Programma overzicht

Het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026 bevat zes thema’s en is volop in uitvoering. Een deel van de thema’s wordt in de lijnorganisatie uitgevoerd en via de reguliere P&C cyclus verantwoord. Omdat alle thema's bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van het uitvoeringsprogramma, bevat dit hoofdstuk tevens een samenvatting van de laatste ontwikkelingen rond deze thema's.

Duurzaamheid

1 / 1
Afbeelding 1 behorende bij Duurzaamheid

Project locatie

Programma status

Risico profiel

Middel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Volgens verwachting

Budget

Volgens verwachting

Programma structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Belt
Programma
Volksgezondheid en milieu
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
-

Programmakarakteristiek

Programmafase
In uitvoering
Einddatum
31 december 2050
Ruimtelijke procedure
-
Risicoprofiel
midden

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
Vaststelling Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026 en de 1e herziening van het Bestedingsplan bestemmingsreserve duurzaamheid en energietransitie en addendum bij Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026
Volgende raads-/commissiebehandeling
N.v.t.
Besluitvorming

Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026 (3095): commissie omgeving 17 mei en raad 30 mei 2023

1e herziening van het Bestedingsplan  bestemmingsreserve Duurzaamheid en Energietransitie (3095): commissie omgeving 17 mei en raad 30 mei 2023

Begrotingswijziging 9 Duurzaamheid en Energietransitie (3095): commissie omgeving 17 mei en raad 30 mei 2023

Addendum bij Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026 (3095): raad 30 mei 2023

Motie verkenning lokale opwek windenergie: raad 30 mei 2023

Initiatiefvoorstel monitor duurzaamheid d.d. 24 februari 2023

Afwijking t.o.v. besluitvorming

N.v.t.

Belangrijkste wijzigingen

  • Het financiële overzicht van het programma Duurzaamheid is bijgewerkt tot en met 31 december 2024.
  • Het overzicht van de laatste ontwikkelingen rond de wijkaanpak van de warmtetransitie is geactualiseerd.
  • De activiteiten en acties die in de gehele gemeente worden uitgevoerd zijn geactualiseerd.

Programma Inhoud

Op 30 mei 2023 is het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid voor de periode 2023 – 2026 unaniem vastgesteld in de gemeenteraad. Hierin wordt beschreven waaraan de gemeente werkt en op welke wijze zij samenwerkt met stakeholders bij de verduurzaming van de gemeente. Het uitvoeringsprogramma is opgebouwd uit zes thema’s en maakt inzichtelijk welke doelen zijn bepaald en welke activiteiten de gemeente uitvoert om deze doelen te behalen. Jaarlijks wordt in de P&C-cyclus verantwoording afgelegd over de besteding van alle middelen van het programma.

Bijlagen:
Raadsvoorstel vaststellen Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026
Raadsbesluit behorend bij raadsvoorstel 3095

Motie verkenning lokale opwek windenergie 30 mei 2023
Initiatiefvoorstel monitor duurzaamheid 24 februari 2023

Raadsvoorstel vaststellen reservering energieregio Rotterdam-Den Haag
Raadsbesluit vaststellen reservering energieregio Rotterdam-Den Haag

Raadsbrief Lokale Energie Strategie en Transitievisie Warmte en inspraakvoorstel
Bijlage 1 Lokale Energie Strategie

Bijlage 1.1 - Visie en uitgangspuntennotitie Lokale Energie Strategie
Bijlage 2 Transitievisie Warmte

Raadsbrief informeren over Uitgangspuntennotitie en planning wijkaanpak De Heuvel/ Amstelwijk 24 oktober 2023 (3507)
Raadsbrief informeren over stand van zaken motie 727 Verkenning lokale opwek windenergie 19 december 2023 (3576)

Raadsvoorstel Verkennen gemeentelijke rol in het toekomstige warmtenet in de Heuvel/Amstelwijk juni 2024 (3666)

Bijlage 1 Toelichting criteria analyse governance warmtenet
Bijlage 2 Rapportage rolneming Leidschendam-Voorburg

Raadsbesluit verkennen gemeentelijke rol in het toekomstige warmtenet in de Heuvel-Amstelwijk

