MIRT Verkenning CID Binckhorst
Project locatie
Initiatief status
Middel
Volgens verwachting
Volgens verwachting
Initiatief structuur
Initiatiefkarakteristiek
Besluitvorming
Belangrijkste wijzigingen
Stand van zaken is geactualiseerd
Ruimtelijke initiatieven
MIRT Verkenning CID Binckhorst
Project locatie
Middel
Volgens verwachting
Volgens verwachting
Stand van zaken is geactualiseerd
De gemeentelijke rol in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) is doorgaans beperkt. Wel is Leidschendam-Voorburg via de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ‘getrapt’ vertegenwoordigd bij het jaarlijkse Bestuurlijke Overleg MIRT met de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Binnenlandse Zaken (BZK). Waar MIRT-projecten en -programma’s de belangen van onze gemeente direct raken zet Leidschendam-Voorburg in op directe bestuurlijke en ambtelijke afstemming met de projectorganisaties van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarom is de gemeente Leidschendam-Voorburg bij de MIRT CID Binckhorst / De Vlietlijn een van de initiatiefnemers met een vertegenwoordiging in alle gremia van de projectorganisatie (begeleidingsgroep, ambtelijke stuurgroep en bestuurlijk overleg). Daarnaast wordt Leidschendam-Voorburg vertegenwoordigd bij het directeurenoverleg van het programma MoVe (Mobiliteit en Verstedelijking) en in de (bestuurlijke) Programmaraad MoVe door de MRDH. De gemeenteraden van Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Den Haag zijn het bevoegd gezag voor het vaststellen van het masterplan met voorkeursalternatief en de plan-MER. Sinds eind 2023 is de verkenning afgerond en de voorkeursvariant vastgesteld en is de Bestuursovereenkomst (BOK) door alle partijen ondertekend. De Planning en Studiefase is begonnen. Leidschendam-Voorburg maakt op zowel ambtelijk als bestuurlijk niveau onderdeel uit van de projectorganisatie. In deze fase wordt toegewerkt naar een projectbesluit, een bevoegdheid van de gemeenteraden van Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. |
In het MIRT werken Rijk, decentrale overheden (provincies, gemeenten, vervoerregio’s, waterschappen), maatschappelijke organisaties en bedrijven samen om de concurrentiekracht, bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland duurzaam te ontwikkelen. Leidschendam-Voorburg is sinds januari 2018 mede-opdrachtgever van het project Planuitwerking CID-Binckhorst, dat zich richt op een mobiliteitstransitie. Hierin neemt de rol van de auto af ten gunste van voetganger en fiets, (hoogwaardig) OV en Smart Mobility-oplossingen. De andere opdrachtgevers zijn de gemeenten Den Haag en Rijswijk, de ministeries van BZK en IenW, de MRDH en de Provincie Zuid-Holland. De opgave van de Planuitwerking CID-Binckhorst is drieledig:
Op 18 april 2023 hebben de colleges van B&W van de gemeenten van Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Den Haag ingestemd met het Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst en de Nota van Antwoord op de ingediende zienswijzen. Zij hebben besloten een Bestuursovereenkomst (BOK) met Rijk en regio aan te gaan. Deze overeenkomst is door alle partijen ondertekend. In mei en juni 2023 hebben de raden van de drie gemeenten het Masterplan en de Nota van Antwoord vastgesteld. Daarmee is de verkenningsfase afgerond en start de planning en studie fase (voorheen planuitwerkingsfase). In november 2023 is de Bestuursovereenkomst door alle partijen ondertekend. In de planning en studie fase (voorheen planuitwerkingsfase) blijft er veel aandacht voor het verbeteren van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Voorburg-West. Hiervoor zijn in het projectbudget ettelijke miljoenen (ruim 10) beschikbaar. In de planning en studie fase wordt toegewerkt naar een projectbesluit. |
De Verkenning is in december 2018 gestart en is eind 2023 afgerond.
