Periode 1 oktober 2024- 1 april 2025 Na evaluatie en bespreking met het college en het bestuur van het programma Sterk voor Noord is het rapport aan de raad verzonden via een raadsinformatiebrief (22-10-2025, ID3976). Met de drie PO scholen in Leidschendam-Noord is gekeken waar zij extra op willen inzetten in schooljaar 2024-2025. De Margriet heeft extra geïnvesteerd in Nederlandse les voor alle klassen. IKEC De Waterlelie heeft de inzet van de brugfunctionaris uitgebreid om ouders beter te ondersteunen, bijvoorbeeld een aanvraag voor een fiets bij stichting Leergeld. Stichting Studielokalen heeft inmiddels meer dan 60 kinderen in het project Taal en coaching, en heeft daarnaast diverse activiteiten gestart om ook de ouders van de kinderen te betrekken bij de ontwikkeling van hun kinderen. Een mooi voorbeeld hiervan is het project Samen in beweging waarbij moeders en dochters op woensdagavonden onder leiding van een Zumba-docent uit de wijk gaan sporten. Bij dit project is ook het jongerenwerk van Sport en Welzijn aangesloten om zo ook het aanbod van jongerenwerk onder de aandacht te brengen. DeTuinkamer van Noord wordt nu volledig gerund door vrijwilligers. Om de Tuinkamer verder door te ontwikkelen is aan Woej en SenW gevraagd of zij dit op zich willen nemen. Woej is de hoofdaannemer en SenW is de samenwerkingspartner. WZH wil graag meer betrokken zijn bij de wijk. Dit hebben zij gedaan door inwoners uit te nodigen voor een kerstdiner. Zodat inwoners uit de wijk hopelijk vaker binnenkomen bij WZH. Uitvoeringsplan Jeugd en onderwijs In juli 2024 is de Lokale Educatieve Agenda (LEA) vastgesteld door de raad. Deze LEA heeft 3 hoofdthema's die grotendeels terugkomen in het uitvoeringsplan Jeugd en Onderwijs van het programma. Dit is de ontwikkeling van het jonge kind (kansrijke start en VE), School van de Toekomst/ de verrijkte schooldag en inclusief onderwijs. Ook de doorlopende leerlijn van VMBO naar MBO is een thema en het tegengaan van vroegtijdig schoolverlaten. De projectleider Jeugd en Onderwijs is ook de programmamanager van de LEA geworden en hiermee wordt de inzet en samenhang tussen organisaties en programma over en weer versterkt. Verhoging van deelname aan voor- en vroegschoolse educatie IKEC De Waterlelie heeft twee VE+ groepen en een Startklas opgezet voor extra ondersteuning. Op de VE-groepen is extra hulp en ondersteuning beschikbaar voor kinderen, pedagogisch medewerkers en ouders. Prodeba levert deze hulp. Dit wordt inmiddels gefinancierd vanuit jeugdhulp, maar is gestart binnen Noord met de intensievere samenwerking tussen Vlietkinderen en de projectleider. Hiermee is dat een voorbeeld van hoe de manier van werken van het programma tot nieuwe oplossingen kan leiden. Op IKEC De Waterlelie is dit schooljaar een zgn. Startklas opgezet. In de Startklas zitten groep 1 leerlingen die op sommige vlakken nog niet helemaal klaar zijn voor het primair onderwijs en die extra ondersteund worden door Kwadraad of een andere maatschappelijke partij die al verbonden is aan de Waterlelie. Dit is een project dat is opgezet met het samenwerkingsverband SPPOH en de lijnorganisatie van de gemeente, maar het programma is betrokken om te leren over wat deze kinderen (en hun ouders) laten zien en wat dat vraagt aan structurele preventieve ondersteuning. Ouderbetrokkenheid wordt vergroot Na IKEC De Waterlelie hebben nu ook De Margriet en De Trampoline een brugfunctionaris. Dit doen zij in samenwerking met de maatschappelijk werk organisatie Kwadraad. Onderzocht wordt of studenten Sociaal Juridische Dienstverlening van InHolland ook een rol kunnen vervullen op de school zelf, zodat ouders een gezicht zien bij het aanbod. Het programma draagt met cofinanciering bij aan het Jeugd Educatie Fonds dat op de drie scholen van Noord actief is. Hiermee kunnen individuele vraagstukken ondersteund worden, schoolreisjes en andere uitstapjes worden bekostigd en kunnen bijvoorbeeld boeken of