofiel
Midden

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
Juli 2024
Volgende raads-/commissiebehandeling
Besluitvorming

Belangrijkste wijzigingen

Planning en financieel overzicht zijn geactualiseerd, zie hiervoor de betreffende hoofdstukken.

Project Inhoud

Het Uitvoeringsplan Rioleringsprojecten (hierna UPR) is een plan van aanpak om langs programmatige weg de rioleringsprojecten voor te bereiden en uit te voeren. Het UPR staat voor een integrale aanpak. Naast de vervangingsopgave is klimaatadaptatie leidend. Op basis daarvan wordt er groter gedimensioneerd, worden er vaak gescheiden stelsels en drainage aangelegd, worden zo mogelijk minder stenen teruggebracht en meer groen aangebracht. Schoon regenwater wordt zo veel mogelijk gestuurd naar de sloot en het grondwater. Rioleringsprojecten kennen veelal raakvlakken met andere gemeentelijke opgaven in het openbaar gebied, zoals versterken van de biodiversiteit, vergroening, nieuwbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen, de energietransitie en renovatie opgaven voor bestrating en speelplekken. De inzet is om opgaven zo veel mogelijk te combineren en naar een totale verbetering van de openbare ruimte te gaan. Dit zijn ook opgaven van derden, zoals andere overheden, nutsbedrijven (glasvezel, drinkwater bv) en projectontwikkelaars. Een aanpak die is gericht om de tijdelijke overlast voor de duurzaam betrokkenen te beperken. Bereikbaarheidsvraagstukken spelen daarbij een belangrijke rol.
Voor het UPR is een zelfstandig team opgezet dat is ingericht om op een efficiënte wijze uitvoering te geven aan de rioleringsprojecten.

Doelstelling en gewenst resultaat

De huidige scope van het UPR bestaat na samenvoeging van enkele projecten uit de realisatie van 14 rioolprojecten: Prinsenhof-Laagbouw, Van Pabstlaan, Ridder Snouckaertlaan, Marcellus Emantslaan, Veursestraatweg, Kon. Julianalaan, Zaagmolenstraat, Pr. Bernhardlaan/Spinozalaan, Flaviusstraat/Overburgkade, Van Santhorststraat, Huygenskwartier, ’t Hert, Duivenvoorde en Essesteijn. Aan het plan kunnen rioolprojecten worden toegevoegd (zie WRP 2022-2027) en/of projecten worden gebundeld. Ook kunnen projecten worden gekoppeld aan projecten van derden. Het UPR is daarmee flexibel en speelt in op nieuwe ontwikkelingen. Voor alle rioleringsprojecten geldt dat een projectplan wordt opgesteld. Daarin wordt onder meer de scope van project gedefinieerd en wordt nader ingegaan op de planning en aanpak, financiën, kwaliteit, organisatie en communicatie.
Herstelwerkzaamheden in het geval van calamiteiten en tijdelijk beheer behoren niet tot de scope van het uitvoeringsplan. Deze blijven de verantwoordelijkheid van de (reguliere) lijnorganisatie.

Met het vaststellen van de hemelwaterverordening op 5 oktober 2021 heeft de gemeenteraad de scope uitgebreid met het afkoppelen van de straatzijde van de particuliere daken. De investeringskredieten zijn hierop al eerder berekend. In de voorbereidingsfase van elk project zal de precieze gebiedsgrens waarvoor de hemelwaterverordening geldt worden vastgesteld, waarna het college die tot de gebiedsaanwijzing kan besluiten.

Stand van zaken

De rioleringsprojecten doorlopen een vijftal fasen: onderzoek, voorbereiding, aanbesteding, realisatie en nazorg/evaluatie. Een deel van de rioleringsprojecten bevindt zich nog in de (eerstgenoemde) onderzoeksfase of zal nog worden opgestart. Een aantal projecten worden in het najaar 2024 opgestart. In het projectenboek wordt verslag gedaan van de rioleringsprojecten die dit jaar in uitvoering komen of kort daarna.

