Initiatief overzicht

In de gebiedsagenda ICT Security Campus/Laan van NOI - onderdeel van het Haagse Central Innovation District - zijn de gebieden rondom station Laan van NOI, waaronder ook de Voorburgse zijde van het station (Van Alphenstraat, op Haags grondgebied), aangewezen als ontwikkellocatie. Voor dit gebied wordt een ontwikkelvisie opgesteld door de gemeente Den Haag, in samenwerking met o.a. NS Stations en de gemeente Leidschendam-Voorburg. Station Laan van NOI maakt - samen met de bestaande stations Dordrecht, Schiedam Centrum en Leiden Centraal - onderdeel uit van de ‘MIRT-Verkenning Infrastructuur en Knooppunten Oude Lijn’. De verkenning is gestart om te onderzoeken op welke manier het station en haar omgeving opgewaardeerd kunnen worden tot een knooppunt; een plek waar goed openbaar vervoer, goede bereikbaarheid en stedelijke verdichting hand in hand gaan. Het vernieuwen en opwaarderen van het station, het bieden van goede overstapmogelijkheden op bus, tram en RandstadRail, goede oplossingen voor fietsparkeren, klimaatadaptieve maatregelen, het verbinden van de Haagse en de Voorburgse zijde van het spoor en een groene openbare ruimte waar het prettig verblijven is zijn voorbeelden van zaken die worden meegenomen in de verkenning.

Project locatie

Initiatief status

Risico profiel

Middel

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Volgens verwachting

Initiatief structuur

Portefeuillehouder
Wethouder Van Eekelen
Programma
Bouwen en Wonen (VHROSV)
Initiatiefnemer
Gemeente Den Haag (Ontwikkelvisie), Programma MoVe (MIRT-verkenning), Dura Vermeer (TinQ-locatie)

Initiatiefkarakteristiek

Planfase
Initiatieffase (Ontwikkelvisie en TinQ) en beoordelingsfase (MIRT-verkenning)
Ruimtelijke procedure
Einddatum
2026 (planvorming)
Risicoprofiel
Midden

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
Beeldvormende raad 2 november 2021
Volgende raads-/commissiebehandeling
Nader te bepalen
Intentieovereenkomst
IOK gesloten voor de TinQ-locatie aan de Laan van Nieuw Oost-Indië (d.d. 27 juni 2022) en verlenging getekend (d.d. 26 juni 2024)
Anterieure overeenkomst
N.v.t.

Belangrijkste wijzigingen

Ontwikkelvisie:

  • De gemeente Den Haag heeft de eerste stappen richting een concept Ontwikkelvisie gezet.
  • Er hebben participatiebijeenkomsten en interviews plaatsgevonden (26 november 2024, 3 december 2024 en 6 maart 2025).
  • De 'Club van NOI', met daarin grond- en vastgoedeigenaren uit het gebied rond station Laan van NOI, is een aantal keer bij elkaar geweest om input te leveren voor de Ontwikkelvisie.

MIRT-verkenning Knooppunt Laan van NOI:

  • Op 27 november 2024 vond een brede informatieavond plaats over de resultaten van de analysefase van de MIRT-verkenning.
  • Op 12 december 2024 is de Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) vastgesteld in het Bestuurlijk Overleg Oude Lijn. Er is een raadsbrief verstuurd over de vaststelling van de NKO.
  • Na vaststelling van de NKO is een start gemaakt met de Beoordelingsfase van de MIRT-verkenning.
  • In januari en maart 2025 hebben bijeenkomsten met de Adviesgroep (bewoners uit Den Haag en Voorburg) plaatsgevonden.

TinQ-locatie:

  • Met de herstart van de ontwikkelvisie is ook de planvorming voor de TinQ-locatie weer opgestart.
  • Initiatiefnemer Dura Vermeer maakt nu ook onderdeel uit van de Club van NOI.