Collegevoorstel aangaan intentieovereenkomst realisering tijdelijke warmtevoorziening juli 2024 (3866)
Intentieovereenkomst inzake realisatie tijdelijke warmtevoorziening InWarmte B.V. 20240624

Raadsbrief Wijkuitvoeringsplan De Heuvel-Amstelwijk aardgasvrij (3080)
Wijkuitvoeringsplan De Heuvel-Amstelwijk aardgasvrij (3080)

Doelstelling en gewenst resultaat

De gemeente wil grote stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. De ambitie is een CO2-neutrale gemeente met een circulaire economie in 2050. De acties binnen de diverse thema’s van het programma dragen daaraan bij.

Voor het thema energie (inclusief participatie) geldt de volgende hoofddoelstelling: het doel is CO2-neutraal en van het aardgas af in 2050.

Om dit te bereiken is een Lokale Energie Strategie (LES) en een Transitievisie Warmte (TVW) opgesteld. Het beleid in de LES en TVW is tot stand gekomen in samenspraak met inwoners en andere stakeholders. Het vastgestelde beleid vormt de basis voor de wijkaanpak. In 2022 is een start gemaakt met de eerste transitiewijk: de Heuvel-/Amstelwijk. In 2024 is gestart met de tweede transitiewijk: Leidschendam-Zuid. Opvolgend wordt de wijkaanpak tot 2050 uitgerold over de gehele gemeente. De gemeente werkt regionaal samen via de Regionale Energie Strategie (RES).

De afgeleide doelstellingen van de hoofddoelstelling in de vorm van acties zijn:

  1. 35% energiebesparing in 2050 ten opzichte van 2015 door middel van isolatie
  2. Duurzame opwek van elektriciteit door maximaal in te zetten op zonnepanelen
  3. Een verkenning van alternatieve warmtebronnen
  4. Samen met inwoners en andere stakeholders een wijkuitvoeringsplan opstellen
  5. Effectieve (subsidie) instrumenten inzetten om onder meer inwoners, VvE’s e.d. te stimuleren duurzaamheidsmaatregelen te nemen
  6. Het verduurzamen van het gemeentelijk eigendom als voorbeeldfunctie
  7. Het helpen verduurzamen van de schoolgebouwen

Participatie vormt een rode draad bij al deze acties. Door participatie wil de gemeente draagvlak creëren voor de oplossingen die bijdragen aan de hoofddoelstelling en de kwaliteit van de plannen verbeteren.

Stand van zaken

Thema Energietransitie
Het thema energietransitie bestaat uit de volgende onderdelen:

Energiebesparing
Inwoners zijn geholpen met het treffen van isolatiemaatregelen. Er is eind 2024 een inkoopactie georganiseerd voor collectieve inkoop van HR++ isolatieglas  en  daarnaast spouwmuur isolatie, vloerisolatie en dakisolatie. Er zijn bij de collectieve inkoopactie van eind 2024 in totaal 174 offertes verstrekt en er is op 55 opdrachten akkoord gegeven. De online bijeenkomst collectieve inkoop zonnepanelen en warmtepomp is door 60 inwoners bezocht. Door mee te doen aan de inkoopacties worden de inwoners ontzorgd bij het treffen van duurzame maatregelen.
De gemeente ontzorgt ook de vastgoedeigenaren met de eisen die gesteld worden aan natuurvriendelijk isoleren. De gemeente financiert de onderzoeken voor het soortenmanagementplan voor De Heuvel/Amstelwijk en beperkt daarmee de lasten voor de woningcorporaties voor de benodigde flora en fauna onderzoeken.

De gemeente heeft extra aandacht voor de inwoners met lagere inkomens. Ze worden ondersteund met de aanpak energiearmoede. Met ruim 600 bezoeken in de periode eind 2024/ begin 2025, zijn inmiddels al 3173 inwoners door energieklushulpen geholpen met een energiebesparingsadvies en het aanbrengen van kleine energiebesparende maatregelen. De hulp van de energieklushulpen wordt zeer gewaardeerd door de inwoners.