Rioleringsproject Prinsenhof-Laagbouw
In 2020 is een participatietraject met de bewoners in het projectgebied gevolgd voor het inventariseren van kleinschalige maatregelen in het openbaar gebied. Dit heeft geresulteerd in diverse wensen en ideeën welke worden betrokken in het projectplan. De gemeenteraad heeft op 5 oktober 2021 het benodigde krediet voor de aanpassingen van de bovengrondse voorzieningen beschikbaar gesteld. Begin 2022 is gestart met de ontwerpfase (onderdeel voorbereidingsfase) waarbij de bewoners zijn geconsulteerd.  
De voorbereidingen zijn inmiddels afgerond en in de eerste week van september 2024 is er daadwerkelijk een start gemaakt met het vervangen van het rioolstelsel in deze wijk. De huidige werkzaamheden verlopen volgens schema. De verwachting is dat de werkzaamheden in het voorjaar 2026 afgerond zijn.

Rioleringsproject Zaagmolenstraat/de Wiek
De gemeente gaat groot onderhoud plegen aan de Zaagmolenstraat/de Wiek vanaf het kruispunt met de Schoorlaan. In 2023 heeft er een bewonersenquête plaatsgevonden. Hieruit volgt een presentatie schetsontwerp wat resulteert in een definitief ontwerp en aanbesteding van een aannemer.  
Door de riolering te vervangen kunnen we ook direct het gebied ophogen en een aantal kleine aanpassingen in de openbare ruimte doen. Voor de openbare ruimte is samen met de bewoners een ontwerp gemaakt.
We verwachten te starten met het vervangen van de riolering wanneer externe partijen haar voorbereidingswerkzaamheden hebben afgerond. De verwachting hiervan is afronding in het 1e kwartaal van 2026.

Rioleringsproject Veursestraatweg/Parnashofweg
De riolering in de Veursestraatweg is aangelegd in 1950, verkeert in een matige conditie. De gemeente heeft dan ook vanuit haar wettelijke zorgplicht besloten grootonderhoud uit te voeren aan de riolering en het riool te vervangen voor een gescheiden systeem.
Gelijktijdig aan de rioolvervanging vindt op de Veursestraatweg een herinrichting plaats van de bovengrondse infra. Dit is een separaat project die vanuit een andere projectorganisatie wordt voorbereid en uitgevoerd. De rioolvervanging ter plaatse van de Veursestraatweg wordt vanuit het rioolvervangingsproject ontworpen en vervolgens voorbereid en uitgevoerd door de projectorganisatie van de herinrichting Veursestraatweg. Start uitvoering gepland Q4 2025.
De Parnashofweg wordt na het vervangen van de riolering ingericht als fietsstraat. Rondom dit project liggen meerdere ontwikkellocaties voor woningbouw. Waar nodig moet met de aansluitingen van de onder- en bovengrondse infra en de werkzaamheden aan de ontwikkellocaties rekening gehouden worden.

Rioleringsproject Pr. Bernhardlaan/Spinozalaan
In september 2021 zijn de direct omwonenden en belanghebbenden middels een enquête bevraagd naar hun wensen en ideeën voor kleinschalige maatregelen in het openbaar gebied. Tijdens dit participatietraject zijn, naast het bekend
maken van de rioleringswerkzaamheden, ook twee andere ambities van de gemeente kenbaar gemaakt. Dit betreffen het deels ontharden van verhard oppervlak voor het appartementencomplex Pr. Bernhardlaan (realiseren plantvakken voor vergroening en klimaatadaptatie) en het verbreden van het 2-richtingen fietspad ter hoogte van het Burg. Feithplein (verbeteren fietsverkeersveiligheid). Uit de enquêtering is naar voren gekomen dat de bewoners voorkeur hebben voor een verbeterde vormgeving van de plantvakken dan dat nu in het project is voorzien. De raad heeft daarom in november 2022 een voorstel goedgekeurd om aan deze wens te kunnen voldoen. In dit voorstel zijn tevens kosten voor het herstel van het omliggende straatwerk (werk met werk) meegenomen.
Begin 2023 is gestart met de ontwerpfase waarbij tevens ingezet wordt op verdere vergroening en de bewoners worden geconsulteerd. Hun input wordt betrokken bij de totstandkoming van het definitieve ontwerp.
De werkzaamheden zijn inmiddels opgestart.