De volgende ontwikkelingen spelen:
|
Mijlpalen | Gepland | Status | Besluitvorming | Raadsbesluit | Toelichting |
|---|---|---|---|---|---|
BO MIRT 2019 | 20 november 2019 |
| N.v.t. | N.v.t. | Vaststellen Notitie kansrijke alternatieven en tekenen Bestuursovereenkomst no-regret pakket. |
Toelichting naar gemeenteraad Leidschendam-Voorburg | 3 december 2019 |
| N.v.t. | N.v.t. | Inhoudelijke toelichting/informatiemarkt. |
Vaststelling Notitie Reikwijdte en Detailniveau door colleges | 14 juli 2020 |
| ja | nee | Raadsbrief (1775) met infographic van het MIRT proces |
Vaststelling Nota van Antwoord op zienswijzen NRD | Maart 2021 |
| ja, college | nee | De Nota van antwoord gaat in op de zienswijzen en legt de onderzoeksagenda voor het MER definitief vast |
Ontwerp Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst | Juli 2022 |
| colleges | nee | Vrijgave voor zienswijzeprocedure |
Masterplan Bereikbaarheid Binckhorst met Voorkeursalternatief | eind november 2022 |
| BO-MIRT | nee | Principebesluit en beschikbaarheid middelen vanuit het rijk. De gemeenteraad zal tussentijds worden geconsulteerd en geïnformeerd. |
Masterplan Bereikbaarheid Binckhorst met Voorkeursalternatief | eind mei 2023 |
| gemeenteraden | ja | Inclusief een besluit ten aanzien van financiële bijdrage, inclusief Nota van Antwoord op zienswijzen en besluit over eventuele financiële bijdrage |
Ondertekening aangepaste versie van de Bestuursovereenkomst | November 2023 |
| colleges | nee | Geen inhoudelijke aanpassingen. |
Planning- en Studiefase (planuitwerking) Schetsontwerp en ingergemeentelijk gebiedsprogramma | tot einde 2025/ begin 2026 |
| colleges (gemeenteraden) | ja | Projectbeslissing. Of de tramverbinding daadwerkelijk zal worden aangelegd. |
Planning- en Studiefase ((planuitwerking) De Vlietlijn (VO) | tot en met najaar 2027 |
| gemeenteraden | ja | |
Participatie: Informatiebijeenkomsten en werkgroepen | Tijdens de planning- en studiefase |
| nvt | nvt |
Communicatie momenten | Omgeving | Raad | Toelichting |
|---|---|---|---|
Informatieavonden | Brede uitnodiging aan hele omgeving van project | N.v.t. | Op 22 september is een inloopavond voor het IGP. Voor afronding van het Schetsontwerp zal nog een bijeenkomst worden georganiseerd zodra alle uitkomsten van de onderzoeken compleet zijn. |
Werkgroepen per deelgebied | Deelnemers die zich hiervoor hebben aangemeld | Een introductiesessie en drie werksessies halverwege 2025, de werkgroep stelt een najaar 2025 advies op van haar bevindingen over het Schetsontwerp. |
Het MIRT kent een formele procedure en het uitvoeren van de planuitwerking is een complex proces. Deze planuitwerking vereist nauwe afstemming tussen buurgemeenten, regio, provincie en Rijk. Alle partijen onderschrijven de verstedelijkingsopgave en alle partijen ambiëren een goede bereikbaarheid, mits de overlast van weg- en railverkeer op lokaal niveau binnen de perken blijft. Vanwege de grootschaligheid van MIRT-projecten zijn de gevolgen en effecten vaak omvangrijker dan die van lokale (gemeentelijke) maatregelen. Het balanceren tussen (regionale) bereikbaarheid en (lokale) leefbaarheid luistert nauw. Partijen werken daarom aan maatregelen, die eventuele negatieve gevolgen voorkomen of effecten beperken. |