Ontwikkeling van de verkeerssituatie in 2025 Omdat er nog steeds een kleine groei is van het aantal bezoekers ziet de Taskforce dat de verkeerssituatie afhankelijker wordt van het weer. Slecht weer zorgt voor meer bezoekers en ook dat een groter deel van de bezoekers dan voor de auto kiest. We zien dat terug in het Dashboard wat door het OMC wordt gebruikt. Hier worden op basis van actuele verkeerdata de belangrijkste autoroutes van en naar de Mall bewaakt. Op die routes zien we dat de reistijden in 2025 gemiddeld vergelijkbaar zijn met 2024, maar dat er meer uitschieters zijn op de dagen dat het slecht weer is. Het OMC zet daarom extra maatregelen in als er slecht weer wordt verwacht. Parkeerdruk in de wijken In de wijken rond de Mall is in 2025 gemiddeld een vergelijkbare parkeerdruk te zien als in 2024. Net als in voorgaande jaren geldt dat de parkeerdruk overslaat naar de wijken rond de Mall als de parkeerterreinen bij de Mall vol staan. Omdat het weer een grotere rol speelt dan eerdere jaren zien we dit bij slecht weer vaker gebeuren dan vorig jaar. Wat is er tot en met 2025 gedaan De taskforce is in 2025 gecontinueerd, waarbij de operationele maatregelen vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) worden voortgezet en vanuit de projectorganisatie de laatste hand wordt gelegd aan nog te realiseren maatregelen: - Heuvelweg – project is gestart – verwachting realisatie eind 2025. - Halte Heuvelweg – project wordt voorbereid – verwachting start einde 2025 – verwachting realisatie Q3 2026. Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen gaat de gemeente dit jaar de drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. De uitwerking is samen met een werkgroep van inwoners vastgesteld. De verwachting is dat de aanpassingen aan de Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau eind 2025 klaar zijn. Openbaar vervoer – halte Heuvelweg De aanpassingen aan de halte aan de Heuvelweg in Leidschendam starten einde 2025 en worden naar verwachting in 2026 gerealiseerd. Er komt onder andere een extra oversteek voor voetgangers aan de kant van de Mall richting het kruispunt Weigelia-Heuvelweg en beide perrons van de halte worden verlengd. De verlenging van de tramhalte is belangrijk voor de doorstroming van tramlijnen 2, 6 en 19, die allemaal langs deze halte rijden. Er kunnen straks twee trams gelijktijdig stoppen, waardoor de dienstregeling van de trams beter op elkaar aansluit en de kruising minder vaak bezet is. De halte wordt door de aanpak van alle kanten laagdrempelig en veilig toegankelijk voor reizigers. De oversteekplaatsen komen op plekken waar voetgangers het liefste van het perron naar de wijk, het ziekenhuis of het winkelcentrum oversteken en andersom. Waar het kan wordt extra groen toegevoegd aan de halte en de omgeving, wat zorgt voor een aantrekkelijke en veilige omgeving. |