Project overzicht

De nieuwe bibliotheek van Leidschendam zal worden gevestigd aan het Fluitpolderplein 12. Hiervoor zal dit pand grondig worden verbouwd en geschikt worden gemaakt voor de bibliotheek van de toekomst.

Project locatie

Project status

Risico profiel

Middel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Aandachtspunt

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Belt
Programma
Bouwen en Wonen (VHROSV)
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Gemeente

Projectkarakteristiek

Projectfase
Realisatiefase
Einddatum
2026
Ruimtelijke procedure
Risicoprofiel
Midden

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
Bespreking commissie samenleving op 18 december 2023; besluit raad op 16 januari 2024
Volgende raads-/commissiebehandeling
Niet voorzien
Besluitvorming

Realiseer Scenario 2 – Bereikbaar en gemoderniseerd. Raadsbesluit 16 januari 2024 over verduurzaming Fluitpolderplein 12 en direct aanpakken Fluitpolderplein 10.

Afwijking t.o.v. besluitvorming

Geen

Belangrijkste wijzigingen

Vertraging in de realisatie a.g.v. reconstructie kabels & leidingen en netcongestie.

Project Inhoud

Online-informatie:

  1. Bibliotheek van de toekomst: Nieuws Bruisende bibliotheek | In gesprek met LV
  2. Verhuizing Leidschendam: Verhuizing bibliotheek Leidschendam | In gesprek met LV
  3. Ontwerp Leidschendam (3D):  Video Schetsontwerp
  4. Ontwerp Leidschendam (2D): Definitief ontwerp | In gesprek met LV

Doelstelling en gewenst resultaat

Onze samenleving verandert in een hoog tempo. En de bibliotheek verandert mee. De bibliotheek heeft vijf wettelijke taken gekregen, die naast lezen en leren ook kennismaken met kunst en cultuur en ontmoeten inhouden. Vanaf 2025 wordt de gemeente verantwoordelijk voor het leveren van een goede bibliotheekvoorziening. De samenleving van nu vraagt nieuwe vaardigheden van ons allemaal. Denk aan het zoeken van informatie via internet, het aanvragen van een DigiD, werken met een tablet of smartphone en het lezen van boeken via de e-reader. Het doorlopen participatietraject heeft aangetoond dat de behoefte aan een eigentijdse bibliotheek, dicht bij onze inwoners, groot is. Een huiskamer waar iedereen zich thuis voelt om zich te ontwikkelen, te laten inspireren of hulp kan ontvangen ongeacht leeftijd of achtergrond. De bibliotheek is nog steeds de plek waar je fysieke boeken kunt lenen. Maar het wordt ook meer en meer de plek waar je verhalen kunt delen, waar je ontmoet, nieuwe dingen kunt leren, met anderen in gesprek kunt gaan en kunt ontspannen. Kortom: een bruisende bibliotheek!

Doordat Fluitpolderplein 10 is toegevoegd aan de verbouwing en geschikt wordt gemaakt voor maatschappelijke organisaties, kan niet alleen een betere samenwerking met de bibliotheek worden verkregen, maar kunnen ook samenwerkende partners straks een veel betere dienstverlening bieden en hun onderlinge samenwerking versterken.

Stand van zaken

Middels raadsinformatiebrief nummer 3927 d.d. 11-3-2025 is er een uitgebreide update gegeven over de stand van zaken van het project. De belangrijkste punten hieruit zijn:

  • Reconstructie van kabels & leidingen leiden tot vertraging in de realisatie. De oplevering van de bibliotheek schuift hierdoor van Q1-2026 door naar eind 2026;
  • Qua stroomvoorziening maakten Fluitpolderplein 10 en 10a gebruik van de netaansluiting van Fluitpolderplein 12. Voor het verduurzamen van Fluitpolderplein 10, 10a en 12 en voor de nieuwe functies is meer stroom nodig. Door Fluitpolderplein 10 en 10a een eigen aansluiting te geven en een verzwaring van 3x 63A naar 3x 80A voor Fluitpolderplein 12 door te voeren wordt dit probleem opgelost. Hiervoor is het nodig dat Fluitpolderplein 10a een eigen ingang krijgt, wat buitenplans dient te worden opgelost. Om piekspanningen op te vangen wordt bekeken op welke aansluitingen extra capaciteit kan worden verkregen door het toevoegen van zonnepanelen en accu pakketten;
  • Voor de verbouwing zijn 2 subsidies toegekend: voor verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed € 271.661 en een SPUK-uitkering € 440.000 voor een nieuwe bibliotheekvestiging;
  • Bibliotheek aan de Vliet draagt € 270.000 bij uit eigen middelen voor nieuwe inrichting;
  • De toekomstige programmering, gebruik en inrichting van de bibliotheek begint vorm te krijgen;
  • Er is veel belangstelling vanuit sociaal/maatschappelijke organisaties die met de bibliotheek samenwerken voor huisvesting op Fluitpolderplein 10;
  • Door enkele aanpassingen op Fluitpolderplein 10 door te voeren wordt het pand geschikt gemaakt voor de beoogde functies én neemt het verhuurbare oppervlak toe. Hierdoor kunnen meer activiteiten worden ondergebracht en stijgen de toekomstige huurinkomsten.
  • Platina status toegankelijkheid – Met enkele aanpassingen aan het gebouw en de inrichting blijkt de nieuwe bibliotheek een toegankelijkheidniveau van platina voor bezoekers en goud voor personeel te kunnen halen. Dat is een grote verbetering ten opzichte van de huidige situatie, waarin de bibliotheek onvoldoende toegankelijk is;
  • Het schetsontwerp voor de inrichting van de bibliotheek is klaar; de uitwerking naar voorlopig en definitief ontwerp loopt;
  • De aanvraag voor een omgevingsvergunning loopt; hiervoor zijn recent stukken aangeleverd. Naar verwachting zal de vergunning rond mei 2025 worden verleend.