vakantiepakketten worden aangeschaft. Leerachterstanden worden ingelopen Stichting Studielokalen is succesvol in het aanbieden van extra taalonderwijs en sociaal-emotionele coaching voor inmiddels meer dan 60 kinderen in de basisschool leeftijd uit Noord. Kinderen presteren beter op school en ook ouders van deze kinderen raken meer betrokken bij het onderwijs van hun kind. Vaak wordt Studielokalen hiervoor meegevraagd voor een extra stem bij de beoordeling van de leervermogens van een kind. Verrijkte schooldag Dit thema wordt opgepakt in werkgroep 2 van de LEA. IKEC De Waterlelie en De Margriet maken gebruik van rijksmiddelen voor een uitgebreider aanbod. Het programma draagt bij door kennisdeling over dit onderwerp te organiseren. Uitvoeringsplan Jeugd en onderwijs/ Jongeren Om jongeren zonder startkwalificaties te ondersteunen is de pilot met een outreachend doorstroomcoach verder voortgezet. De reguliere doorstroomcoaches van het team leerplicht en doorstroompunt weten wie er geen startkwalificatie hebben, spreken deze jongeren en helpen hen opnieuw naar school of naar een passend vervolgtraject. Met deze outreachende werkwijze wordt ingezet op de jongeren die niet bereikt worden met de reguliere benadering. In het kader van rolmodellen is er extra ingezet op diverse activiteiten om deze rolmodellen te vinden en er invulling aan te geven. Een van de uitkomsten is de moeder-dochter activiteit, Samen in beweging van Stichting Studielokalen in samenwerking met Sport en Welzijn. Uitvoeringsplan Financiële zelfredzaamheid Vanuit deze opgave is gewerkt aan het toegankelijk maken van financiële hulp. De routekaart voor inwoners over financiële vragen is verspreid; een versie voor partners is in ontwikkeling. Er wordt gewerkt aan verdere implementatie en verspreiding van de routekaarten . De aanpak van het Jongeren Perspectief Fonds heeft er in de afgelopen maanden toe geleid dat circa 20 jongeren, met de peildatum van begin maart 2025, begeleid worden door de trajectbegeleiders. Circa de helft van de jongeren zijn in traject voor schuldhulpverlening bij de Kredietbank Nederland. Begin 2025 is besloten om vanuit PMA een werkgroep te starten om uit te werken of en hoe gemeente breed JPF ingezet kan worden. Het Ping-loket is heropend sinds 2 oktober 2024 in de Tuinkamer van Noord, op woensdagen van 11:00 tot 12:00 uur en voor ouders van de IKEC De Waterlelie op woensdagen van 8:30 tot 9:30 uur. Samenwerking Hogeschool Inholland Den Haag Het businessloket voor startende ondernemers is in december 2024 in de Tuinkamer van Noord geopend. Deze wordt bezet door studenten van business studies. Er is ook een samenwerking gestart met de opleiding social work en communicatie. Per februari 2025 zijn er ook weer nieuwe studenten gekomen bij de rechtswinkel070 bij het Sociaal Servicepunt op maandagochtend in Bibliotheek aan de Vliet. Activiteiten om meer wijkbewoners aan het werk te krijgen en/of actief mee te laten doen in de samenleving Extra inzet van participatieconsulenten was tot en met eind 2024 en is geëvalueerd. De spreekuren blijven voorlopig bestaan op maandagochtend van 11:00-13:00 uur en op woensdagen van 10:00-13:00 uur. Wijkinitiatieven zoals een schilderclub en taalcafés zijn gestart. Activiteiten voor taalbevordering van inwoners In november en december 2024 zijn 2 taalcafés gehouden in de Tuinkamer, georganiseerd door Bibliotheek aan de Vliet. De opkomst hiervan was nog beperkt. In het najaar van 2024 is de methodiek ‘Voor jou en je kind’ succesvol uitgevoerd door Stichting Studielokalen. Uitvoeringsplan Fijn en veilig wonen Verminderen aantal ratten De moeders van de Moedertraining gaan regelmatig deur aan deur langs bij inwoners om hen in hun eigen taal te vertellen over wat zij kunnen doen om rattenoverlast te voorkomen. Nieuwe vangmethoden hebben effectief bijgedragen aan de bestrijding. Aanpakken hardnekkige afval dumpplekken Alhoewel er een goede 1e stap is gezet om