Met de besluiten van de gemeenteraad van 1 juli 2015 en 26 april 2016 is de scope van het project vast komen te staan. Op 21 juni 2022 is aan de gemeenteraad een presentatie gegeven over het verloop van dit project. Meer concreet is ingegaan op het deelproject Herinrichting Dr. van Noortstraat. A. Aanbesteding van werken Over de wijze van aanbesteden (contractvorm) en de diverse aan te besteden werken van de planonderdelen is een Inkoopplan opgesteld. Kort samengevat bestaat het project uit drie werken. Twee daarvan zijn inmiddels voltooid. De stand van zaken is als volgt. 1. Reconstructie Stompwijkseweg In december 2018 vond de eindoplevering plaats en volgens het contract heeft de aannemer (BAM Infra b.v.) na 18 maanden onderhoud enkele wegvakken herstraat. Diverse verzakkingen en onregelmatigheden in de rijbaan en in de fietssuggestiestroken zijn voor rekening van de aannemer hersteld in 2020. Het onderhoud en beheer is in maart 2021 overgedragen aan de gemeente. Momenteel worden naderhand ontstane wegschades onderzocht voor herstel. 2. Aanleg Veenpoldersweg De weg met een lengte van 2,1 km is aangelegd door KWS Infra b.v. te Vianen. Het werk startte in juli 2020. De aannemer heeft deze weg half mei 2021 grotendeels opgeleverd. Een volledige opening van de weg was op dat moment echter nog niet mogelijk. Een wegvak van ongeveer 250 meter langs de Westeinderweg is op een later moment in 2022 op palen gefundeerd vanwege de zwakke grondgesteldheid ter plaatse. Het werk is afgerond en de weg is in juni 2022 opengesteld. De weg is inmiddels in gemeentelijk beheer en onderhoud. De Dr. van Noortstraat is nu uitsluitend nog bestemd voor het bestemmingsverkeer. 3. Herinrichting Dr. Van Noortstraat Als laatste onderdeel van het project Bereikbaar Stompwijk wordt de Dr. Van Noortstraat opnieuw ingericht. Het accent ligt op het verbeteren van de verkeersveiligheid en de woon- en verblijfskwaliteit. De gemeente werkt hierin samen met het Hoogheemraadschap van Rijnland (HHR) die de dijk waarop de weg ligt - waar nodig – zal verhogen en/of versterken. De samenwerkingsovereenkomst met het HHR is 7 februari 2023 vastgesteld door het college en vervolgens ondertekend door beide partijen. Op 5 juli 2022 is het voorlopig wegontwerp vastgesteld door de gemeenteraad. De herinrichting van de weg biedt kansen om tevens andere (grond)werkzaamheden in het openbare gebied tot uitvoering te brengen. De nutsbedrijven zijn in de gelegenheid gesteld om zo nodig onderhoudswerkzaamheden aan kabels en leidingen te verrichten. Inmiddels is bekend dat Stedin de middenspanningskabels zal vervangen. Tevens zal het buitengebied worden voorzien van glasvezel. Naar verwachting wordt hiermee in het najaar van 2023 gestart. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat ook het rioolstelsel in de Dr. van Noortstraat grotendeels dient te worden vervangen. Deze werkzaamheden zijn toegevoegd aan de scope van het project. Gedurende het participatietraject met bewoners, bedrijven en de Adviesraad Stompwijk zijn aanvullende wensen naar voren gekomen die een bijdrage kunnen leveren aan de leefbaarheid van de woonkern van Stompwijk. Het gaat hier onder meer om het realiseren van extra parkeerplaatsen en een ontmoetingsplein nabij de kerk. De haalbaarheid wordt momenteel onderzocht. Omtrent de uitvoeringskosten ontstaat meer inzicht na uitwerking van het definitief ontwerp en de beschreven aanvullende wensen. Meer hierover in de financiële paragraaf. De afgelopen maanden is de aanbestedingsprocedure doorlopen om een marktpartij te selecteren voor de verdere uitwerking en realisatie van het wegontwerp. Het werk is in augustus 2023 opgedragen aan Aannemingsbedrijf Van der Ven uit Brakel. Met de komst van de aannemer start de verdere uitwerking van het plan naar een definitief ontwerp in bouwteam met de gemeente en het Hoogheemraadschap van Rijnland als opdrachtgevers. Vooruitlopend op de herinrichting van de Dr. van Noortstraat is op 18 juli jl. gestart met een pilot voor het eenrichtingsverkeer. Het gaat om een proefperiode van één jaar. Het voornaamste doel van het eenrichtingsverkeer is om het doorgaande verkeer nog meer over de Veenpoldersweg te laten rijden en de verkeersdruk in het dorp te verminderen. De effecten van deze pilot worden gemonitord door het uitvoeren van verkeerstellingen. B. Grondaankopen Diverse stroken van de aangekochte percelen voor de aanleg van de Veenpoldersweg zijn na de wegrealisatie niet langer benodigd. Deze worden momenteel verkocht. Conform het kredietbesluit van 2015 komen de opbrengsten ten gunste van het project Bereikbaar Stompwijk. C. Bestemmingsplan Verbindingsweg Het bestemmingsplan heeft in oktober 2017 de onherroepelijke status verkregen. D. Risicoregister De actualisatie van het risicoregister is een continu proces. De risico’s zijn gekoppeld aan beheermaatregelen en worden financieel vertaald in de projectbegroting. Zie daarvoor de navolgende hoofstukken "financiën" en "risicomanagement". |