De stukken voor het opstarten van het aanbesteden van de verbouwing zijn nagenoeg gereed: het Definitief Ontwerp (DO) is door de gebruikers, de klankbordgroep, de medewerkers van de bibliotheek en door de welstandscommissie inmiddels goedgekeurd. Daarnaast is het Technisch Ontwerp (TO) en het bestek klaar, inclusief de aanpassingen voor Fluitpolderplein 10, en is de omgevingsvergunning aangevraagd.

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Investeringskrediet FPP12

3.553.776

465.543

190.781

2.897.452

Inrichting FPP12

854.825

0

0

854.825

Verduurzaming FPP12

1.271.305

0

0

1.271.305

Verduurzaming FPP10

491.446

0

0

491.446

Totaal

6.171.352

465.543

190.781

5.515.028

In de actualisatie IVP 2025 zijn de kredieten met 6% geïndexeerd. Daarnaast zijn er twee subsidies (SPUK € 440.000 en DUMAVA € 271.661) als baten en lasten verwerkt. De indexering van het budget is nodig om stijgende kosten van bouwmaterialen en arbeid op te kunnen vangen. Uit kostencalculaties blijkt dat het beschikbare budget voldoende is voor realisatie van de verbouwing én voor het verbeteren van de toegankelijkheid.

In de afgelopen periode is ook bekend geworden dat 2 aangevraagde subsidies zijn toegekend. Het gaat om de regeling ‘eenmalige specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen’ (SPUK), waarvoor een bedrag van € 440.000 is aangevraagd én toegekend. De 2e subsidie betreft de subsidieregeling ‘duurzaam maatschappelijk vastgoed’ (DUMAVA), die eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoetkomt in de kosten om te verduurzamen. Hiervoor is een bedrag toegekend van maximaal € 271.661. De ontvangen subsidies zullen bij de 1e actualisatie IVP 2025 ten dele worden verwerkt als baat bij de investeringen voor de bibliotheek. Voor de verantwoording van de besteding van deze subsidiegelden wordt de projectadministratie aangepast. Deze subsidie maakt het ook mogelijk om de kosten voor Fluitpolderplein 10 vanuit het project te kunnen dekken.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Opstellen PvE, vlekkenplan, SO, VO

Q4-2023

Opstellen DO TO, aanbestedingen voorbereiden

Q2-2024

FPP10 betrekken bij plannen, tevens FPP12 en 10 verduurzamen

16-01-2024

Enkele maanden vertraagd vanwege uitwerking verduurzaming en toevoeging FPP10 en daarvoor benodigde extra raadsbesluiten

Aanvraagtraject reconstructie kabels & leidingen

Q2-2024

 Nutsbedrijven vragen meer dan 9-12 maanden tijd voor reconstructie, 6 maanden meer dan voorzien

Realisatie reconstructie kabels & leidingen

Q2/Q3-2025

Aanbesteden verbouwing

Q2-2025

Sloopwerkzaamheden FPP12 en FPP10

Q3-2025

Verbouwen FPP12 en FPP10

Q4-2025

Ingebruikname

Q4-2026

Het project is een jaar vertraagd als gevolg van de doorlooptijd voor de reconstructie van kabels en leidingen en het oplossen van problemen a.g.v. netcongestie.

Communicatie

Communicatie momenten

Omgeving

Raad

Toelichting

Presentatie SO

14 maart 2023

Toetsing Klankbordgroep

21 april 2023

Beeldvormende sessie

19 september 2023

19 september 2023

 Op locatie 'nieuwe bibliotheek' (Fluitpolderplein 12)

Presentatie VO met kosten

14 november 2023

Gemeenteraad toelichting besteding budget

18 december 2023

Raadinformatiebrief 3927

11 maart 2025

Aanbesteding verbouwing

Q2-2025

Start sloop/bouwactiviteiten

Q3/Q4-2025

Inrichting/Verhuizing

Q3-2026

Opening

Q4-2026

Het communicatieplan is gereed, actueel en wordt periodiek geüpdatet.

Risicomanagement

Als risico’s worden gezien:

  1. Mogelijk tegenvallend resultaat aanbestedingstrajecten;
  2. Bezwaren op nog te verlenen vergunningen.

De volgende beheersmaatregelen zijn genomen:

  1. Traditioneel aanbesteden waardoor tijd wordt gewonnen;
  2. Plannen worden volledig uitgewerkt, waardoor kortere voorbereidingstijd en minder risico’s voor aannemers ontstaat;
  3. Er is een kostencalculatie opgesteld voor meer zicht en grip op bouw- en investeringskosten;
  4. Programma van eisen naar beneden bijstellen om kosten te besparen/het project binnen het beschikbare budget te kunnen realiseren;
  5. Er is een afwegingskader opgesteld voor het selecteren van partijen die op FPP10 gehuisvest zullen worden;
  6. Subsidies aanvragen voor meer financiële armslag en om tegenvallers op te kunnen vangen;
  7. Alle vergunningsaanvragen zijn tijdig voorbereid/gepland/aangevraagd;
  8. Met omwonenden zijn en worden gesprekken gevoerd om vooraf in te kunnen spelen op mogelijke bezwaren op te verlenen vergunningen.
Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 11:46:19 met de export van 05/28/2025 10:36:38