Initiatief overzicht

MIRT Verkenning CID Binckhorst

Project locatie

Initiatief status

Risico profiel

Middel

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Volgens verwachting

Initiatief structuur

Portefeuillehouder
Wethouder Keus
Programma
Verkeer en vervoer
Initiatiefnemer
IenW, VRO, PZH, MRDH en de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg

Initiatiefkarakteristiek

Planfase
Planning- en studiefase
Ruimtelijke procedure
N.v.t.
Einddatum
N.v.t.
Risicoprofiel
Midden, afhankelijk van fase.

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
N.v.t.
Volgende raads-/commissiebehandeling
N.t.b.
Intentieovereenkomst
N.v.t.
Anterieure overeenkomst
N.v.t.

Belangrijkste wijzigingen

Stand van zaken is geactualiseerd

Gemeentelijke rol

De gemeentelijke rol in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) is doorgaans beperkt. Wel is Leidschendam-Voorburg via de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ‘getrapt’ vertegenwoordigd bij het jaarlijkse Bestuurlijke Overleg MIRT met de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Binnenlandse Zaken  (BZK).

Waar MIRT-projecten en -programma’s de belangen van onze gemeente direct raken zet Leidschendam-Voorburg in op directe bestuurlijke en ambtelijke afstemming met de projectorganisaties van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarom is de gemeente Leidschendam-Voorburg bij de MIRT CID Binckhorst / De Vlietlijn een van de initiatiefnemers met een vertegenwoordiging in alle gremia van de projectorganisatie (begeleidingsgroep, ambtelijke stuurgroep en bestuurlijk overleg). Daarnaast wordt Leidschendam-Voorburg vertegenwoordigd bij het directeurenoverleg van het programma MoVe (Mobiliteit en Verstedelijking) en in de (bestuurlijke) Programmaraad MoVe door de MRDH. De gemeenteraden van Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Den Haag zijn het bevoegd gezag voor het vaststellen van het masterplan met voorkeursalternatief en de plan-MER.

Sinds eind 2023 is de verkenning afgerond en de voorkeursvariant vastgesteld en is de Bestuursovereenkomst (BOK) door alle partijen ondertekend. De Planning en Studiefase is begonnen. Leidschendam-Voorburg maakt op zowel ambtelijk als bestuurlijk niveau onderdeel uit van de projectorganisatie. In deze fase wordt toegewerkt naar een projectbesluit, een bevoegdheid van de gemeenteraden van Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg.

Doelstelling en gewenst resultaat

In het MIRT werken Rijk, decentrale overheden (provincies, gemeenten, vervoerregio’s, waterschappen), maatschappelijke organisaties en bedrijven samen om de concurrentiekracht, bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland duurzaam te ontwikkelen. Leidschendam-Voorburg is sinds januari 2018 mede-opdrachtgever van het project Planuitwerking CID-Binckhorst, dat zich richt op een mobiliteitstransitie. Hierin neemt de rol van de auto af ten gunste van voetganger en fiets, (hoogwaardig) OV en Smart Mobility-oplossingen. De andere opdrachtgevers zijn de gemeenten Den Haag en Rijswijk, de ministeries van BZK en IenW, de MRDH en de Provincie Zuid-Holland.

De opgave van de Planuitwerking CID-Binckhorst is drieledig:

  1. Het mogelijk maken van de verstedelijking en het versterken van de economische kracht van de (inter)nationale toplocaties CID en Binckhorst, door in iedere ontwikkelfase een passende duurzame mobiliteit aan te bieden.
  2. Het bijdragen aan de bereikbaarheid van de Zuidelijke Randstad door het wegnemen van de NMA OV-knelpunten Rijswijkseplein en Binckhorstlaan en het voorkomen van extra belasting van het hoofdwegennet door de verstedelijking van CID/Binckhorst.
  3. Het bijdragen aan regionale ambities rond OV en fiets.

