Project overzicht

Realisatie van een duurzame en toekomstbestendige weginfrastructuur in Stompwijk.

Bereikbaar Stompwijk

1 / 3
Afbeelding 1 behorende bij Bereikbaar Stompwijk
2 / 3
Afbeelding 2 behorende bij Bereikbaar Stompwijk
3 / 3
Afbeelding 3 behorende bij Bereikbaar Stompwijk

Project locatie

Project status

Risico profiel

Middel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Aandachtspunt

Budget

Aandachtspunt

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Van Eekelen
Programma
Economie
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Gemeente Leidschendam-Voorburg

Projectkarakteristiek

Projectfase
Diversen
Einddatum
2026
Ruimtelijke procedure
Bestemmingsplanprocedure Verbindingsweg en diverse vergunningen t.b.v. de realisatie van de wegprojecten
Risicoprofiel
Midden

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
5 juli 2022
Volgende raads-/commissiebehandeling
kredietbesluit Dr. van Noortstraat (zomer 2025)
Besluitvorming

Raadsbesluit van 1 juli 2015: kredietbesluit en aanwijs als "groot project  in de zin van de Procedureregeling Grote Projecten.

Raadsbesluit van 15 december 2015: renoveren kadewand Stompwijkseweg (de delen die hiervoor niet in aanmerking komen worden vervangen).

Raadsbesluit van 26 april 2016: vaststellen van het inrichtingsontwerp Huyssitterweg (als onderdeel van de Verbindingsweg)

Raadsbesluit 4 juli 2017: besluit tot onteigening percelen Verbindingsweg

Raadsbesluit 5 juli 2022: besluit tot vaststelling Voorlopig Ontwerp Herinrichting Dr. van Noortstraat

Afwijking t.o.v. besluitvorming

-

Belangrijkste wijzigingen

Deze rapportage is bijgewerkt op basis van de voortgang die geboekt is voor het deelproject herinrichting Doctor van Noortstraat. De startdatum voor de uitvoering staat verder onder druk, dit komt met name door vertraging in de (uitvoerings)werkzaamheden van de nutspartijen. Deze partijen moeten vooruitlopend bestaande kabels en leidingen vervangen.

Doelstelling en gewenst resultaat

Dit project is door de gemeenteraad aangewezen als "groot project" in het kader van de Procedureregeling Grote Projecten. In dit projectenboek wordt uitgebreid gerapporteerd over de stand van zaken zoals aangegeven in het Startdocument van september 2015. In financiële zin wordt tevens gerapporteerd over aanbestedingsresultaten en de aanwending van de posten “onvoorziene kosten” (deel uitmakend van de projectbegroting). Ter afronding van het project wordt een evaluatienotitie opgesteld.

Doelstelling van het project is het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de kern en het buitengebied van Stompwijk. Tevens wordt een bijdrage geleverd aan de recreatieve ontwikkeling van het gebied met behoud van de agrarische functie en wordt een economische impuls gegeven aan de bedrijvigheid in Stompwijk.

De projectmaatregelen zijn gericht op het realiseren van een duurzame en toekomstbestendige reconstructie van de Stompwijkseweg, een nieuwe inrichting van de Dr. Van Noortstraat en de aanleg van een nieuwe Verbindingsweg (Verbindingsweg) tussen de N206 via de Meeslouwerpolder naar de Dr. van Noortstraat. Genoemde opgaven worden in samenhang voorbereid en uitgevoerd. Bewoners en ondernemers in Stompwijk worden hierbij nadrukkelijk betrokken.

Stand van zaken

Met de besluiten van de gemeenteraad van 1 juli 2015 en 26 april 2016 is de scope van het project vast komen te staan. Op 21 juni 2022 is aan de gemeenteraad een presentatie gegeven over het verloop van dit project. Meer concreet is ingegaan op het deelproject Herinrichting Dr. van Noortstraat.

A. Aanbesteding van werken
Over de wijze van aanbesteden (contractvorm) en de diverse aan te besteden werken van de planonderdelen is een Inkoopplan opgesteld. Kort samengevat bestaat het project uit drie werken. Twee daarvan zijn inmiddels voltooid. De stand van zaken is als volgt.