Huygenskwartier
Het rioleringsproject Huygenskwartier is in onderzoeksfase en de gemeente gaat in gesprek met bewoners en ondernemers over de aanpassingen in deze wijk. Start werkzaamheden riolering vinden plaats na het gereedkomen van de werkzaamheden project appartementen en winkel Herentuyn te Voorburg. Ook in het Huygenskwartier wordt er gekeken naar vergroening en een deel herinrichting.

Santhorststraat
Voor het rioleringsproject Santhorststraat te Stompwijk is de gemeente momenteel in een onderzoeksfase. Nadat deze onderzoeksfase afgerond is worden er bewonersavonden georganiseerd. We verwachten dat deze voorlichting in het eerste kwartaal van het jaar 2026 gaan plaatsvinden.
Ook voor dit project is duurzaamheid en vergroening een belangrijk gegeven voor de gemeente, welke wij samen met de bewoners gaan bespreken.

t' Hert
Rioleringsproject t' Hert is in voorbereiding. Een enguete is door bewoners ingevuld en deze bevindingen worden meegenomen in de voorbereidingen. Hierna volgt het ingenieurs bureau wat weer volgt met een voorlopig ontwerp wat aan de bewoners gepresenteerd wordt. De verwachting is dat er daadwerkelijk gestart wordt met de werkzaamheden rond oktober 2026.

Duivenvoorden
Een 6,5 kilometer lang riolering trace wordt vernieuwd. Voor project Duivenvoorden is de gemeente in een onderzoeksfase. De bewoners enguete volgt nog in het jaar 2025. Dit project wordt gefasseerd uitgevoerd over een periode van 2 jaar. De verwachte start van de werkzaamheden vinden plaats vanaf januari 2027.

Marcellus Emantslaan
De gemeente Leidschendam - Voorburg streeft naar het duurzaam en efficient uitvoeren van de rioleringsprojecten. Voor het project Emantslaan is een onderzoek gaande. In dit plangebied wordt een schoolcomplex vervangen. De planning voor deze werkzaamheden loopt door tot in het jaar 2028. Voor een juiste uitvoering van de rioleringswerkzaamheden is de gemeente in overleg of dit gefaseerd of tijdens de nieuwbouw van het schoolcomplex gebeurt. Een andere mogelijkheid is om de rioleringswerkzaamheden uit te stellen tot de nieuwbouw afgerond is.

Pabstlaan
In mei 2025 heeft de gemeente een schets ontwerp gepresenteerd aan de bewoners. De bevindingen worden verwerkt in een voorlopig ontwerp. Dit ontwerp wordt besproken in een vervolg afspraak met de bewoners. In het ontwerp wordt vergroening en het herzien van rijrichtingen meegenomen. De start van de werkzaamheden starten vanaf oktober 2026.

Flaviuslaan / Overburgkade
Het riolering project Flaviuslaan / Overburgkade is in onderzoeksfase. Eind van het jaar 2025 worden de ingenieursdiensten uitgevraagd. Hierdoor verwacht de gemeente dat de werkzaamheden medio september 2026 gaan starten. Ook wordt er rekening gehouden met de werkzaamheden van de Maanweg die momenteel door de gemeente Den Haag worden opgestart.  De riolering vervangging in dit plangebied volgt na deze werkzaamheden.

Essesteijn
Project Essesteijn is een groot riolering project waarbij de gemeente momenteel in onderzoek is. De vijf deelgebieden gaan gefaseerd in uitvoering.  De werkzaamheden zijn gepland vanaf 2027.

Julianabaan
Meerdere ontwikkelingen in het plangebied en de noodzaak om eerst project Marcellus Emantslaan af te ronden zorgen ervoor dat er, voor de start van de werkzaamheden in de Julianabaan, nog geen concrete planning aanwezig is.

