Project overzicht

Leidschendam Centrum

Project locatie

Project status

Risico profiel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Volgens verwachting

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Bremer
Programma
Bouwen en Wonen (VHROSV)
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Vof Leidschendam Centrum en gemeente Leidschendam-Voorburg

Projectkarakteristiek

Projectfase
Realisatiefase
Einddatum
Afronding project 2025/2026
Ruimtelijke procedure
Diverse omgevingsvergunningen voor de bouwplannen
Risicoprofiel
Financieel laag

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
15 april 2025
Volgende raads-/commissiebehandeling
Bouwplan Rijnlandstraat - Noord
Besluitvorming

Belangrijkste wijzigingen

De elektrische bediening van de brug Plaspoelhaven is 5 juni 2025 in gebruik genomen. De omgevingsvergunning voor het laatste bouwplan Rijnlandstraat-noord is begin oktober 2025 verleend. De liquidatie van de Vof Leidschendam Centrum per medio 2026 wordt voorbereid.

Doelstelling en gewenst resultaat

Het (laten) realiseren van het plan Leidschendam Centrum zoals verwoord in het Masterplan (april 2004, het bestemmingsplan 2005) en de verschillende contracten. De hoofddoelstellingen zijn het versterken van de functionele, ruimtelijke en economische structuur, het verbeteren van de leefbaarheid, kwaliteit, sfeer, uitstraling en imago van het historisch centrum van Leidschendam.

In dit kader realiseert de Vof Leidschendam Centrum, een publiek private samenwerking, die verantwoordelijk is voor de grondexploitatie en herinrichting van het openbaar gebied. De Vof geeft wel gronden uit aan de ontwikkelende partijen, maar realiseert zelf geen woningen. Dat doen de ontwikkelende partijen in de samenwerking. Nu alleen nog Schouten & de Jong Projectontwikkeling samen met BPD (hierna: SJB). WoonInvest en Vidomes hebben hun sociale programma al gerealiseerd en ING heeft haar rechten overgedragen aan SJB.

Stand van zaken

Ligplaatsenhaven en ophaalbrug
De elektrische lier voor de ophaalbrug zou na nog enige vertraging eind mei 2025 in gebruik worden genomen. Helaas is vlak daarvoor een balk afgebroken en is de brug een week buiten gebruik geweest voor herstel.
De elektrische bediening voor de ophaalbrug is na deze reparatie op 5 juni in gebruik genomen. Er zijn nog diverse opleverpunten, waaronder het aanbrengen van de definitieve lier. Momenteel wordt de brug nog met een tijdelijke lier bediend. Dat komt door problemen in de leverantie.
Met het oog op de veiligheid voor gebruikers van de brug, heeft de gemeente een opdracht gegeven voor een toestand inspectie en een beschouwing van de constructieve veiligheid van de brug. Deze inspectie en beschouwing zal plaatsvinden na het plaatsen van de definitieve lier.

Bouwplannen
Na het positieve bindend advies van de raad op 15 april 2025, heeft het bouwplan Rijnlandstraat Noord ter visie gelegen en zijn er 27 zienswijzen ingediend, waarvan 21 gelijkluidend. In de omgevingswet ligt de bevoegdheid tot het afgegeven van een BOPA, nadat de raad eenmaal zijn bindend advies heeft uitgebracht, bij het college. De zienswijzennota en omgevingsvergunning hoeven daarom niet meer ter vaststelling naar de raad. Naar verwachting verleent het college in september de omgevingsvergunning.

Grondleveringen
De grondlevering voor de Rijnlandstraat-noord is naar verwachting 1e kwartaal 2026.
Voor die tijd dient het tijdelijke parkeerterrein voor de Halte Damhof door de VvE aan de gemeente te worden opgeleverd. Dit parkeerterrein is sinds 2004 “om niet“ in gebruik bij de bewoners van de Halte Damhof. Daartoe zal tijdig een opzegging van het gebruik aan de VvE worden verstuurd. Ter plaatse moeten door KPN ook nog kabels worden omgelegd. Op grond van de Opta regeling moet dat “om niet” en dus voor rekening van KPN.

Herinrichting 3e fase Schoorlaan
De aanbesteding is afgerond. In oktober start de aannemer met de huisaansluitingen en de herinrichtingswerkzaamheden. Oplevering is voorzien in het 1e kwartaal 2026.