1. Reconstructie Stompwijkseweg
In december 2018 vond de eindoplevering plaats en volgens het contract heeft de aannemer (BAM Infra b.v.) na 18 maanden onderhoud enkele wegvakken herstraat. Diverse verzakkingen en onregelmatigheden in de rijbaan en in de fietssuggestiestroken zijn voor rekening van de aannemer hersteld in 2020. Het onderhoud en beheer is in maart 2021 overgedragen aan de gemeente. In het najaar van 2023 zijn verzakkingen in de rijbaan hersteld. Het betrof het herstel van wegvakken die een verkeersonveilige situatie zouden kunnen opleveren. Al enige tijd zijn er gesprekken met de aannemer over nieuwe schadebeelden en de garantiebepalingen die zijn opgenomen in de overeenkomst. Partijen verschillen van mening over wederzijdse contractuele verantwoordelijkheden gedurende de garantieperiode van 15 jaar. Het heeft de gemeente aanleiding gegeven om hier nader juridisch advies over in te winnen. Binnenkort wordt de raad nader geïnformeerd over de resultaten daarvan en de vervolgstappen. Het herstraten en verbeteren van de ondergrond van de fietssuggestiestrook langs de Stompwijksevaart heeft prioriteit in verband met de verkeersveiligheid ter plaatse.

2. Aanleg Veenpoldersweg
De weg met een lengte van 2,1 km is aangelegd door KWS Infra b.v. te Vianen. Het werk startte in juli 2020. De aannemer heeft deze weg half mei 2021 grotendeels opgeleverd.  Een volledige opening van de weg was op dat moment echter nog niet mogelijk. Een wegvak van ongeveer 250 meter langs de Westeinderweg is op een later moment in 2022 op palen gefundeerd vanwege de zwakke grondgesteldheid ter plaatse. Het werk is afgerond en de weg is in juni 2022 opengesteld. De weg is inmiddels in gemeentelijk beheer en onderhoud. De Dr. van Noortstraat is nu uitsluitend nog bestemd voor het bestemmingsverkeer.

3. Herinrichting Dr. Van Noortstraat
Als laatste onderdeel van het project Bereikbaar Stompwijk wordt de Dr. Van Noortstraat opnieuw ingericht. Het accent ligt op het verbeteren van de verkeersveiligheid en de woon- en verblijfskwaliteit. De gemeente werkt hierin samen met het Hoogheemraadschap van Rijnland (HHR) die de dijk waarop de weg ligt - waar nodig – zal verhogen en/of versterken. De samenwerkingsovereenkomst met het HHR is 7 februari 2023 vastgesteld door het college en vervolgens ondertekend door beide partijen. Het levert voor beide overheden meekoppelkansen op.

Op 5 juli 2022 is het voorlopig wegontwerp vastgesteld door de gemeenteraad. De herinrichting van de weg biedt kansen om tevens andere (grond)werkzaamheden in het openbare gebied tot uitvoering te brengen. Stedin heeft een opgave om de middenspanningskabels te vervangen. In 2024 heeft Stedin dit werk voorbereid. Eind 2024 heeft Stedin kenbaar gemaakt dat het werk thans niet uitvoerbaar is. Er dienen nieuwe transformatorstations nabij het netwerk te worden ingepast. De inschatting is dat het werk niet eerder dan Q4 2025 van start kan gaan. Een stagnatie van ruim een half jaar. De werkzaamheden hebben een doorlooptijd van minimaal 20 weken. Niet eerder dan na afronding van dit werk kan worden begonnen met de herinrichting Dr. van Noortstraat. De vervanging van delen van het rioolstelsel in de Dr. van Noortstraat worden hierbij betrokken.