Opwek
Ook in gemeente Leidschendam-Voorburg is een toenemende hoeveelheid zonne-energie opgewekt door bedrijven en woningeigenaren. De meest recente gegevens tot 2022 van de Nationale Klimaatmonitor tonen een stijgende lijn. Landelijk wordt inmiddels al 50% van de energie opgewekt uit duurzame bronnen, voornamelijk zonne- en windenergie. De exacte cijfers over de opwek in de gemeente Leidschendam-Voorburg in 2024 zijn nog niet bekend.

Het huidige kabinet heeft besloten per 1 januari 2027 de salderingsregeling te beëindigen. Daarnaast rekenen energieleveranciers kosten voor stroom die terug geleverd wordt aan het stroomnet. Dit heeft zijn weerslag op het aantal zonnepanelen dat geplaatst wordt.

In 2023 is de motie Wind aangenomen. Het college is sindsdien in gesprek met de initiatiefnemers, provincie en buurgemeenten.   

Samen met de aan de regionale energiestrategie (RES) Rotterdam-Den Haag verbonden gemeenten is een plan-MER (Milieu Effect Rapportage) opgestart.

Duurzame warmte
De afgelopen periode zijn belangrijke stappen gezet in het aardgasvrij maken van 2 wijken. De wijkaanpak voor de warmtetransitie in de Heuvel/Amstelwijk is in 2022 gestart. Er zijn tot nu toe 3 informatiebijeenkomsten in de Heuvel/ Amstelwijk georganiseerd. Eind 2023 is de uitgangspuntennotitie voor deze wijkaanpak vastgesteld. Hier staat onder andere in beschreven dat de mogelijkheden en kosten van een aardgasvrije oplossing voor de VvE’s en de laagbouwwoningen zijn onderzocht. Met de partijen die betrokken zijn in de proeftuin aardgasvrije wijk in het project “Toepassen van aquathermie in De Heuvel-/Amstelwijk” is in het voorjaar van 2024 een samenwerkingsovereenkomst getekend.
 In december 2024 heeft het college een wijkuitvoeringsplan vastgesteld om De Heuvel/Amstelwijk aardgasvrij te maken. In 2024 heeft het college in afstemming met de raad een verkenning gestart naar de gemeentelijke rol in het toekomstige warmtenet voor De Heuvel/Amstelwijk en de verkenning van 2 mogelijke warmtebedrijven.
De wijkaanpak voor de warmtetransitie in de wijk Leidschendam-Zuid is in 2024 gestart. Er zijn tot nu toe 2 informatiebijeenkomsten voor inwoners van Leidschendam-Zuid georganiseerd. De deelnemers waren enthousiast over de workshops met externe deskundigen over de technische oplossingen en kosten van een gasvrije warmteoplossing van hun woning.
De warmte samenwerking in de energieregio Rotterdam-Den Haag is geïnventariseerd en er is een gezamenlijk warmtebod aan het Rijk gedaan.

Samenwerking
Samenwerking met partners is cruciaal voor het realiseren van de energietransitie. In het uitvoeringsprogramma duurzaamheid staat hoe en met welke betrokken partijen de energietransitie wordt versneld. Zo wordt ook de komende jaren samengewerkt met onder andere Energy Common LV die energiecoachgesprekken organiseert. Ook werkt de gemeente samen met Duurzaam LV die inwoners uitnodigt om mee te doen met Green Challenges. Met hulp van Buurkracht worden initiatieven van inwoners om hun woningen te verduurzamen ondersteund. Afgelopen periode is de samenwerking met zowel Zon op LV en stichting Oud Voorburg geïntensiveerd.

