Project overzicht

Bibliotheek van de toekomst in Leidschendam

Project locatie

Project status

Risico profiel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Volgens verwachting

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Belt
Programma
Bouwen en Wonen (VHROSV)
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Gemeente Leidschendam-Voorburg

Projectkarakteristiek

Projectfase
Realisatiefase
Einddatum
2026
Ruimtelijke procedure
Risicoprofiel
Midden

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
Bespreking commissie samenleving op 18 december 2023; besluit raad op 16 januari 2024; raadinformatiebrief nummer 3927 d.d. 11-3-2025
Volgende raads-/commissiebehandeling
Niet voorzien
Besluitvorming

Realiseer Scenario 2 – Bereikbaar en gemoderniseerd. Raadsbesluit 16 januari 2024 over verduurzaming Fluitpolderplein 12 en direct aanpakken Fluitpolderplein 10.

Belangrijkste wijzigingen

Voorbereidende werkzaamheden in buitenruimte zijn gestart; aansluiting FPP12 is verzwaard; aanbesteding bouwkundig aannemer loopt; voorlopig ontwerp interieur klaar.

Project Inhoud

Online-informatie:

Bibliotheek van de toekomst: Nieuws Bruisende bibliotheek | In gesprek met LV
Verhuizing Leidschendam: Verhuizing bibliotheek Leidschendam | In gesprek met LV

Ontwerp Leidschendam (3D):  Video Schetsontwerp

Ontwerp Leidschendam (2D): Definitief ontwerp | In gesprek met LV

Doelstelling en gewenst resultaat

Onze samenleving verandert in een hoog tempo. En de bibliotheek verandert mee. De bibliotheek heeft vijf wettelijke taken gekregen, die naast lezen en leren ook kennismaken met kunst en cultuur en ontmoeten inhouden. Vanaf 2025 wordt de gemeente verantwoordelijk voor het leveren van een goede bibliotheekvoorziening. De samenleving van nu vraagt nieuwe vaardigheden van ons allemaal. Denk aan het zoeken van informatie via internet, het aanvragen van een DigiD, werken met een tablet of smartphone en het lezen van boeken via de e-reader. Het doorlopen participatietraject heeft aangetoond dat de behoefte aan een eigentijdse bibliotheek, dicht bij onze inwoners, groot is. Een huiskamer waar iedereen zich thuis voelt om zich te ontwikkelen, te laten inspireren of hulp kan ontvangen ongeacht leeftijd of achtergrond. De bibliotheek is nog steeds de plek waar je fysieke boeken kunt lenen. Maar het wordt ook meer en meer de plek waar je verhalen kunt delen, waar je ontmoet, nieuwe dingen kunt leren, met anderen in gesprek kunt gaan en kunt ontspannen. Kortom: een bruisende bibliotheek!

Fluitpolderplein 10 is toegevoegd aan de scope voor verbouwing. Dit pand wordt geschikt gemaakt voor maatschappelijke organisaties. Hierdoor kan een betere samenwerking met de bibliotheek ontstaan en kunnen samenwerkende partners een betere dienstverlening bieden en hun onderlinge samenwerking versterken.

Stand van zaken

De belangrijkste updates zijn:
·   De omgevingsvergunning is verleend en de bezwaartermijnen zijn verlopen, waardoor de vergunning onherroepelijk (definitief) is geworden;
·   Voorbereidende werkzaamheden in buitenruimte zijn gestart: het kunstwerk is verplaatst, 3 boompjes zijn verwijderd, de lantaarnpalen zijn verplaatst en de reconstructie van kabels & leidingen is gestart;
·   De stroomaansluiting voor Fluitpolderplein 12 is verzwaard en voorbereidingen voor de verzwaring van Fluitpolderplein 10 zijn getroffen. Tevens is de nieuwe aansluiting voor Fluitpolderplein 10a voorbereid;
·   De aanbesteding voor een bouwkundig aannemer loopt en zal naar verwachting eind 2025 klaar zijn;
·   Het ontwerp voor de inrichting loopt; het voorlopig ontwerp is klaar. Na het verwerken van opmerkingen wordt het definitief ontwerp gemaakt en bestekken. Aansluitend zullen de aanbestedingsprocedures worden opgestart voor levering van los meubilair en interieurbouw;
·   Voor de selectie van huisvesting van sociaal/maatschappelijke organisaties op Fluitpolderplein 10 die met de bibliotheek samenwerken wordt een procedure opgestart.