Initiatief Inhoud

In het gebied rondom station Den Haag Laan van NOI speelt een aantal ontwikkelingen tegelijk:

  • Er wordt een MIRT-verkenning (MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport) uitgevoerd naar het Knooppunt Laan van NOI. Deze verkenning maakt onderdeel uit van de MIRT-verkenning Infrastructuur en Knooppunten Oude Lijn. Op 10 november 2022 is de startbeslissing voor deze verkenning genomen. In deze verkenning wordt onderzocht hoe de bereikbaarheid van de zuidelijke Randstad kan worden verbeterd. De inzet van meer sprinters, het toevoegen van nieuwe stations (o.a. Schiedam Kethel en Rijswijk Buiten) en het versterken van bestaande stations – Dordrecht, Schiedam Centrum, Den Haag Laan van NOI en Leiden Centraal – op de spoorlijn van Dordrecht naar Leiden dragen hier aan bij. De vernieuwing van station Laan van NOI moet ervoor zorgen dat het station een volwaardig OV- en mobiliteitsknooppunt kan worden, waardoor het ook in de toekomst het groeiende aantal reizigers kan opvangen.

In de MIRT-verkenning is eerst toegewerkt naar een Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) en nu worden stappen gezet richting een Voorkeursalternatief (VKA). In dit proces wordt een aantal varianten voor het toekomstige knooppunt onderzocht. Participatie speelt een belangrijke rol in het proces.

  • Er is een start gemaakt met het opstellen van een Ontwikkelvisie voor het grotere gebied rondom station Laan van NOI (van Koningin Wilhelminalaan tot en met de TinQ-locatie en van Schenkkade tot en met de groenstrook aan de Van Alphenstraat). Dit gebied moet zich, als onderdeel van het Central Innovation District (CID), ontwikkelen tot een multifunctioneel, hoogstedelijk gebied met een gemengd programma met wonen, werken en voorzieningen en met een groene, hoogwaardige openbare ruimte. In de visie worden onder andere de kaders vastgelegd voor de invulling van de spoorzone (zowel bebouwing als openbare ruimte). De gemeente Den Haag is de trekker van de ontwikkelvisie.
  • Onderdeel van het gebied van de Ontwikkelvisie is ook de TinQ-locatie (TinQ tankstation en garage Wittebrug). Deze locatie ligt op grondgebied van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De mogelijkheden voor herontwikkeling van deze locatie worden in samenhang met de Ontwikkelvisie en de MIRT-verkenning onderzocht. Omwonenden en andere belanghebbenden worden bij dit proces betrokken.

Gemeentelijke rol

In het kader van de MIRT-verkenning Knooppunt Laan van NOI is de gemeente Leidschendam-Voorburg vertegenwoordigd in de ambtelijke stuurgroep (directieoverleg), de projectgroep en de verschillende werkgroepen (o.a. mobiliteit, OV-knoop, stedelijke ontwikkeling & ruimtelijke kwaliteit en communicatie en participatie). In deze overleggen hebben ook o.a. de gemeente Den Haag, ProRail, NS Stations, HTM/RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zitting. Bestuurlijk wordt Leidschendam-Voorburg vertegenwoordigd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag in het Bestuurlijk Overleg Oude Lijn. Daarnaast heeft Leidschendam-Voorburg de mogelijkheid een bestuurlijk overleg over Knooppunt Laan van NOI 'op afroep' te organiseren. Dit is zo opgenomen in de organisatiestructuur van de MIRT-verkenning.

De samenwerkingsvorm voor de ontwikkelvisie moet nog uitgewerkt worden. Er wordt in elk geval gewerkt met een kernteam van de gemeente Den Haag, gemeente Leidschendam-Voorburg en NS Stations. Daarnaast treffen de grond- en vastgoedeigenaren en andere belangrijke stakeholders elkaar in de Club van NOI. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft geen formele rol bij het ontwikkelen van ruimtelijk beleid op Haags grondgebied (het grootste gedeelte van het projectgebied van de Ontwikkelvisie). Deze formele rol (toetsen van plannen en RO-procedure) heeft de gemeente Leidschendam-Voorburg wel als het gaat om de TinQ-locatie.