Op 18 april 2023 hebben de colleges van B&W van de gemeenten van Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Den Haag ingestemd met het Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst en de Nota van Antwoord op de ingediende zienswijzen. Zij hebben besloten een Bestuursovereenkomst (BOK) met Rijk en regio aan te gaan. Deze overeenkomst is door alle partijen ondertekend. In mei en juni 2023 hebben de raden van de drie gemeenten het Masterplan en de Nota van Antwoord vastgesteld. Daarmee is de verkenningsfase afgerond en start de planning en studie fase (voorheen planuitwerkingsfase). In november 2023 is de Bestuursovereenkomst door alle partijen ondertekend.

In de planning en studie fase (voorheen planuitwerkingsfase) blijft er veel aandacht voor het verbeteren van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Voorburg-West. Hiervoor zijn in het projectbudget ettelijke miljoenen (ruim 10) beschikbaar. In de planning en studie fase wordt toegewerkt naar een projectbesluit.

Stand van zaken

De Verkenning is in december 2018 gestart en is eind 2023 afgerond.

  • De Planning en Studiefase (voorheen Planuitwerking) loopt.

De volgende ontwikkelingen spelen:

  • De opdrachtgevende partijen werken aan de Maatregelen uit het no-regret pakket, waaronder de Velostrada.
  • Het ingenieursbureau heeft een schetsontwerp opgeleverd waarbij er op een aantal onderdelen nog een keuze gemaakt moet worden.
  • In de komende periode wordt het schetsontwerp afgerond, daarna wordt gestart met het voorlopig ontwerp. Hier wordt aan gewerkt tot in 2027.
  • Dit schetsontwerp met participatieverantwoording wordt voorgelegd aan de werkgroep die over de keuzes een advies geven voor de besluitvorming. De werkgroep wordt vanuit het project voorzien van de voorliggende keuzes met consequenties om hen te helpen bij het opstellen van hun advies. .
  • Onderdeel van het schetsontwerp zijn de maatregelpaketten. De maatregelpaketten zijn een uitwerking van 1 van de mobiliteitsmaatregelen zoals die door de gemeenteraad zijn vastgesteld bij de voorkeursvariant in 2023. Deze mobiliteitsmaatregel is het onderzoek naar de doorstroombelemmerend maatregelen op de Geestbrug. In het onderzoek zijn op dit moment nog twee maatregelpaketten als variant op deze mobiliteitsmaatregel in beeld:
    • waarbij er een doorstroombelemmerende maatregel op de Geestbrug wordt genomen (met een aantal andere kleinere maatregelen);
    • waarbij er op twee plekken een doorstroombelemmerende maatregel wordt genomen, op de  Binckhorstlaan (LV) ter hoogte van de Maanweg, en op de Westenburgstraat ter hoogte van de Maanweg (met een aantal andere kleinere maatregelen).   
  • Het intergemeentelijk gebiedsprogramma (IGP) (met als bijlage de  planMER) is vrijgegeven voor zienswijzen van 1 september 2025 tot 13 oktober 2025. Daarna zal een nota van antwoord worden opgesteld. Vervolgens kan het IGP worden vastgesteld. Het is nodig dat  Leidschendam-Voorburg een beslissing neemtover een maatregelpakket en de positie van de eindhalte bij Station Voorburg.
  • Vanuit het projectteam is onderzoeksbureau Populytics gevraagd om een brede online raadpleging te organiseren onder bewoners (brede consultatie) van Voorburg-West voor de keuze voor een van de maatregelpakketten. De uitkomsten van deze raadpleging zijn beschikbaar voordat de keuze voor het maatregelpakket word voorgelegd.
  • Door de ontwikkelingen van het project signaleren we dat er op kruispunten in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg (binnen en buiten de scope van De Vlietlijn) een probleem is met de doorstroming en de verkeersafwikkeling. Gezamenlijk pakken de gemeenten met het project dit onderzoek (het binnen/buiten scope onderzoek) op. Het is noodzakelijk om de verkeersafwikkeling en doorstroming op alle kruispunten inzichtelijk te hebben voordat een projectbesluit kan worden genomen.
  • Op 18 september is de gemeenteraad in een technische sessie bijgepraat over het dynamisch verkeersonderzoek en de maatregelpakketten.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

BO MIRT 2019

20 november 2019

N.v.t.

