Project overzicht

Herinrichten Veursestraatweg

Project locatie

Project status

Risico profiel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Aandachtspunt

Planning

Aandachtspunt

Budget

Aandachtspunt

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Keus
Programma
Verkeer en vervoer
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Gemeente Leidschendam-Voorburg

Projectkarakteristiek

Projectfase
Ontwerpfase
Einddatum
2027
Ruimtelijke procedure
Uitgangspunt: Niet van toepassing
Risicoprofiel
Gemiddeld

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
12 november 2024
Volgende raads-/commissiebehandeling
-
Besluitvorming

De gemeenteraad heeft op 14 februari 2023 het voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld en heeft kennisgenomen van de aanpak en het participatieplan.

De gemeenteraad heeft op 12 november 2024 het ontwerp vastgesteld en het uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld

Belangrijkste wijzigingen

Als gevolg van capaciteitsproblemen bij de netwerkbeheerders loopt het project vertraging op en kan er pas in mei 2026 gestart worden met het verleggen van kabels en leidingen en in januari 2027 met de uitvoering van de wegreconstructie.

Doelstelling en gewenst resultaat

Aanleiding
In het gebied tussen Leidschendam en Voorschoten worden aan weerszijden van de Veursestraatweg verschillende gebieden ontwikkeld. Daarbij komen kassencomplexen te vervallen, wordt nieuwe, beleefbare natuur gerealiseerd en worden nieuwe woningen gebouwd. De verkeersveiligheid op de Veursestraatweg en de bereikbaarheid van de ontwikkelgebieden moeten worden gewaarborgd. Uitgangspunt is dat de huidige bebouwde komgrens wordt verlegd naar de gemeentegrens met Voorschoten. De maximumsnelheid op dit deel van de weg wordt dan verlaagd naar 50 km/h. Dit levert naar verwachting ook positieve milieueffecten op voor de omgeving. Als gevolg van deze ontwikkelingen is een andere inrichting van de weg nodig. Daarnaast zijn bij de vaststelling van bestemmingsplan Schakenbosch in 2021 toezeggingen gedaan over aanvullend integraal verkeerskundig- en milieuonderzoek en een m.e.r.-beoordeling.

Doelstellingen
Het project heeft meerdere doelstellingen:

  1. Het bieden van inzicht in de verkeers- en milieusituatie (geluid en luchtkwaliteit) op de hoofdwegen in Leidschendam-Noord als gevolg van de ontwikkelingen die plaatsvinden in de Duivenvoordecorridor.
  2. Het verbeteren van de verkeersveiligheid van de Veursestraatweg, de bereikbaarheid van de ontwikkelgebieden en de leefbaarheid van de aanliggende woningen.
  3. Het verbeteren van de ruimtelijke inpassing/kwaliteit van de Veursestraatweg, aansluitend bij de ambities in de Duivenvoordecorridor.
  4. Het verbeteren van de gebruikskwaliteit (comfort) en de constructieve staat van de Veursestraatweg.

Gewenst resultaat
Het gewenste resultaat is een heringerichte Veursestraatweg tussen het kruispunt met de Noordsingel en de gemeentegrens met Voorschoten, ingepast in het landschap en waarbij de omgeving is betrokken.

Stand van zaken

Het door de gemeenteraad vastgestelde ontwerp is technisch verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Er zijn diverse aanvullende onderzoeken uitgevoerd. Eén van deze onderzoeken is een boomeffectanalyse (BEA). Deze heeft uitgewezen dat er een groter aantal bomen moet worden gekapt (ruim 50 in plaats van 35 in het vastgestelde ontwerp). Onderzocht wordt of een deel van deze bomen kan worden verplant. Met de netwerkbeheerders zijn afspraken gemaakt over de noodzakelijke aanpassingen aan hun netwerken. De wachttijden om tot verlegging over te gaan zijn met name bij Stedin fors opgelopen. Afgesproken is dat de verleggingen in mei 2026 starten en eind 2026 zijn afgerond. De uitvoering van de wegreconstructie start begin 2027 en zal naar verwachting eind 2027 gereed zijn.

Bij de vaststelling door de gemeenteraad van het ontwerp en het krediet voor de herinrichting Veursestraatweg op 12 november 2024 is ook een motie aangenomen. Strekking hiervan is om nog eens goed te kijken naar het realiseren van verkeersveilige oversteken voor voetgangers en fietsers en de gemeenteraad hierover nader te infomeren. Het afdoen van de motie is nog onderhanden. Er is in dit verband een werkbezoek van een deel van het college gepland op 8 oktober 2025

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Lasten - Herinrichting Veursestraatweg

8.130.000

600.560

242.638

7.286.802

Baten - Herinrichting Veursestraatweg - bijdrage

-119.000

0

-119.000

0

Totaal

8.011.000

600.560

123.638

7.286.802

De totale kosten van het project zijn op basis van het vastgestelde wegontwerp geraamd op € 8.400.000 en worden gedekt door een (herziene) bijdrage van € 270.000 uit de grondexploitatie Vlietvoorde en een totaalkrediet van € 8.130.000 (inclusief voorbereidingskrediet van € 250.000) te onttrekken uit de bestemmingsreserve Mobiliteit en te storten in de reserve dekking afschrijvingslasten ter dekking van de afschrijvingslasten van de herinrichting.