Sinds september 2023 wordt door de gemeente in samenwerking met HHR gewerkt aan de verdere uitwerking van het wegontwerp. Deze werkzaamheden worden met het aannemingsbedrijf Van der Ven uit Brakel in een Bouwteam uitgevoerd. De afgelopen maanden is gewerkt aan het afronden van het definitief ontwerp. Naar aanleiding van de informatieavond van 30 september 2024 zijn er nog veel reacties ontvangen omtrent het inpassen van het parkeren langs de Dr. van Noortstraat. Daarom heeft de gemeente besloten het ontwerp verder te optimaliseren met als doel een zo groot mogelijk aantal parkeermogelijkheden te realiseren. Dit is inmiddels verwerkt in het ontwerp. De resultaten van deze optimalisatie worden tijdens een informatieavond in april 2025 teruggekoppeld aan de omgeving.

Voor de uitvoeringskosten van de herinrichting van de weg is een nadere kostenraming opgesteld. Meer hierover in de financiële paragraaf.

B. Grondaankopen
Diverse stroken van de aangekochte percelen voor de aanleg van de Veenpoldersweg zijn na de wegrealisatie niet langer benodigd. Deze worden momenteel verkocht. Conform het kredietbesluit van 2015 komen de opbrengsten ten gunste van het project Bereikbaar Stompwijk.

C. Risicoregister
De actualisatie van het risicoregister is een continu proces. De risico’s zijn gekoppeld aan beheermaatregelen en worden financieel vertaald in de projectbegroting. Zie daarvoor de navolgende hoofstukken "financiën" en "risicomanagement".

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Investeringskrediet Dr. Van Noortstraat

1.112.328

431.266

134.773

546.289

Rioolvervanging Dr. Van Noortstraat

1.993.284

163.386

25.638

1.804.260

Totaal

3.105.612

594.652

160.411

2.350.549

De projecten Stompwijkseweg en Veenpoldersweg zijn afgesloten in de projectadministratie en staan daarom niet meer in bovenstaand overzicht. Vanuit het oorspronkelijke krediet voor het project Bereikbaar Stompwijk van € 29 mln is nog een budget van € 1.112.328 beschikbaar als investeringskrediet voor Dr. van Noortstraat. Bij besluit van de gemeenteraad d.d. 5 juli 2022 is besloten om dit investeringskrediet voor de Dr. Van Noortstraat in te zetten voor de verdere planvoorbereiding.

Het investeringskrediet is ontoereikend voor het uitvoeren van de werkzaamheden. In de kadernota 2024 is hiervoor een voorziening getroffen. Op basis van het definitieve wegontwerp voor de Dr. van Noortstraat zal aan de gemeenteraad in juli 2025 een voorstel worden voorgelegd voor het beschikbaar stellen van het aanvullend krediet voor de wegrealisatie.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

vaststelling wegontwerp Dr. van Noortstraat

juli 2022

ja, vaststelling van het voorlopig ontwerp

ja

raadsbesluit van 7 juli 2022

uitvoering nuts  ondergrondse werkzaamheden

Q4 2025 - Q1 2026

-

-

stagnatie Stedin

voorbereiding wegwerkzaamheden (incl. riool)

Q4 2023 - Q2 2025

ja, kredietbesluit

ja

planning afhankelijk van werken derden

uitvoering wegwerkzaamheden (incl. riool)

medio 2026 (termijn nog niet bekend)

-

nee

planning afhankelijk van werken derden en omliggende nieuwbouw

Bovenstaand overzicht is ontleend aan de projectplanning van februari 2025 en recente inzichten. De komende maanden staan in het teken van het afronden van en bestuurlijk vaststellen van het wegontwerp en het voorbereiden van de wegrealisatie. En het waar mogelijk begeleiden van de nutsbedrijven bij de vernieuwing van hun netwerken.