Recente ontwikkelingen

  • Op 5 december 2024 is de netcongestie van de afname van het hoogspanningsnet door stroomnetbeheerder Tennet aangekondigd. Dit geldt in grote delen van Zuid-Holland, de gemeente Leidschendam-Voorburg valt hier ook onder. Dit heeft impact op projecten die grotere aansluitingen nodig hebben en na 5 december 2024 zijn aangevraagd. Er wordt intern gewerkt aan een impactanalyse om de gevolgen voor de gemeente in kaart te brengen. In onze regio is de vraag naar elektriciteit toegenomen door de toenemende elektrificatie van woningen, duurzaam verwarmen en het opladen van elektrische voertuigen. Hierdoor raakt het elektriciteitsnet sneller vol dan netbeheerders het kunnen uitbreiden. Om deze reden heeft Stedin op 5 maart 2025 ook netcongestie afname laagspanning voor Leidschendam-Voorburg en Den Haag Mariahoeve afgekondigd.
  • De gemeente gaat actief aan de slag om netcongestie op het laagspanningsnet te voorkomen. Op 21 januari 2025 is een Samenwerkingsovereenkomst met Stedin getekend voor het plaatsen van circa 160 extra transformatorhuisjes binnen de gemeente.
  • Met het vaststellen van het wijkuitvoeringsplan door het college, is op 10 december 2024 een belangrijke mijlpaal bereikt in het aardgasvrij maken van de Heuvel/Amstelwijk.
  • Er zijn voorbereidingen getroffen voor de maatwerkadviezen voor de verduurzaming van de gemeentelijke panden in De Heuvel/Amstelwijk.
  • Eind 2024 is een start gemaakt met een evaluatie van de Lokale Energiestrategie van Leidschendam-Voorburg 2021. Daarbij wordt getoetst of deze nog actueel is, of er relevante actuele ontwikkelingen zijn en of we nog op koers liggen met de uitvoering van de strategie. Tevens is een start gemaakt met de evaluatie van de Transitievisie Warmte van Leidschendam-Voorburg 2021. Deze zal overgaan in het nieuwe Warmteprogramma van Leidschendam-Voorburg dat eind 2026 moet worden vastgesteld.
  • De ondersteuning van de VvE’s gaat onverminderd door, zo zijn er VvE cafés en spreekuren georganiseerd. Er is veel animo voor het bezoeken van de VvE cafés. Ook de spreekuren worden goed benut en gewaardeerd. In 2024 zijn 4 VvE cafés georganiseerd waaraan in totaal 156 vertegenwoordigers van VvE’s hebben deelgenomen. In 2025 wordt een hieraan een vervolg gegeven waarbij wordt overgegaan op een vrije inschrijving (geen vaste dag) om ervoor te zorgen dat meer VvE’s mee kunnen doen.
  • De aanbesteding voor het opstellen van de gemeentebrede aanpak voor het Soorten Management Plan heeft helaas geen inschrijving van bureaus opgeleverd omdat de bureaus onvoldoende capaciteit hebben. Er wordt gezocht een oplossing met een gefaseerde aanpak.

De laatste ontwikkelingen rond de overige thema’s van het programma Duurzaamheid 2023-2026 kunnen als volgt worden samengevat.

Thema klimaatadaptatie, vergroening en biodiversiteit
Er is volop gewerkt aan de uitvoering van de ambities uit het GroenActiePlan 2024-2026. In 2024 zijn bijvoorbeeld de volgende 8 gebieden vergroend: Mgr. Van Steelaan, Laan van NOI, Sint Martinuslaan, Jonkheer Carel Sternplein, Kruising N14 ter hoogte van politiebureau, Rembrandtlaan en Oosterlaanstraat. Tevens zijn er grote mobiele bloembakken besteld om te plaatsen bij NS station Voorburg.  
Vanuit de gemeente dragen we ook bij aan groenblauwe schoolpleinen, lessen over de natuur en het faciliteren van bewonersinitiatieven.

Thema Circulariteit
In 2024 is onderzocht wat de meest relevante circulaire thema’s voor de gemeente en de gemeentelijke organisatie zijn. Dit onderzoek is inmiddels bijna afgerond en heeft betrekking op de navolgende 5 gebieden: bouw, openbare ruimte, inkoop, afval en bedrijvigheid.   

Thema lucht- en waterkwaliteit
De gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Haaglanden heeft eerder het initiatief opgepakt om samen met de 9 gemeenten in Haaglanden en andere regionale partners een plan te maken om de luchtkwaliteit te gaan verbeteren. Dit heeft geleid tot een regionaal plan van aanpak “Samenwerking luchtkwaliteit” waarmee het college op 27 juni 2024 heeft ingestemd. Dit plan voorziet erin om in de regio Haaglanden gezamenlijk 5 thema’s te onderzoeken en hiermee aan de slag te gaan. Deze thema’s zijn: mobiliteit, schoon en emissieloos bouwen, houtstook, energietransitie in de tuinbouw en gevoelige bestemmingen.