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

rioleringsproject Prinsenhof-Laagbouw

8.274.694

4.330.033

147.934

3.769.727

rioleringsproject Pr. Bernhardlaan / Spinozalaan

1.364.386

215.546

6.202

1.142.638

rioleringsproject Zaagmolenstraat

1.208.751

171.152

1.059.641

-22.042

Totaal

10.847.831

4.716.731

1.213.777

4.890.323

De bovenstaande tabel geeft de totale kosten per project aan. De grootste uitgaven worden gedaan in de uitvoeringsfase (bouwkosten). De genoemde projecten bevinden zich op dit moment deels in de uitvoeringsfase maar vooral in de voorbereidingsfase wat het relatief hoge saldo van nog te besteden middelen verklaart. De toename van de beschikbare middelen is ontstaan door indexering en een toename van de baten (onder andere subsidies).

In het UPR zijn 14 uit te voeren rioleringsprojecten opgenomen. De totale omvang van de uitvoeringskosten zijn geraamd op circa € 97 miljoen en worden vooral gedekt uit de baten van rioolheffing. Een deel wordt gedekt door kredieten die afzonderlijk door de gemeenteraad worden vrijgegeven. Dit zijn kosten voor maatregelen die nodig of gewenst zijn en die met de rioolprojecten meegenomen worden, zoals verbetering omliggend straatwerk, extra vergroening/ klimaatadaptatie en/of bewonerswensen. Kosten voor het volledig herstellen van de openbare ruimte dan wel eventuele extra kosten voor de verbetering van de openbare ruimte mogen op basis van regelgeving niet gedragen worden uit de baten van rioolheffing. Voor dergelijke (bovengrondse) voorzieningen zal separaat een krediet worden aangevraagd bij de gemeenteraad.
Zoals aangegeven in de vorige paragraaf wordt verslag gedaan van de financiële stand van zaken van de in voorbereiding en/of in uitvoering zijnde rioleringsprojecten.

Hieronder zijn per project de financiële consequenties aangegeven als gevolg van de laatste raads-/ commissiebehandeling.

Rioleringsproject Ridder Snouckaertlaan
De gemeenteraad heeft in november 2022 het krediet van het project verhoogd met € 210.000.

Rioleringsproject Pr. Bernhardlaan / Spinozalaan
De gemeenteraad heeft in november 2022 het krediet van het project verhoogd met € 230.000.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Prinsenhof laag

september 2024 -  gereed voorjaar 2026

Ridder Snouckaertlaan

afgerond

Zaagmolenstraat

januari 2026 - gereed zomer 2026

Parnashofweg ( Veursestraatweg)

oktober 2025 - gereed zomer 2026

P. Bernhardlaan/ Spinozalaan

september 2025 - gereed zomer 2026

van Pabstlaan

oktober 2026- december 2027

Huygenskwartier

januari 2027 - gereed zomer 2027

Santhorststraat

januari 2027 - gereed december 2027

't Hert

oktober 2026 - gereed januari 2028

Duivenvoorden

januari 2027- gereed december 2028

Marcellus Emantslaan

start na 2028 of eerder

Flaviuslaan / Overburgkade

september 2026 - december 2027

Essesteijn

uitvoering na 2027

Julianabaan

uitvoering na 2027

Voor de genoemde 14 rioolprojecten geldt een planning op hoofdlijnen. Gesteld kan worden dat bij 4 projecten stagnatie is opgetreden. De voornaamste oorzaak een tekort aan ambtelijke capaciteit, personele wijzigingen binnen het planteam en de invloed van nabijgelegen andere ruimtelijke projecten. Dit is nu opgelost, vacatures zijn vervuld. Het project Prinsenhof-Laagbouw is in uitvoering en project Ridder Snouckaertlaan is afgerond. Project Pr. Bernhardlaan / Spinozalaan is gestart in september 2025. Project Zaagmolenstraat/de Wiek is aanbesteed en de uitvoering is gepland in het voorjaar van 2026.

De voortgang van riolering project Marcellus Emantslaan is afhankelijk van de geplande nieuwbouw Sint Maartenscollege. Riolering project Julianabaan is weer afhankelijk van de afronding riolering project Marcellus Emantslaan.