De gerealiseerde kosten van € 600.560 zijn de voorbereidingskosten over 2023, 2024 en 2025 (tot september). De kosten omvatten het doen van onderzoeken, het doorlopen van het participatietraject, het opstellen en uitwerken van het ontwerp en de uren van de ambtelijke projectgroep.
De resterende verplichtingen van € 242.638 betreffen diverse onderzoeken, de besteksvoorbereiding en de aanbestedingsprocedure van het werk. De baten van € 119.000 betreft een begrote subsidiebijdrage die nog niet is ontvangen (MRDH, verkeersveiligheid (SPUK)). De verwachting is dat deze subsidie komt te vervallen. Dat komt doordat de uitvoering van de werkzaamheden is vertraagd. Er is wel een kans of het verkrijgen van een andere subsidie (MRDH, IPVa 2024) voor het asfalteren van het bestaande fietspad binnen de bebouwde kom. Het gaat om een bedrag van maximaal € 125.000. Bij de actualisatie van het Investeringsplan (IVP) 2026-2029 worden de concrete cijfers verwerkt.

Verwacht wordt vooralsnog dat het project kan worden gerealiseerd binnen de beschikbaar gestelde middelen. Doordat de uitvoering van de werkzaamheden 1,5 jaar later is dan waar het vastgestelde projectbudget rekening mee houdt, en dit projectbudget niet wordt geindexeerd, is het risico dat de beschikbare middelen niet toereikend zijn wel toegenomen. In oktober 2025 wordt de kostenraming op basis van het definitief ontwerp herijkt en wordt duidelijk of dit risico optreedt. Er zal dan naar bevinden worden gehandeld.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Besluitvorming over ontwerp en uitvoeringskrediet

Eind 2024

 Commissie Omgeving 22 oktober 2024

 12 november 2024 (iBabs 3698)

Technische uitwerking ontwerp

Oktober 2025

Aannemer selecteren

April 2026

Start verleggen kabels en leidingen

Mei 2026

Afhankelijk van capaciteit netwerkbeheerders

Start uitvoering herinrichting

Begin 2027

Afhankelijk van doorlooptijd netwerkbeheerders

Uitvoering herinrichting gereed

Eind 2027

Afhankelijk van uitvoeringswijze

De netwerkbeheerders (met name Stedin) kampen met grote capaciteitstekorten en tegelijkertijd een grote opgave tot vergroting van de netcapaciteit.
Stedin heeft in maart 2025 aangegeven dat de wachttijd tot de uitvoering van hun verleggingen is opgelopen tot 1,5 jaar.
Dit betekent dat de uitvoering van de werkzaamheden pas in begin 2027 kan starten.

Project Communicatie

Communicatie momenten

Omgeving

Raad

Toelichting

Oktober 2025

Bewonerswerkgroep Veursestraatweg

Toelichting op- en dialoog over technisch ontwerp

Als onderdeel van de projectaanpak is een participatieplan op hoofdlijnen opgesteld. Hierin is per projectfase de betrokkenheid van bewoners en andere belanghebbenden opgenomen. Het participatieplan is te vinden op het communicatieplatform van de gemeente: www.lv.nl/veursestraatweg (projecten Leidschendam). Hier kunnen bewoners en andere belangstellenden achtergrondinformatie vinden, vragen stellen en kunnen zij zich aanmelden voor de gemeentelijke digitale nieuwsbrief. Ook zijn hier de verslagen van de vier bewonerswerkgroepen (november 2023 t/m maart 2024 opgenomen) en de weergave van de twee centrale, openbare bewonersavonden. Het ontwerp is verder technisch uitgewerkt, dit wordt in oktober 2025 opnieuw aan de bewonerswerkgroep voorgelegd.

Risicomanagement

Belangrijkste risico's zijn dat de netwerkbeheerders geen of onvoldoende capaciteit voor de benodigde verleggingen van hun netwerken hebben en dat de uitvoering van de herinrichting voor ernstige verkeersoverlast zorgt, zowel voor lokaal verkeer, doorgaand verkeer als bouwverkeer naar de ontwikkelgebieden. Beheersmaatregelen zijn vroegtijdig in overleg gaan met de netwerkbeheerders, afspraken vastleggen over de planning en het opstellen van een plan voor de logistiek tijdens de uitvoeringsfase.
In maart 2025 blijkt het eerste risico te zijn opgetreden en te leiden tot vertraging van de uitvoering. In juni 2025 zijn wel planningsafspraken gemaakt met de netwerkbeheerders. Het blijft het grootste projectrisico omdat het om partijen gaat waarmee geen contractuele afspraken zijn gemaakt.

Daarnaast leidt de 1,5 jaar vertraging van de uitvoering tot het risico dat het projectbudget (dat gefixeerd is en uitgaat van start-uitvoering in 2025) niet meer toereikend zal zijn. Beheersmaatregel is het herijken van de kostenraming op basis van het technisch uitgewerkte ontwerp en naar bevinden te handelen.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2025 15:38:43 met de export van 11/20/2025 15:27:35