Doelstelling en gewenst resultaat

De vernieuwing van Station Laan van NOI moet ervoor zorgen dat het station een volwaardig OV- en mobiliteitsknooppunt kan worden, waardoor het ook in de toekomst het (fors) groeiende aantal reizigers kan opvangen. Het gebied rond het station moet zich ontwikkelen tot een multifunctioneel, hoogstedelijk gebied met een gemengd programma met wonen, werken en voorzieningen en met een groene, hoogwaardige openbare ruimte. In de MIRT-verkenning wordt eerst toegewerkt naar een Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) en uiteindelijk naar een Voorkeursalternatief. In dit proces worden diverse varianten voor het vernieuwde knooppunt onderzocht. Participatie speelt een belangrijke rol in het MIRT-proces.  
Er wordt daarnaast gewerkt aan een Ontwikkelvisie. In deze visie worden onder andere de kaders vastgelegd voor de invulling van de spoorzone (zowel bebouwing als openbare ruimte) aan de Voorburgse zijde van station Laan van NOI. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg is geen bevoegd gezag, want het betreft grondgebied van de gemeente Den Haag. Gezien deze beperkte bestuurlijke rol, zet onze gemeente zich in voor goede communicatie en participatie met inwoners en belanghebbenden.

Stand van zaken

De MIRT-verkenning bevindt zich in de zogeheten Beoordelingsfase. Er wordt toegewerkt naar een Voorkeursalternatief (VKA). De kansrijke oplossingsrichtingen uit de vastgestelde Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen zijn in deze fase het vertrekpunt en worden verder uitgewerkt en aangescherpt. Over het VKA wordt in november 2025 een bestuurlijk besluit genomen.

Het proces om te komen tot een Ontwikkelvisie voor het grotere gebied rondom station Laan van NOI loopt. Er vindt afstemming plaats met de MIRT-verkenning. De verwachting is dat de Ontwikkelvisie in het vierde kwartaal van 2025 vastgesteld kan worden door de gemeenteraad van de gemeente Den Haag.

De planvorming (initiatiefnemer: Dura Vermeer) met betrekking tot de TinQ-locatie (gelegen op grondgebied van Leidschendam-Voorburg) is in Q1 van 2025 weer opgestart en zal worden afgestemd op de inhoudelijke keuzes die gemaakt worden in de Ontwikkelvisie.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Start participatietraject Ontwikkelvisie

Q4 2021

-

-

Participatietraject is gestart maar daarna 'on hold' gezet wegens capaciteitsgebrek bij de gemeente Den Haag

Herstart participatietraject Ontwikkelvisie

Q2 2024

-

-

In Q3 van 2024 is het participatietraject hervat en dit loopt door tot en met Q3 van 2025

Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen

Q4 2024

-

-

NKO is vastgesteld in december 2024

Ontwikkelvisie

Q4 2025

-

-

Gemeente Den Haag is trekker. Concept ontwikkelvisie gereed in Q3 2024, besluitvorming (gemeente Den Haag) in Q1 2025.

