Project overzicht

Tussen Leidschendam en Voorschoten ligt de Duivenvoordecorridor met daarin de Veursestraatweg. In dit gebied wordt het landschap en de natuur hersteld en ontwikkeld met ruimte voor nieuwe woningen. Om de bereikbaarheid van de ontwikkelgebieden en de verkeersveiligheid op de Veursestraatweg te waarborgen, wordt de Veursestraatweg opnieuw ingericht.

Herinrichten Veursestraatweg

1 / 1
Afbeelding 1 behorende bij Herinrichten Veursestraatweg

Project locatie

Project status

Risico profiel

Middel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Aandachtspunt

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Keus
Programma
Verkeer en vervoer
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Gemeente Leidschendam-Voorburg

Projectkarakteristiek

Projectfase
Ontwerpfase
Einddatum
2027
Ruimtelijke procedure
Uitgangspunt: Niet van toepassing
Risicoprofiel
Gemiddeld

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
12 november 2024
Volgende raads-/commissiebehandeling
-
Besluitvorming

De gemeenteraad heeft op 14 februari 2023 het voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld en heeft kennisgenomen van de aanpak en het participatieplan.

De gemeenteraad heeft op 12 november 2024 het ontwerp vastgesteld en het uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld

Afwijking t.o.v. besluitvorming

Niet van toepassing

Belangrijkste wijzigingen

Als gevolg van capaciteitsproblemen bij de netwerkbeheerders loopt het project vertraging op en kan er pas in het najaar van 2026 gestart worden met de uitvoering

Doelstelling en gewenst resultaat

Aanleiding
In het gebied tussen Leidschendam en Voorschoten worden aan weerszijden van de Veursestraatweg verschillende gebieden ontwikkeld. Daarbij komen kassencomplexen te vervallen, wordt nieuwe, beleefbare natuur gerealiseerd en worden nieuwe woningen gebouwd. De verkeersveiligheid op de Veursestraatweg en de bereikbaarheid van de ontwikkelgebieden moeten worden gewaarborgd. Uitgangspunt is dat de huidige bebouwde komgrens wordt verlegd naar de gemeentegrens met Voorschoten. De maximumsnelheid op dit deel van de weg wordt dan verlaagd naar 50 km/h. Dit levert naar verwachting ook positieve milieueffecten op voor de omgeving. Als gevolg van deze ontwikkelingen is een andere inrichting van de weg nodig. Daarnaast zijn bij de vaststelling van bestemmingsplan Schakenbosch in 2021 toezeggingen gedaan over aanvullend integraal verkeerskundig- en milieuonderzoek en een m.e.r.-beoordeling.

Doelstellingen
Het project heeft meerdere doelstellingen:

  1. Het bieden van inzicht in de verkeers- en milieusituatie (geluid en luchtkwaliteit) op de hoofdwegen in Leidschendam-Noord als gevolg van de ontwikkelingen die plaatsvinden in de Duivenvoordecorridor.
  2. Het verbeteren van de verkeersveiligheid van de Veursestraatweg, de bereikbaarheid van de ontwikkelgebieden en de leefbaarheid van de aanliggende woningen.
  3. Het verbeteren van de ruimtelijke inpassing/kwaliteit van de Veursestraatweg, aansluitend bij de ambities in de Duivenvoordecorridor.
  4. Het verbeteren van de gebruikskwaliteit (comfort) en de constructieve staat van de Veursestraatweg.

Gewenst resultaat
Het gewenste resultaat is een heringerichte Veursestraatweg tussen het kruispunt met de Noordsingel en de gemeentegrens met Voorschoten, ingepast in het landschap en waarbij de omgeving is betrokken.

Stand van zaken

Het door de raad vastgestelde ontwerp wordt technisch verder uitgewerkt. Er worden aanvullende onderzoeken uitgevoerd. Met de netwerkbeheerders worden gesprekken gevoerd over de noodzakelijke aanpassingen aan hun netwerken. De wachttijden om tot verlegging over te gaan zijn met name bij Stedin fors opgelopen. In maart 2025 is doorgegeven dat de wachttijd 1,5 jaar bedraagt. Daardoor zal de uitvoering niet eerder dan in het najaar van 2026 starten en tot in 2027 doorlopen.

