Project overzicht

Taskforce de Mall - Westfield Mall of the Netherlands

Project locatie

Project status

Risico profiel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Volgens verwachting

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Keus
Programma
Verkeer en vervoer
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Eigenaren/Unibail-Rodamco-Westfield

Projectkarakteristiek

Projectfase
Realisatiefase
Einddatum
Q3 2026
Ruimtelijke procedure
-
Risicoprofiel
Medium

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
Volgende raads-/commissiebehandeling
Besluitvorming

2629-Raadsvoorstel - Beheersing verkeer de Mall

Belangrijkste wijzigingen

In 2025 wordt het OMC overgedragen vanuit het project naar de operationele organisatie. Vanaf 2026 wordt het OMC onderdeel van de operationele organisatie.

De projecten aanpassing Heuvelweg en verlenging halte Heuvelweg gaan in 2025 van start. Zie hiervoor de paragraaf Stand van Zaken - Wat moet er nog gebeuren.

Doelstelling en gewenst resultaat

URW meldt over 2024 dat met een groei van bijna 4% het aantal bezoekers wat de Mall bezocht heeft de 15 miljoen per jaar is gepasseerd. In 2025 lijkt deze trend zich voort te zetten.
Dat betekent meer dan 15 miljoen bezoekers per jaar en 4.000 (auto)parkeerplaatsen bij de Mall, zorgen structureel voor een substantiële verkeersstroom naar en van de Mall. De Taskforce heeft daarvoor binnen het zogenoemde Operationeel Mobiliteits Centrum (OMC) een aantal verkeersmanagement instrumenten ontwikkeld om in samenwerking met RWS, URW en ZHB deze substantiële (auto)verkeersstroom zo beheerst mogelijk te laten lopen. De Taskforce heeft nog 2 specifieke projecten te realiseren in 2025 en 2026 om de fysieke situatie van de Heuvelweg af te stemmen op de huidige verkeerstromen: aanpassing van kruispunt bij het politiebureau en verlenging van halte Heuvelweg.

Stand van zaken

Ontwikkeling van de verkeerssituatie in 2025
Omdat er nog steeds een kleine groei is van het aantal bezoekers ziet de Taskforce dat de verkeerssituatie afhankelijker wordt van het weer. Slecht weer zorgt voor meer bezoekers en ook dat een groter deel van de bezoekers dan voor de auto kiest. We zien dat terug in het Dashboard wat door het OMC wordt gebruikt. Hier worden op basis van actuele verkeerdata de belangrijkste autoroutes van en naar de Mall bewaakt. Op die routes zien we dat de reistijden in 2025 gemiddeld vergelijkbaar zijn met 2024, maar dat er meer uitschieters zijn op de dagen dat het slecht weer is. Het OMC zet daarom extra maatregelen in als er slecht weer wordt verwacht.

Parkeerdruk in de wijken
In de wijken rond de Mall is in 2025 gemiddeld een vergelijkbare parkeerdruk te zien als in 2024. Net als in voorgaande jaren geldt dat de parkeerdruk overslaat naar de wijken rond de Mall als de parkeerterreinen bij de Mall vol staan. Omdat het weer een grotere rol speelt dan eerdere jaren zien we dit bij slecht weer vaker gebeuren dan vorig jaar.

Wat is er tot en met 2025 gedaan
De taskforce is in 2025 gecontinueerd, waarbij de operationele maatregelen vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) worden voortgezet en vanuit de projectorganisatie de laatste hand wordt gelegd aan nog te realiseren maatregelen:
-   Heuvelweg – project is gestart – verwachting realisatie eind 2025.
-   Halte Heuvelweg – project wordt voorbereid – verwachting start einde 2025 – verwachting realisatie Q3 2026.

Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau
Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen gaat de gemeente dit jaar de drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. De uitwerking is samen met een werkgroep van inwoners vastgesteld. De verwachting is dat de aanpassingen aan de Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau eind 2025 klaar zijn.

Openbaar vervoer – halte Heuvelweg
De aanpassingen aan de halte aan de Heuvelweg in Leidschendam starten einde 2025 en worden naar verwachting in 2026 gerealiseerd. Er komt onder andere een extra oversteek voor voetgangers aan de kant van de Mall richting het kruispunt Weigelia-Heuvelweg en beide perrons van de halte worden verlengd.
De verlenging van de tramhalte is belangrijk voor de doorstroming van tramlijnen 2, 6 en 19, die allemaal langs deze halte rijden. Er kunnen straks twee trams gelijktijdig stoppen, waardoor de dienstregeling van de trams beter op elkaar aansluit en de kruising minder vaak bezet is.

De halte wordt door de aanpak van alle kanten laagdrempelig en veilig toegankelijk voor reizigers. De oversteekplaatsen komen op plekken waar voetgangers het liefste van het perron naar de wijk, het ziekenhuis of het winkelcentrum oversteken en andersom. Waar het kan wordt extra groen toegevoegd aan de halte en de omgeving, wat zorgt voor een aantrekkelijke en veilige omgeving.

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Taskforce mobiliteit The Mall

1.190.000

1.190.000

0

0

Aanpassen fysieke infrastructuur

178.259

24.610

2.470

151.179

Aanpassen Verkeersregelinstallatie en plaatsen verkeerscamera's

306.081

0

91.746

214.335

Totaal

1.674.340

1.214.610

94.216

365.514

Vanaf 2026 zit het OMC in de kadernota. Het OMC is begroot met een structureel budget van € 505.000 per jaar voor de uitgaven inclusief € 180.000 bijdrage door URW.

De begrotingen van de investeringsbudgetten zijn toereikend.

De begroting voor de fysieke aanpassingen aan de Heuvelweg komt vanuit het investeringsbudget wat met raadsbesluit 2629 in februari 2022 is goedgekeurd: vermeerderd met de indexering van de afgelopen jaren en verminderd met alle uitgaven en verplichtingen die tot en met 31 augustus 2025 zijn gedaan.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Taskforce de Mall

mei 2021 - juni 2026

Beëindigen Taskforce en overdracht naar reguliere organisatie MRO

Q4 2026

De oorspronkelijke planning is verlengd naar halverwege 2026 vanwege de projecten die fysiek werk vragen in de openbare ruimte: betreffende Heuvelweg en halte Heuvelweg. Hierbij is halte Heuvelweg het laatste project wat in 2026 wordt opgeleverd.

Project Communicatie

Op de website www.lv.nl/westfield-mall-of-the-netherlands  wordt de actuele projectinformatie bijgehouden.

Daarnaast wordt er standaard via de gemeentelijke nieuwsbrief en sociale media informatie gedeeld over wegwerkzaamheden of bijzondere dagen bij de Mall, waarbij er meer verkeersoverlast wordt verwacht.
Door middel van Digitale Route Informatie Panelen (DRIP’s) en Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) worden automobilisten geïnformeerd over de drukte op de weg, eventuele alternatieve routes en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen.
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden aan de Heuvelweg en halte Heuvelweg kunnen inwoners meekijken en meedenken over de details van de uitvoering. Zij worden uitgenodigd zodra de werkzaamheden starten.

Risicomanagement

Financieel
Het is in deze fase goed in te schatten welke verkeersmaatregelen er nodig zijn en wat dat kost.
Doordat een aantal projectonderdelen met veel samenwerkingspartners wordt uitgevoerd, is de planning vertraagd. Daardoor zijn niet alle geraamde budgetten tot en met 2024 aangewend. Deze budgetten worden daarom verlengd tot en met 2026.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2025 15:38:43 met de export van 11/20/2025 15:27:35