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Investeringskrediet FPP12

3.993.776

744.535

82.682

3.166.558

Inrichting FPP12

637.398

0

0

637.398

Verduurzaming FPP12

1.271.306

11.710

0

1.259.596

Verduurzaming FPP10

521.670

12.704

0

508.965

Totaal

6.424.150

768.949

82.682

5.572.517

In de actualisatie IVP 2025 zijn de kredieten geïndexeerd om stijgende kosten van bouwmaterialen en arbeid op te kunnen vangen. Daarnaast zijn er twee subsidies (SPUK € 440.000 en DUMAVA € 271.661) en een bijdrage van de bibliotheek zelf (€ 270.000) als baten verwerkt. De ontvangen subsidies zijn bij de 1e actualisatie IVP 2025 verwerkt. Voor de verantwoording van de besteding van deze subsidiegelden wordt de projectadministratie aangepast. Deze subsidies maken het ook mogelijk om de kosten voor de verbouwing van Fluitpolderplein 10 uit het project te kunnen dekken. Uit kostencalculaties blijkt dat het beschikbare budget voldoende zou moeten zijn voor realisatie van de verbouwing én voor het verbeteren van de toegankelijkheid.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Opstellen PvE, vlekkenplan, SO, VO

Q4-2023

Opstellen DO TO, aanbestedingen voorbereiden

Q2-2024

FPP10 betrekken bij plannen, tevens FPP12 en 10 verduurzamen

16-01-2024

Aanvraagtraject reconstructie kabels & leidingen

Q2-2024

Realisatie reconstructie kabels & leidingen

Q3-2025

Aanbesteden verbouwing

H2-2025

Sloopwerkzaamheden FPP12 en FPP10

Q1-2026

Verbouwen FPP12 en FPP10

H1-2026

Ingebruikname

Q4-2026

Project Communicatie

Communicatie momenten

Omgeving

Raad

Toelichting

Presentatie SO

14-mrt-23

Toetsing Klankbordgroep

21-apr-23

Beeldvormende sessie

19-sep-23

19 september 2023

Op locatie 'nieuwe bibliotheek' (Fluitpolderplein 12)

Presentatie VO met kosten

14-nov-23

Gemeenteraad toelichting besteding budget

18 december 2023

Raadsinformatie 3927

 11 maart 2025

Aanbesteding verbouwing

Q2-2025

Start sloop/bouwactiviteiten

Q3-2025

Inrichting/Verhuizing

Q3-2026

Opening

Q4-2026

Het communicatieplan is gereed, actueel en wordt periodiek geüpdatet.

Risicomanagement

Als risico’s worden gezien:
1.   Mogelijk tegenvallend resultaat aanbestedingstrajecten;

De volgende beheersmaatregelen zijn genomen:
2.   Voorselectie aanbesteders, wat heeft geleid tot meer inschrijvingen;
3.   Plannen worden volledig uitgewerkt, waardoor er minder risico’s voor aannemers ontstaat;
4.   Er is een kostencalculatie opgesteld voor meer zicht en grip op bouw- en investeringskosten;
5.   Programma van eisen naar beneden bijstellen om kosten te besparen/het project binnen het beschikbare budget te kunnen realiseren;
6.   Subsidies aangevraagd voor meer financiële armslag;
7.   Eigen bijdrage vanuit de bibliotheek toegevoegd.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2025 15:38:43 met de export van 11/20/2025 15:27:35