Bij de vaststelling door de raad van het ontwerp en het krediet voor de herinrichting Veursestraatweg op 12 november 2024 is ook een motie aangenomen.
Strekking hiervan is om nog eens goed te kijken naar het realiseren van verkeersveilige oversteken voor voetgangers en fietsers en de raad hierover nader te infomeren. Het afdoen van de motie is nog onderhanden.

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Lasten - Herinrichting Veursestraatweg

8.130.000

409.766

139.730

7.580.504

Baten - Herinrichting Veursestraatweg - bijdrage

-119.000

0

-119.000

0

Totaal

8.011.000

409.766

20.730

7.580.504

De totale kosten van het project zijn op basis van het vastgestelde wegontwerp geraamd op € 8.400.000 en worden gedekt door een (herziene) bijdrage van € 270.000 uit de grondexploitatie Vlietvoorde en een totaalkrediet van € 8.130.000 (inclusief voorbereidingskrediet van € 250.000) te onttrekken uit de bestemmingsreserve Mobiliteit en te storten in de reserve dekking afschrijvingslasten ter dekking van de afschrijvingslasten van de herinrichting.

De gerealiseerde kosten van € 409.766 zijn de voorbereidingskosten over 2023, 2024 en 2025 (tot maart). De kosten omvatten het doen van onderzoeken, het doorlopen van het participatietraject, het opstellen van het ontwerp en de uren van de ambtelijke projectgroep.
De resterende verplichtingen van € 139.730 betreffen diverse onderzoeken en de uitwerking van het ontwerp. De baten van € 119.000 betreft een begrote subsidiebijdrage die nog niet is ontvangen.

Verwacht wordt dat het project kan worden gerealiseerd binnen de beschikbaar gestelde middelen.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Aanvullende onderzoeken en informeren bewoners

tweede helft 2023

Terugkoppeling met raadsbrief september 2023

Opstellen ontwerp en betrekken bewoners

eind 2023 / begin 2024

Besluitvorming over ontwerp en uitvoeringskrediet

eind 2024

 Commissie Omgeving 22 oktober 2024

12 november 2024 (iBabs 3698)

Technische uitwerking ontwerp

eerste helft 2025

Aannemer selecteren

tweede helft 2025

Start uitvoering herinrichting

najaar 2026

Afhankelijk van capaciteit netwerkbeheerders

Uitvoering herinrichting gereed

najaar 2027

Afhankelijk van uitvoeringswijze

De netwerkbeheerders (met name Stedin) kampen met grote capaciteitstekorten en tegelijkertijd een grote opgave tot vergroting van de netcapaciteit
Stedin heeft in maart 2025 aangegeven dat de wachttijd tot de uitvoering van hun verleggingen is opgelopen tot 1,5 jaar.
Dit betekent dat de uitvoering van de werkzaamheden pas in het najaar van 2026 kan starten

Communicatie

Als onderdeel van de projectaanpak is een participatieplan op hoofdlijnen opgesteld. Hierin is per projectfase de betrokkenheid van bewoners en andere belanghebbenden opgenomen. Het participatieplan is te vinden op het communicatieplatform van de gemeente: www.lv.nl/veursestraatweg (projecten Leidschendam). Hier kunnen bewoners en andere belangstellenden achtergrondinformatie vinden, vragen stellen en kunnen zij zich aanmelden voor de gemeentelijke digitale nieuwsbrief. Ook zijn hier de verslagen van de vier bewonerswerkgroepen (november 2023 t/m maart 2024 opgenomen) en de weergave van de twee centrale, openbare bewonersavonden. Op het moment dat het ontwerp verder technisch is uitgewerkt, wordt dit opnieuw aan de bewonerswerkgroep voorgelegd.

Risicomanagement

In september 2024 is een nieuwe, brede risico/afstemmingssessie gehouden onder leiding van Arcadis. Als belangrijkste risico's worden gezien dat de netwerkbeheerders geen of onvoldoende capaciteit voor de benodigde verleggingen van hun netwerken hebben en dat de uitvoering van de herinrichting voor ernstige verkeersoverlast zorgt, zowel voor lokaal verkeer, doorgaand verkeer als bouwverkeer naar de ontwikkelgebieden. Beheersmaatregelen zijn vroegtijdig in overleg gaan met de netwerkbeheerders en het opstellen van een plan voor de logistiek tijdens de uitvoeringsfase.
In maart 2025 blijkt het eerste risico te zijn opgetreden en te leiden tot vertraging van de uitvoering

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 11:46:19 met de export van 05/28/2025 10:36:38