Project Communicatie

Bewoners en ondernemers denken mee (participeren) over kleinschalige aanpassingen in de openbare ruimte die mogelijk zijn wanneer er een rioolproject uitgevoerd wordt. Daarbij worden zij ook geënthousiasmeerd maatregelen op eigen terrein te nemen die helpen om regenwater op te vangen of te verwerken. Om te zorgen dat bewoners en ondernemers vertrouwen in de gemeente hebben zodat zij sneller en meer bereid zijn hun mening en wensen aan te geven en de gemeente te helpen, is het belangrijk uniform, stabiel en consequent over te komen. Dat wordt bereikt door in alle rioolprojecten zo eenduidig mogelijk te communiceren en bewoners en ondernemers per rioolproject op zo veel mogelijk dezelfde wijze te laten meedenken. Handvatten om dit te realiseren (zoals een communicatieboodschap, communicatie-/participatiestrategie en in te zetten communicatiemiddelen) staan in het overkoepelende communicatie-/participatieplan UPR.

Voor het uitvoeringsplan gelden de navolgende communicatiedoelen:

  • Geïnformeerde doelgroepen: bewoners en ondernemers zijn op de hoogte en weten wat er speelt, waar en wanneer het speelt, wat zij kunnen verwachten, wanneer zij kunnen meedoen (participeren), waarover en op welke manier, wat de participatieruimte is en wat er met de input die zij leveren gedaan wordt, wat eventuele onderzoeksresultaten zijn en waar zij terecht kunnen bij vragen, klachten, tips en opmerkingen.
  • Begrip: bewoners en ondernemers hebben begrip voor eventuele hinder en overlast (tijdens de uitvoering van de rioolwerkzaamheden.)
  • Betrokkenheid: bewoners en ondernemers voelen zich betrokken en willen meedenken over de inrichting van de openbare ruimte. Zij voelen zich vrij en welkom om hun wensen en ideeën door te geven. Zij voelen zich serieus genomen en hebben vertrouwen in een goed verloop van het hele proces.
  • Draagvlak: bewoners en ondernemers willen meedoen en een bijdrage leveren aan een duurzaam watersysteem door maatregelen op eigen terrein te nemen, zoals het vergroenen van hun tuin, afkoppelen van dakwater en plaatsen van een regenton.

Risicomanagement

De rioolprojecten moeten voldoen aan de overdrachtscriteria van de gemeente die zijn neergelegd in het Handboek Beheer Openbare Ruimte. Zoals voor ieder project zijn ook de rioolprojecten onderworpen aan verschillende risico’s die het projectresultaat en de kwaliteit kunnen beïnvloeden.
Voor het Uitvoeringsplan Rioleringsprojecten is een risicodossier opgesteld. Hieronder wordt ingegaan op de voornaamste risico’s.

1. Financieel: onvoldoende budget
Maatregel(en): vooraf heldere scope bepalen en vastleggen. Risico hogere kosten materialen en inhuur capaciteit en aannemers.

2. Technisch
Onverwachte situaties voor onder meer de bodemgesteldheid, stikstofdepositie, het grondwater, de funderingen, het verleggen van kabels en leidingen en op het gebied van archeologie.
Maatregel(en): gedegen voorbereiding van de rioolprojecten, een uitgebreide inventarisatie van de bestaande situatie en het tijdig opstarten van onderzoeken.

3. Organisatie
Onvoldoende capaciteit en kwaliteit. Maatregel(en): opzetten van een passende organisatie (incl. functiebeschrijvingen en urenramingen). Tussentijds evalueren en zo nodig bijstellen van de organisatie- en overlegstructuur. Inhuur van externe deskundigheid.

4. Vergunningen en besluiten (doorlooptijden)
Maatregel(en): projectenplanningen opstellen die in voldoende mate voorzien in doorlooptijden, rekening houdend met mogelijke bezwaar- en beroepsprocedures.

5. Omgeving
Duurzaam betrokkenen keren zich tegen de projectmaatregelen. Afkalvend draagvlak.
Maatregel(en): volgen van een passend participatie- en communicatietraject. Verrichten van een stakeholdersanalyse. Inzet van een omgevingsmanager en passende communicatiemiddelen (zoals bijvoorbeeld een bouw-app).

6. Aanbesteding van werken (lange doorlooptijden en contractdiscussies )
Maatregel(en): het opstellen van een inkoopplan voor het doorlopen van efficiënte aanbestedingsprocedures en planrealisatie. Inzet van specialisten.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2025 15:38:43 met de export van 11/20/2025 15:27:35