N.v.t.

Vaststellen Notitie kansrijke alternatieven en tekenen Bestuursovereenkomst no-regret pakket.

Toelichting naar gemeenteraad Leidschendam-Voorburg

3 december 2019

N.v.t.

N.v.t.

Inhoudelijke toelichting/informatiemarkt.

Vaststelling Notitie Reikwijdte en Detailniveau door colleges

14 juli 2020

ja

nee

Raadsbrief (1775) met infographic van het MIRT proces

Vaststelling Nota van Antwoord op zienswijzen NRD

Maart 2021

ja, college

nee

De Nota van antwoord gaat in op de zienswijzen en legt de onderzoeksagenda voor het MER definitief vast

Ontwerp Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst

Juli 2022

colleges

nee

Vrijgave voor zienswijzeprocedure

Masterplan Bereikbaarheid Binckhorst met Voorkeursalternatief

eind november 2022

BO-MIRT

nee

Principebesluit en beschikbaarheid middelen vanuit het rijk. De gemeenteraad zal tussentijds worden geconsulteerd en geïnformeerd.

Masterplan Bereikbaarheid Binckhorst met Voorkeursalternatief

eind mei 2023

gemeenteraden

ja

Inclusief een besluit ten aanzien van financiële bijdrage, inclusief Nota van Antwoord op zienswijzen en besluit over eventuele financiële bijdrage

Ondertekening aangepaste versie van de Bestuursovereenkomst

November 2023

colleges

nee

Geen inhoudelijke aanpassingen.

Planning- en Studiefase (planuitwerking) Schetsontwerp en ingergemeentelijk gebiedsprogramma

tot einde 2025/ begin 2026

colleges (gemeenteraden)

ja

Projectbeslissing. Of de tramverbinding daadwerkelijk zal worden aangelegd.

Planning- en Studiefase ((planuitwerking) De Vlietlijn (VO)

tot en met najaar 2027

gemeenteraden

ja

Participatie: Informatiebijeenkomsten en werkgroepen

Tijdens de planning- en studiefase

nvt

nvt

Communicatie

Communicatie momenten

Omgeving

Raad

Toelichting

 Informatieavonden

Brede uitnodiging aan hele omgeving van project

N.v.t.

Op 22 september is een inloopavond voor het IGP. Voor afronding van het Schetsontwerp zal nog een bijeenkomst worden georganiseerd zodra alle uitkomsten van de onderzoeken compleet zijn.

 Werkgroepen per deelgebied

Deelnemers die zich hiervoor hebben aangemeld

Een introductiesessie en drie werksessies halverwege 2025, de werkgroep stelt een najaar 2025 advies  op van haar bevindingen over het Schetsontwerp.

Risicomanagement

Het MIRT kent een formele procedure en het uitvoeren van de planuitwerking is een complex proces. Deze planuitwerking vereist nauwe afstemming tussen buurgemeenten, regio, provincie en Rijk. Alle partijen onderschrijven de verstedelijkingsopgave en alle partijen ambiëren een goede bereikbaarheid, mits de overlast van weg- en railverkeer op lokaal niveau binnen de perken blijft. Vanwege de grootschaligheid van MIRT-projecten zijn de gevolgen en effecten vaak omvangrijker dan die van lokale (gemeentelijke) maatregelen. Het balanceren tussen (regionale) bereikbaarheid en (lokale) leefbaarheid luistert nauw. Partijen werken daarom aan maatregelen, die eventuele negatieve gevolgen voorkomen of effecten beperken.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2025 15:38:43 met de export van 11/20/2025 15:27:35