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

1. Aanlegsteigers (gereed)

0

0

0

0

2. Stroom- en vuiwatervoorziening (gereed)

97.000

91.105

5.553

342

3. Electrische bediening brug

325.000

282.092

59.363

-16.454

Totaal

422.000

373.197

64.916

-16.112

2. Dit werk is gereed
3. Er is sprake van meerwerk als gevolg van de uitloop in de planning (meer advieswerk) de schade aan de brug en een extra integrale inspectie van de brug. Het meerwerk is circa € 40.000. In de 2e Turap wordt de raad gevraagd de extra middelen ter beschikking te stellen.

Financiële afwikkeling tussen gemeente en Vof
In opdracht van de Vof heeft de gemeente gronden verworven in het gebied. Daarnaast draagt de Vof in opdracht van de gemeente zorg voor het woon- en bouwrijp maken van deze gronden. De boekwaarden van deze gronden, inclusief de bijkomende kosten, staan daarom op de balans van de gemeente. Hier tegenover staat een schuld van de gemeente aan de Vof in de vorm van een door de Vof aan de gemeente verstrekte geldlening. De gemeente verkoopt in delen de gronden aan de Vof. De opbrengsten uit deze verkopen worden gebruikt om de lening af te lossen. Aan het einde van het project is de lening geheel afgelost met de verkoopopbrengsten. De recentelijk bijgestelde grondexploitatie van de Vof sluit met een gering positief resultaat. Tussen de partijen in de Vof wordt momenteel de liquidatie van de Vof per medio 2026 voorbereid.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

gronduitgifte Rijnlandstraat-Noord

1e kwartaal 2026

Oplevering openbare ruimte Schoorlaan fase 3

1e kwartaal 2026

Elektrische bediening ophaalbrug

voor 1 april 2025

Is 5 juni 2026 geworden

Plaatsen definitieve lier en laatste opleverpunten

oktober 2025

Toestandinspectie en beschouwing constructieve veiligheid

oktober 2025

Omgevingsvergunning Rijnlnadstraat-noord

begin oktober 2025

Project Communicatie

Communicatie momenten

Omgeving

Raad

Toelichting

Bewonersbrieven werkzaamheden brug

omgeving

 door aannemer

Informatie over werkzaamheden van de Vof wordt verspreid via de digitale nieuwsbrief van de gemeente en zonodig via huis-aan-huis berichten.
Er is een projectpagina gemaakt over de Plaspoelhaven op www.lv.nl/plaspoelhaven

Aansturing en beheersing van het project
Samenwerking
Voor het herstructureringsproject is een Samenwerkingsovereenkomst gesloten met Schouten & de Jong Bouwfonds (SJB), ING, WoonInvest en Vidomes en de Vof Leidschendam centrum (vof). De rechten in de Samenwerking van zowel ING als WoonInvest zijn overgedragen aan SJB. Bouwfonds heeft een naamswijziging ondergaan en heet tegenwoordig BPD. De Vof bestaat uit de gemeente en SJB en is verantwoordelijk voor de uitgifte van gronden aan de marktpartijen en de volledige herinrichting van het openbaar gebied. De marktpartijen zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling, verkoop en realisatie van de nieuwbouw in het centrum.

Vof Leidschendam Centrum
Besluitvorming vindt plaats door de Vof-directie, waarin de drie vennoten (gemeente, Schouten De Jong Projectontwikkeling en BPD) elk een vertegenwoordiger in hebben. Voorbereiding van besluiten in de directie vindt plaats in o.a de werkgroep financiën en het Managementteam van de Vof. Het Managementteam vormt het dagelijks bestuur van de Vof en bestaat uit de projectmanager van de gemeente, de projectleider openbare ruimte (eveneens van de gemeente) en een projectmanager vanuit de ontwikkelingscombinatie Schouten de Jong/BPD.

Risicomanagement

Er is geen sprake van grote risico’s. Mogelijk kleine risico’s kunnen zich nog voordoen met betrekking tot archeologie. Ook kunnen tegenvallers in de uitvoering tot extra plankosten leiden. In de VOF grondexploitatie zit echter nog voldoende “onvoorzien” om dit op te vangen.
Nu het laatste infrastructurele werk is aanbesteed, zijn ook hier geen grote risico’s meer te verwachten.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2025 15:38:43 met de export van 11/20/2025 15:27:35