het grofvuil op een vaste plek te verzamelen, zodat het geen hinder oplevert bij het legen van de ondergrondse containers, wordt er nog te veel grofvuil op verkeerde momenten aangeboden. Er wordt verder doorgepakt op het ontwikkelen van een aanpak waarbij de overlast van het grofvuil tot een minimum wordt beperkt. Doorlopende informatiecampagne gericht op verschillende doelgroepen Er worden nog steeds actief voorlichtingsbijeenkomsten gehouden over het omgaan met afval. De leefbaarheidsregisseur is langs groepen inwoners geweest om samen met een tolk voorlichting te geven. Vergroten betrokkenheid inwoners bij afvalproblematiek Er zijn steeds meer inwoners die zich actief inzetten voor de afvalproblematiek. Het aantal inwoners en groepen die afval prikken stijgt nog steeds. Zo schoont Hethuis 1 keer per week de omgeving rondom Hethuis op. Moeders uit de moedergroep gaan geregeld deur aan deur om voorlichting te geven in verschillende talen. En de Opschoonkids hebben 2 keer 6 weken lang iedere woensdagmiddag in Prinsenhof opgeschoond. De betrokkenheid wordt vergroot doordat inwoners elkaar enthousiasmeren, er via verschillende partners meer wordt gecommuniceerd over de regels en de oplossingen, en doordat inwoners en groepen actief door de gebiedsregisseur worden benaderd om mee te doen of activiteiten op te zetten. Betrokken inwoners laten weten dat het steeds beter lukt om medebewoners aan te spreken op het juist aanbieden van grofvuil of het juist plaatsen van het afval in de containers. Inwoners durven dit meer en krijgen meer positieve reacties. Lessen geven op scholen Tijdens de start van het schooljaar ‘24/’25 hebben de leerlingen van het Veurs Lyceum zich ingezet om een oplossing te bedenken voor het verkeerd aanbieden van het grofvuil in de wijk. Het realiseren van een Plastic Lab op basisschool De Trampoline wordt onderzocht. Inwoners hebben het idee van een recyclecentrum in de wijk omarmd en zijn aan het uitzoeken of dit haalbaar is. Meer wijkbewoners voelen zich verbonden met elkaar en met hun wijk Evenementen zoals het Noorderlichtfeest van december in de Tuinkamer en initiatieven zoals Duyv21 versterken de wijkband. De flatcoach is al geruime tijd aanwezig in de wijk. Een vaste groep inwoners zet zich in om activiteiten te organiseren en de ontmoetingsruimte Duyv21 tot een fijne ruimte te maken. Ontmoetingsruimte De Tuinkamer van Noord is een plek voor en door inwoners. DeTuinkamer van Noord wordt nu volledig gerund door vrijwilligers. Om de Tuinkamer verder door te ontwikkelen is aan Woej en SenW gevraagd of zij dit op zich willen nemen. Woej is de hoofdaannemer en SenW is de samenwerkingspartner. In De Tuinkamer vinden ook bijeenkomsten van de ervaringswerkers van de GGZ plaats. Hierdoor kunnen inwoners op een laagdrempelige manier informatie opdoen of trainingen en cursussen volgen. Pilot Samenleving In de wijken worden regelmatig nieuwe statushouders geplaatst. Vluchtelingenwerk, Woej, SenW, en Wooninvest zorgen samen voor langdurige ondersteuning van de statushouders. De ondersteuning van SenW is toegespitst op het langdurig ondersteunen van nieuwkomers in complexen waar de leefbaarheid onder druk staat. Het doel van de pilot, die gestart is op 1 december 2023, is dat statushouders zo snel mogelijk hun weg weten te vinden in de gemeente. Vidomes is nu ook aangesloten bij de pilot. Inzetten op minder overlast en criminaliteit Werven leden nieuwe buurtpreventieteams Werving van nieuwe leden verloopt moeizaam. Geregeld wordt er geprobeerd om nieuwe leden te werven. Het afgelopen jaar heeft de wijkagent zich, samen met VTH, ingezet om inwoners te werven. Daarnaast is SenW bezig met het opzetten van een buurtvadergroep. Op dit moment zijn zij bezig met het werven van leden. Overlast In samenwerking met VTH en externe partners worden de overlastlocaties in beeld gebracht en wordt er gewerkt aan een gezamenlijke aanpak met als doel de overlast te verminderen. |