In februari 2025 heeft het college ingestemd met de inzet van een subsidieregeling voor de aanschaf van een elektrische bromfiets met als voorwaarde dat de ingeleverde oude en vervuilende brom- of snorfiets gesloopt wordt. Het vervangen van oude vervuilende brom- of snorfiets voor een elektrisch exemplaar draagt bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit.

Met het Hoogheemraadschap van Delfland en Rijnland zijn stappen gezet om te inventariseren waar binnen de gemeente aanvullende natuurvriendelijke oevers kunnen worden aangelegd. Verder is met beide hoogheemraadschappen afgestemd welke watergangen in aanmerking komen voor natuurvriendelijk maaibeheer.

Met de Provincie Zuid-Holland, de Omgevingsdiensten in de provincie, de Hoogheemraadschappen en enkele gemeenten is eind januari 2025 een convenant getekend over indirecte lozingen. Dit zijn lozingen van bedrijven op de riolering die de waterkwaliteit bedreigen via de gemengde overstorten of omdat de rioolwaterzuivering niet alle stoffen kan verwijderen. Dit heeft een relatie met de kaderrichtlijn Water en de met de Richtlijn Stedelijk afvalwater. De bedoeling is dat alle gemeenten in de provincie dit convenant ondertekenen. De uitvoering ligt bij de Omgevingsdiensten.

Thema duurzame gemeentelijke organisatie
In augustus 2024 is bij de gemeente een adviseur duurzaamheid interne organisatie gestart. Deze adviseur heeft in 2024 onderzocht wat de CO2-uitstoot van onze gemeentelijke organisatie in 2023 is geweest en werkt aan het opzetten van een structureel monitoringsproces hiervoor. Uit dit onderzoek blijkt dat grootste deel van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door gasverbruik van gemeentelijk vastgoed. Begin 2025 volgt de nulmeting van de CO2-uitstoot van 2024. Op basis van deze inzichten wordt een reductieplan opgesteld om gericht CO2-uitstoot te besparen. Daarnaast zijn de mogelijkheden verkend om circulariteit binnen de organisatie te bevorderen, onder andere op het gebied van inkoop en facilitaire processen, zoals het introduceren van koffie- en thee bekers en de verduurzaming van de catering. Ook is er gewerkt aan bewustwording binnen de organisatie en is er gewerkt aan samenwerking met andere gemeenten om kennis en ervaringen uit te wisselen.   

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

1. Verduurzaming gemeentelijk vastgoed (krediet)

551.869

28.472

0

523.397

2. Verduurzaming gemeentelijk vastgoed (beleidsontwikkeling)

0

88.641

0

-88.641

2. Verduurzaming onderwijsvastgoed

506.972

506.722

0

250

3. Gemeentebrede aanpak energietransitie

265.000

44.027

0

220.973

4. Stimuleringsregelingen energietransitie

1.100.000

598.942

0

501.058

5. Eenmalige onttrekking verduurzamen nieuwe bibliotheek Fluitpolderplein 12 Leidschendam

0

1.210.000

0

-1.210.000

Totaal

2.423.841

2.476.804

0

-52.963

Cijfers van 1-1-2024 t/m 31-12-2024

In het projectenboek wordt alleen de financiële doorvertaling van de 1e herziening van het bestedingsplan bestemmingsreserve Duurzaamheid en Energietransitie in de jaarrekening 2024 verantwoord. Naast de bestemmingsreserve beschikt het programma ook over andere financieringsbronnen, zoals de Rijksmiddelen CDOKE, Rijksmiddelen SPUK Energiearmoede, Nationaal Isolatie Plan (NIP) en de exploitatiemiddelen. Structurele budgetten van het programma duurzaamheid worden via de P&C-cyclus verantwoord.