Communicatie

Het project Bereikbaar Stompwijk wordt periodiek afgestemd met de Adviesraad Stompwijk. Desgevraagd heeft de Adviesraad ook voorstellen aangedragen voor het wegontwerp Dr. van Noortstraat. Verder wordt circa 6 keer per jaar vergaderd met de Klankbordgroep waarin betrokken bewoners en ondernemers zijn vertegenwoordigd. Voor het deelproject Herinrichting Dr. van Noortstraat wordt vanaf juni 2021 een stappenplan gevolgd. Meer over dit participatietraject op de projectpagina www.lv.nl/doctorvannoortstraat

Op 23 mei 2024 is een informatiebijeenkomst gehouden over het wegontwerp Dr. Van Noortstraat. Op 30 september 2024 was de informatiebijeenkomst om de ontvangen reacties van mei jl. terug te koppelen aan de omgeving. Naar aanleiding van de informatieavond van 30 september 2024 zijn er nog veel reacties ontvangen omtrent het inpassen van het parkeren langs de Dr. van Noortstraat. Daarom is besloten het ontwerp verder te optimaliseren met als doel een zo groot mogelijk aantal parkeermogelijkheden te realiseren. De resultaten van deze optimalisatie worden tijdens een informatieavond in april 2025 teruggekoppeld aan de omgeving. Daarna volgt de bestuurlijke besluitvorming.

Risicomanagement

In mei 2015 is het risicoregister opgeleverd met de belangrijkste risico’s voor het projectresultaat. Dit register beschrijft in de meest brede zin de mogelijke risico’s voor dit project: juridisch, technisch, sociaal-maatschappelijk, organisatorisch en politiek-bestuurlijk. Aan elk risico is een “gewicht” gehangen, resulterend in een ranking. Mede op basis van deze informatie is destijds de hoogte van de posten “onvoorzien” tot stand gekomen.

Aan de benoemde risico’s zijn beheermaatregelen gekoppeld. Periodiek wordt het register bijgesteld en aangescherpt. Het beheer van het risicoregister blijft een dynamisch proces. Naarmate het project vordert worden diverse beheermaatregelen verder aangescherpt en/of bijgesteld. Bepaalde risico’s verdwijnen, maar er kunnen zich ook nieuwe risico’s voordoen als gevolg van nieuwe inzichten en gewijzigde omstandigheden. Deze zullen aan het register worden toegevoegd. Het risicoregister c.q. de beheermaatregelen en de vertaling in geld zijn dan ook een vast onderdeel van de projectteam-overleggen en worden gedeeld met de ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever.

Ten opzichte van de vorige actualisatie van het projectenboek zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd in het risicodossier. Dit risicodossier is in het bouwteam Herinrichting Dr. van Noortstraat tot stand gekomen.

De belangrijkste risico’s zijn op dit moment:
1. Afkalvend draagvlak bij de bewoners en de bedrijven als gevolg van doorlooptijden

Beheersmaatregelen:
·   duidelijk en tijdig communiceren over de beoogde uitvoeringsplanning
·   vast aanspreekpunt voor vragen over de planning en wijze van uitvoering van het werk
·   nauw contact onderhouden met derden partijen (nutsbedrijven, projectontwikkelaars)

2. Technische risico’s vanuit de bestaande kadeconstructie (o.a. vervangen bestaande ankerstangen incl. ondergrondse inpassing, aanvullende werkzaamheden noodzakelijk vanwege huidige staat kadeconstructie)
Beheersmaatregelen:
·   bewoners informeren voor noodzaak vervangen bestaande ankerstangen;
·   opstellen aanpak om bij te sturen indien in uitvoering risico toch optreedt (bv. extra ankers op het werk aanwezig).

3. Omgevingsrisico’s (zowel in de voorbereidingsfase o.a. benodigde aanpassingen aan bestaande percelen als gevolg van ophogen weg als in de uitvoeringsfase m.n. schades aan particuliere objecten)
Beheersmaatregelen:
·   inventariseren mogelijke knelpunten;
·   gesprekken voeren met de omgeving;
·   uitvoeren onderzoeken o.a. risico inventarisatie incl. opstellen monitoringsplan voor uitvoeringsfase;
·   uitvoeringsmethode kiezen die dit risico beperkt (o.a. trillingsarme uitvoeringsmethode voor realiseren vervangende waterkering).

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 11:46:19 met de export van 05/28/2025 10:36:38