Project overzicht

De nieuwe bibliotheek van Leidschendam zal worden gevestigd aan het Fluitpolderplein 12. Hiervoor zal dit pand grondig worden verbouwd en geschikt worden gemaakt voor de bibliotheek van de toekomst.

Project locatie

Project status

Risico profiel

Middel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Aandachtspunt

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Belt
Programma
Bouwen en Wonen (VHROSV)
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers

Projectkarakteristiek

Projectfase
Realisatiefase
Einddatum
2026
Ruimtelijke procedure
Risicoprofiel
Midden

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
Bespreking commissie samenleving op 18 december 2023; besluit raad op 16 januari 2024
Volgende raads-/commissiebehandeling
Niet voorzien
Besluitvorming

Realiseer Scenario 2 – Bereikbaar en gemoderniseerd. Raadsbesluit 16 januari 2024 over verduurzaming Fluitpolderplein 12 en direct aanpakken Fluitpolderplein 10.

Afwijking t.o.v. besluitvorming

Geen

Belangrijkste wijzigingen

Geen

Project Inhoud

Online-informatie:

  1. Bibliotheek van de toekomst: Nieuws Bruisende bibliotheek | In gesprek met LV
  2. Verhuizing Leidschendam: Verhuizing bibliotheek Leidschendam | In gesprek met LV
  3. Ontwerp Leidschendam (3D):  Video Schetsontwerp
  4. Ontwerp Leidschendam (2D): Definitief ontwerp | In gesprek met LV

Doelstelling en gewenst resultaat

Onze samenleving verandert in een hoog tempo. En de bibliotheek verandert mee. De bibliotheek heeft vijf wettelijke taken gekregen, die naast lezen en leren ook kennismaken met kunst en cultuur en ontmoeten inhouden. Vanaf 2025 wordt de gemeente verantwoordelijk voor het leveren van een goede bibliotheekvoorziening. De samenleving van nu vraagt nieuwe vaardigheden van ons allemaal. Denk aan het zoeken van informatie via internet, het aanvragen van een DigiD, werken met een tablet of smartphone en het lezen van boeken via de e-reader. Het doorlopen participatietraject heeft aangetoond dat de behoefte aan een eigentijdse bibliotheek, dicht bij onze inwoners, groot is. Een huiskamer waar iedereen zich thuis voelt om zich te ontwikkelen, te laten inspireren of hulp kan ontvangen ongeacht leeftijd of achtergrond. De bibliotheek is nog steeds de plek waar je fysieke boeken kunt lenen. Maar het wordt ook meer en meer de plek waar je verhalen kunt delen, waar je ontmoet, nieuwe dingen kunt leren, met anderen in gesprek kunt gaan en kunt ontspannen. Kortom: een bruisende bibliotheek!

Doordat Fluitpolderplein 10 is toegevoegd aan de verbouwing en geschikt wordt gemaakt voor maatschappelijke organisaties, kan niet alleen een betere samenwerking met de bibliotheek worden verkregen, maar kunnen ook samenwerkende partners straks een veel betere dienstverlening bieden en hun onderlinge samenwerking versterken.

Stand van zaken

Alle stukken voor het opstarten van het aanbesteden van de verbouwing zijn gereed: het Definitief Ontwerp (DO) is door de gebruikers, de klankbordgroep, de medewerkers van de bibliotheek en door de welstandscommissie inmiddels goedgekeurd. Daarnaast is het Technisch Ontwerp (TO) en het bestek klaar, inclusief de aanpassingen voor Fluitpolderplein 10, en is de omgevingsvergunning aangevraagd. Er is een verzoek uitgegaan naar de beheerders van de nutsvoorzieningen om de kabels en leidingen, die langs de huidige buitengevel liggen op de locatie van de nieuwe voorgevel, te verleggen zodat er ruimte ontstaat voor sloop-, fundering- en nieuwbouw werkzaamheden. Voor die reconstructie geven de nutsbedrijven echter een doorlooptijd op van minimaal 9 maanden na goedgekeurd projectplan, terwijl partijen ook veel tijd nemen voor het opstellen en accorderen van dat projectplan. Ondertussen zijn maatregelen genomen om (verdere) uitloop te beperken, door een gespecialiseerd bureau in de arm te nemen om de reconstructie te laten begeleiden, door alvast bodemonderzoek uit te laten voeren, door informatie op te vragen over bestaande kabels en leidingen middels een klic-melding, door deze klic-resultaten te checken door het laten graven van meerdere proefsleuven om te kijken of de situatie ondergronds overeenkomt met de gegevens uit de klic-melding (wat niet het geval bleek), door alternatieve kabel tracés voor te stellen en door constructieve voorzieningen uit te tekenen waardoor het nieuwe kabel tracé kan kruisen met toekomstige hellingbanen en trappartijen.

Zodra er zicht is op de planning van die reconstructie, zal het aanbestedingsproces worden ingepast zodat een aannemer binnen de geldigheid van de uit te brengen offertes kan worden gecontracteerd. De planning loopt hierdoor evenwel ruim 6 maanden uit, waardoor de aanbestedingsprocedure in het 4e kwartaal van 2024 mogelijk kan starten. Zodra de verbouwing loopt, wordt het interieur uitgewerkt en aanbesteed. Naar verwachting verhuist de bibliotheek begin 2026.