Het college is alert op extra subsidiemogelijkheden voor de uitvoering van de activiteiten van het programma duurzaamheid. In 2024 is de Speciale Uitkering van ruim € 2 miljoen voor Lokale isolatie aanpak aangevraagd en toegekend. Daarnaast is in 2024 een Rijkssubsidie van ruim 8 ton aangevraagd en toegekend voor capaciteit voor de wijkaanpak in de Heuvel-Amstelwijk. Door de extra Rijksmiddelen was het mogelijk om uitgaven die in eerste instantie in 2024 voor de bestemmingsreserve waren voorzien, uit de rijksmiddelen te bekostigen.

De bedragen in de tabel zijn via de 1e herziening van het bestedingsplan dat door de gemeenteraad op 30 mei 2023 is vastgesteld, verwerkt naar jaarschijven in de begroting. Middelen die in het begrotingsjaar niet worden besteed, vloeien terug in de bestemmingsreserve en blijven op die wijze behouden voor de bestemming duurzaamheid en energietransitie.

De bedragen in de tabel betreffen de beschikbare middelen voor het hele jaar 2024 ten laste van de bestemmingsreserve Duurzaamheid en Energietransitie.

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
In 2021 is ten laste van de bestemmingsreserve een investeringskrediet van € 890.000 verstrekt voor de verduurzaming van een aantal gemeentelijke panden. Per 31 december 2024 is er van dit krediet nog € 523.397 beschikbaar. In 2024 zijn geen uitvoeringswerkzaamheden uitgevoerd. Begin 2025 is gestart met de werkzaamheden aan het pand op de begraafplaats aan Tuinenlaan 6 in woonkern Leidschendam. Het pand wordt verduurzaamd en wordt naar verwachting medio april 2025 gereed opgeleverd. Dit alles binnen de beschikbare middelen van het krediet. In februari 2025 heeft de aanbesteding voor de werkzaamheden aan het gebouw op de begraafplaats aan Rodenlaan 64 in woonkern Voorburg zijn beslag gekregen. Na het zomerreces van 2025 zal worden gestart met de werkzaamheden inclusief verduurzamingsmaatregen. De doorlooptijd van de werkzaamheden bedraagt circa 4 maanden waarmee de oplevering van het gebouw gepland staat in januari 2026. Daarmee wordt het resterende saldo van het krediet in 2025 besteed.  

In de 1e herziening van het bestedingsplan bestemmingsreserve Duurzaamheid en Energietransitie is vastgesteld dat de inzet van het investeringskrediet voor de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed vanuit de bestemmingsreserve stopt. Daarna zal de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed worden ingebed in de reguliere bedrijfsvoering. Om dit proces te ondersteunen is in de reserve € 142.000 gereserveerd voor advieskosten of personele lasten. Deze middelen zijn voor een groot deel ingezet om inzicht te krijgen in de energielabels van de gemeentelijke panden. Met deze informatie wordt in 2025 verdere invulling gegeven aan de routekaart verduurzaming vastgoed. Verduurzaming moet worden verankerd in het onderhoud en in de verduurzamingsplannen en meerjarenbegroting van de afdeling stadsbeheer.

Verduurzaming onderwijsvastgoed
Schoolbesturen kunnen via een aanvraag een beroep doen op cofinanciering vanuit de beschikbare middelen van de voorziening ‘verduurzaming onderwijshuisvesting’. De voorziening is ingezet voor schoolgebouwen die nog niet direct in aanmerking komen voor renovatie of nieuwbouw. In 2023 zijn er in totaal vijf aanvragen ingediend, waarvan drie door Scholengroep Spinoza en twee door Panta Rhei. De vijf aanvragen uit 2023 zijn in 2024 allemaal uitgevoerd. In 2024 zijn door de schoolbesturen geen aanvragen meer ingediend. Er worden op dit moment maatwerkadviezen opgesteld van de onderwijshuisvesting in de twee lopende wijkaanpakken. Na inzicht in het kostenplaatje volgt een definitief besluit over de financiering hiervan.