Vaststellen Voorkeursalternatief

Q4 2025

Communicatie

Communicatie momenten

Omgeving

Raad

Toelichting

Participatiebijeenkomst

Ja

Ja

In het kader van de ontwikkelvisie is het participatiebureau Tertium in 2021 in gesprek gegaan met verschillende bewoners over wat zij waarderen aan de buurt, welke zaken zij minder waarderen en hoe zij aankijken tegen het voornemen om ter plaatse van de groenzone langs de Van Alphenstraat woningen, kantoren en voorzieningen te realiseren. In deze eerste fase van het participatietraject is er een documentaire gemaakt en zijn er twee enquêtes uitgezet. Ook zijn individuele bewoners geïnterviewd. Hiervan is een rapport opgeleverd en er is een website gelanceerd: https://spoorzone-vanalphenstraat.nl/ . Op deze website is ook een korte documentaire te zien van de eerste fase van het participatietraject.
De fysieke startbijeenkomst van de participatie voor de ontwikkelvisie vond plaats op 18 mei 2022 in de Koningkerk in Voorburg. Vrij snel na die bijeenkomst is de ontwikkelvisie door de gemeente Den Haag on hold gezet. Wel vindt er sindsdien eens per zeven weken een overleg plaats tussen betrokkenen van de gemeente Den Haag, gemeente Leidschendam-Voorburg, NS Stations, VORM (ontwikkelaar SoZa) en bewonersvertegenwoordigers van Bewonersplatform Voorburg-Noord en Wijkberaad Bezuidenhout. Het participatietraject voor de ontwikkelvisie is in juli 2024 weer opgestart en loopt door tot en met de tweede helft van 2025. Er is een plan van aanpak participatie voor deze periode opgesteld. Besluitvorming over de ontwikkelvisie vindt plaats in het vierde kwartaal van 2025.

Voor de MIRT-verkenning Knooppunt Laan van NOI is een plan van aanpak communicatie en participatie gemaakt. Ook is er een externe, onafhankelijke omgevingsmanager ingehuurd om het participatietraject van de MIRT-verkenning te (bege)leiden. Op 10 april 2024 heeft de eerste, brede informatie-/participatiebijeenkomst over de MIRT-verkenning Knooppunt Laan van NOI plaatsgevonden. In november 2024 vond een tweede brede bijeenkomst plaats. Ook is er een Adviesgroep gevormd (22 bewoners uit Den Haag en Voorburg). Met de Adviesgroep hebben in 2024 en het eerste kwartaal van 2025 in totaal vijf bijeenkomsten plaatsgevonden. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met diverse belangenorganisaties (gehandicaptenplatform Leidschendam-Voorburg, Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg, Fietsersbond, enz.).
Op het niveau van de Oude Lijn is het instrument Participatieve Waarde Evaluatie (PWE) ingezet. Voor de gehele Oude Lijn is de vragenlijst door ruim 7.400 personen ingevuld, specifiek voor Laan van NOI door ruim 1.700 personen.
Tot slot is er een website over de MIRT-verkenning Knooppunt Laan van NOI online: www.knooppuntelaanvannoi.nl.

Overige communicatie vindt plaats via de gemeentelijke websites, nieuwsbrieven en persberichten.

Risicomanagement

Aandachtspunten met betrekking tot de ontwikkelingen in het gebied rondom station Laan van NOI zijn onder andere de leefbaarheid, het voorzieningenniveau, het ruimtegebruik, de bouwhoogte, mobiliteit (auto-/fietsparkeren, verkeersontsluiting, inzet deelmobiliteit), duurzaamheid, groen en veiligheid. Negatieve effecten kunnen ontstaan door o.a. bouwhoogtes en -volumes en een gebrek aan (parkeer)voorzieningen, aan zowel de Voorburgse als de Haagse zijde van het station. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt aan de voorkant bij de ontwikkelingen – zowel MIRT-verkenning als ontwikkelvisie - betrokken. Er vindt regelmatig afstemming plaats.

Door een goed, transparant participatieproces te organiseren kunnen ook omwonenden en overige stakeholders uit Leidschendam-Voorburg tijdig meedenken en adviseren. Dit geldt voor de MIRT-verkenning, de ontwikkelvisie en de ontwikkelingen ten aanzien van de TinQ-locatie.

Het tegelijk opstellen van de ontwikkelvisie en het toewerken naar een Voorkeursalternatief voor de MIRT-verkenning brengt ook een risico met zich mee. Een visie op het grotere gebied rondom Laan van NOI ontbreekt op dit moment, terwijl er keuzes moeten worden gemaakt en besluiten worden genomen binnen de MIRT-verkenning. Binnen de MIRT-verkenning wordt actief aandacht besteed aan de ‘raakvlakprojecten’ (o.a. herontwikkeling ministerie van Sociale Zaken, ontwikkelvisie, TinQ-locatie).

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 11:46:19 met de export van 05/28/2025 10:36:38