Ondertussen loopt ook het vernieuwingsproces van het inhoudelijke programma van de bibliotheek. De functie van de bibliotheek verandert van het voornamelijk beschikbaar stellen van kennis, naar het organiseren en programmeren van activiteiten om invulling te geven aan alle 5 wettelijke taken. Dit blijkt ook uit nieuwe bibliotheekvisie die onlangs is opgesteld. Daarnaast werkt de overheid aan een nieuwe normering voor bibliotheekactiviteiten, waarvoor gemeenten vanaf 2026 verantwoordelijk worden. Met dit project wordt daarop ingespeeld. Tevens loopt het overleg met partners om samen tot een completer en gerichter aanbod te komen van diensten. In samenwerking met de gemeente wordt voorgesorteerd op de toekomstige rol die de bibliotheek gaat vervullen. De gemeente heeft een afwegingskader opgesteld voor de selectie van maatschappelijke organisaties die op Fluitpolderplein 10 worden gehuisvest. Tevens is er een intentieovereenkomst gesloten tussen de bibliotheek en een maatschappelijke horecaondernemer om de mogelijkheden te onderzoeken voor ondersteunende horeca in de nieuwe bibliotheek.

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Investeringskrediet FPP12

3.553.776

465.543

0

3.088.233

Inrichting FPP12

854.825

0

0

854.825

Verduurzaming FPP12

1.271.305

0

0

1.271.305

Verduurzaming FPP10

491.446

0

0

491.446

Totaal

6.171.352

465.543

0

5.705.809

De indexeringen voor 2024 is verwerkt in bovenstaand beschikbaar krediet. De indexering van het budget is nodig om stijgende kosten van bouwmaterialen en arbeid op te kunnen vangen. Uit kostencalculaties blijkt dat het beschikbare budget voldoende is voor realisatie van de verbouwing én voor het verbeteren van de toegankelijkheid.

In de afgelopen periode is ook bekend geworden dat 2 aangevraagde subsidies zijn toegekend. Het gaat om de regeling ‘eenmalige specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen’ (SPUK), waarvoor een bedrag van € 440.000 is aangevraagd én toegekend. De 2e subsidie betreft de subsidieregeling ‘duurzaam maatschappelijk vastgoed’ (DUMAVA), die eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoetkomt in de kosten om te verduurzamen. Hiervoor is een bedrag toegekend van maximaal € 271.661. De ontvangen subsidies zullen bij de 1e actualisatie IVP 2025 ten dele worden verwerkt als baat bij de investeringen voor de bibliotheek. Voor de verantwoording van de besteding van deze subsidiegelden wordt de projectadministratie aangepast. Deze subsidie maakt het ook mogelijk om de kosten voor Fluitpolderplein 10 vanuit het project te kunnen dekken.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Opstellen PvE, vlekkenplan, SO, VO

Q4-2023

Opstellen DO TO, aanbestedingen voorbereiden

Q2-2024

FPP10 betrekken bij plannen, tevens FPP12 en 10 verduurzamen

16-01-2024

Enkele maanden vertraagd vanwege uitwerking verduurzaming en toevoeging FPP10 en daarvoor benodigde extra raadsbesluiten

Aanvraagtraject reconstructie kabels & leidingen

Q4-2024

 Nutsbedrijven vragen meer dan 9-12 maanden tijd voor reconstructie, 6 maanden meer dan voorzien

Aanbesteden verbouwing

Q1-2025

Sloopwerkzaamheden FPP12 en FPP10

Q2-2025

Verbouwen FPP12 en FPP10

H2-2025

Ingebruikname

Q1-2026

Het project is meer dan een half jaar vertraagd als gevolg van de doorlooptijd voor de reconstructie van kabels en leidingen.

Communicatie

Communicatie momenten

Omgeving

Raad

Toelichting

Presentatie SO

14 maart 2023

Toetsing Klankbordgroep

21 april 2023

Beeldvormende sessie

19 september 2023

19 september 2023

 Op locatie 'nieuwe bibliotheek' (Fluitpolderplein 12)

Presentatie VO met kosten

14 november 2023

Gemeenteraad toelichting besteding budget

18 december 2023

Aanbesteding verbouwing

Q1-2025

Start sloop

Q2-2025

Start bouwactiviteiten

Q3-2025

Inrichting/Verhuizing

Q1-2026

Opening

Q1-2026

Het communicatieplan is gereed, actueel en wordt periodiek geüpdatet.

Risicomanagement

Als risico’s worden gezien:

  1. Vertraging als gevolg van reconstructie kabels & leidingen en drukte in de bouwsector;
  2. Sociale en maatschappelijke partijen ‘claimen’ ruimte in de bibliotheek of op Fluitpolderplein 10;
  3. Mogelijk tegenvallend resultaat aanbestedingstrajecten;
  4. Bezwaren op nog te verlenen vergunningen.

De volgende beheersmaatregelen zijn genomen:

  1. Traditioneel aanbesteden in plaats van een bouwteamconstructie, waardoor tijd wordt gewonnen;
  2. Plannen worden volledig uitgewerkt, waardoor kortere voorbereidingstijd en minder risico’s voor aannemers ontstaat;
  3. Er is een kostencalculatie opgesteld voor meer zicht en grip op bouw- en investeringskosten;
  4. Programma van eisen naar beneden bijstellen om kosten te besparen/het project binnen het beschikbare budget te kunnen realiseren;
  5. Er wordt een afwegingskader opgesteld voor het selecteren van partijen die op FPP10 gehuisvest zullen worden;
  6. Alle vergunningsaanvragen zijn tijdig voorbereid/gepland/aangevraagd;
  7. Met omwonenden zijn en worden gesprekken gevoerd om vooraf in te kunnen spelen op mogelijke bezwaren op te verlenen vergunningen.
Deze pagina is gebouwd op 01/07/2025 12:41:56 met de export van 01/07/2025 12:29:24