Gemeentebrede aanpak energietransitie
Een onderbesteding van de bestemmingsreserve zoals bij ‘gemeentebrede aanpak energietransitie’ is positief. Er wordt volop aan dit thema gewerkt, maar door zo veel mogelijk andere middelen in te zetten. In 2024 konden we de capaciteitskosten die voorzien waren in de bestemmingsreserve, bekostigen door Rijkssubsidies CDOKE. Hierdoor kunnen we deze middelen in de transitieperiode tot 2050 bijvoorbeeld inzetten voor de benodigde extra capaciteit voor de wijkaanpakken om wijken aardgasvrij te maken. Die middelen zijn nodig omdat we over een aantal jaar 5 wijkaanpakken gelijktijdig hebben lopen. Ook zijn de middelen van de bestemmingsreserve nodig om bij te dragen aan de transitiekosten voor inwoners en bedrijven in de transitiewijken.  

Stimuleringsregeling energietransitie
De stimuleringsregeling voor isolatie en groendak wordt minder goed benut, waardoor de besteding van de beschikbare middelen achterblijft. Dit komt mogelijk doordat de aardgasprijzen inmiddels zijn gedaald. Bovendien worden de regels rond natuurvriendelijk isoleren streng gehandhaafd, met name voor VvE's. Aannemers mogen alleen worden ingeschakeld als zij rekening houden met vleermuizen en vogelsoorten in de spouwmuur. Om isolatie zoveel als mogelijk te bevorderen wordt wel regelmatig over de subsidieregeling gecommuniceerd richting inwoners, onder andere via de Gemeenterubriek en de website van de gemeente. Daarnaast is er beperkt gebruikgemaakt van de 1% rentekorting via het Warmtefonds. Daarom heeft het college besloten om vanaf 2025 de rentekorting voor woningeigenaren te verhogen en de rentekorting ook aan VvE’s aan te bieden. Daarbij is een bedrag van € 250.000 voor rentekorting gereserveerd, € 100.000 voor capaciteit en € 750.000 voor de subsidieregeling groen dak en isolatie. Tenslotte hoeven de capaciteitskosten voor het ontwikkelen en uitvoeren van de stimuleringsregeling niet uit de bestemmingsreserve te worden betaald omdat hiervoor de Rijksmiddelen CDOKE worden ingezet.   

Eenmalige onttrekking bestemmingsreserve
In 2024 is € 1.221.000 uit de reserve Duurzaamheid en energietransitie onttrokken voor het verduurzamen van de nieuwe bibliotheek op het Fluitpolderplein 12. Deze eenmalige onttrekking maakt het mogelijk om de benodigde verduurzaming van dit gemeentelijk vastgoed in de eerste aardgasvrije transitiewijk, tegelijkertijd met de verbouwing uit te voeren.

Planning

In het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026 is een planning opgenomen per thema. Het programma loopt op schema. Op dit moment zijn er 2 transitiewijken gestart binnen de gemeente.

Communicatie

Naast participatie is communicatie één van de pijlers om de doelstellingen op het thema Energie(transitie) te bereiken. Met onder meer gerichte campagnes in de lokale media, op sociale media, het organiseren van workshops en informatiebijeenkomsten wordt doorlopend aandacht besteed aan het programma Duurzaamheid en de energietransitie in het bijzonder.

Risicomanagement

Voor het thema energie(transitie) zijn de belangrijkste risico’s en beheersmaatregelen in kaart gebracht. Deze inventarisatie wordt vanuit programmateam Duurzaamheid periodiek gemonitord en bijgesteld.

De grootste risico’s met betrekking tot het thema energie(transitie) zijn:

  1. Onvoldoende financiële middelen om de energietransitie voor 2050 te realiseren. De gemeente is hiervan afhankelijk van de Rijksmiddelen.
  2. Het ontbreken van draagvlak bij inwoners en andere stakeholders voor (collectieve) oplossingen
  3. Het ontbreken van ruimtelijke of technische mogelijkheden
  4. Disbalans in opwek, opslag en netcapaciteit
  5. Krapte op de aannemersmarkt en materialen en kostenstijgingen
  6. Krapte op de arbeidsmarkt
  7. De tijd die nodig is voor een flora- en faunaonderzoek of soortenmanagementplan onderzoek, het maken van een plan en de ontheffing van de ODH, kan zorgen voor een vertraging van isolatie werkzaamheden.
Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 11:46:19 met de export van 05/28/2025 10:36:38