Stabilisering van de verkeerssituatie De Taskforce ziet dat de verkeerssituatie op de weg zich blijvend stabiliseert. Dat is te zien in het Dashboard wat door het OMC wordt gebruikt. Op basis van historische data worden de belangrijkste autoroutes van en naar de Mall bewaakt. Op die routes zien we dat de reistijden in 2023 en Q1 2024 vergelijkbaar zijn met 2022. Wel is er een toename van verkeer als het weer slechter is. In het dashboard is dan zichtbaar dat er meer auto’s op de parkeerterreinen staan en dat het substantieel drukker op de weg is. Niet alleen nemen dan de reistijden op de belangrijkste routes van en naar de Mall toe, maar ook op de N14 van en naar Den Haag is het dan drukker. Parkeerdruk in de wijken In de wijken rond de Mall is in 2023 een vergelijkbare parkeerdruk te zien als in 2022. Wat is er tot en met Q1 2024 gedaan De taskforce is in 2023 en Q1 2024 gecontinueerd, waarbij de operationele maatregelen vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) worden voortgezet en vanuit de projectorganisatie de laatste hand wordt gelegd aan nog te realiseren maatregelen: - Voorbereiden van het naar de operationele organisatie brengen van de inzet van het OMC.
- We werken in samenwerking met RWS aan de overdracht van de “dynamische groene golf”, die op onze slimme verkeerslichten draait, naar de beheerorganisaties van RWS en gemeente Leidschendam-Voorburg.
- Nog openstaande aanpassingen aan de infrastructuur: Heuvelweg en halte Heuvelweg.
Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen wil de gemeente drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. Het daarvoor benodigde verkeersbesluit is met bewoners en klankbordgroep afgestemd. De bezwaarmakers hebben in juli een brief en het aangepaste concept verkeersbesluit en ontvangen. September 2023 is het nieuwe verkeersbesluit gepubliceerd. Hier is een bezwaar op binnengekomen, wat op 21 maart 2024 is voorgelegd aan de bezwarencommissie. De uitspraak wordt 5-6 weken na deze zitting verwacht: begin mei 2024. Bij ongegrond bezwaar kan vervolgens de realisatie van de aanpassing aan de Heuvelweg worden opgestart. Gezien doorlooptijden voor uitvragen, plannen en uitvoeren is de verwachting dat de uitvoering van het gehele plan voor de aanpassing Heuvelweg Q1 2025 helemaal klaar kan zijn. Openbaar vervoer – halte Heuvelweg Samen met HTM werkt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan verbeteringen aan de doorstroming van de trams rond de Mall. Er zijn in 2023 en Q1 2024 diverse inhoudelijke overleggen geweest met HTM en eind december is er een consultatie met reizigersvereniging Rover geweest waarbij de specifieke inrichting van de vernieuwde halte is besproken. LV en HTM hebben in Q1 2024 ambtelijke overeenstemming bereikt over het ontwerp van de halte en de uit te voeren werkzaamheden. Kort samengevat: - de halte wordt aan beide kanten van het spoor verlengd, zodat er altijd 2 trams tegelijkertijd kunnen halteren;
- na consultatie met Rover hebben LV en HTM vastgesteld dat het terugbrengen van een voetgangersoversteekplaats aan de kant van de Mall haalbaar is: dit is derhalve in het laatste ontwerp toegevoegd;
- de aangepaste halte is ook geschikt voor de instroom van de nieuwe trams;
- in overleg met de technische mensen van LV en HTM zijn de acties vastgesteld die nodig zijn om de halte toekomst vast in het gehele multimodale verkeerssysteem te integreren: lees, de systemen van LV en HTM worden technisch aan elkaar gekoppeld, zodat de prioriteit van de trams optimaal wordt afgestemd op de doorstroming van al het overige verkeer (waaronder ook voetgangers en fietsers).
De planning is: - in de 1e helft van 2024 te zorgen voor alle voorbereidingen, inclusief de subsidieaanvraag bij MRDH;
- Q3 2024 wordt een bestuurlijk akkoord wordt verwacht (collegebesluit);
- de 2e helft van 2024 wordt vervolgens gebruikt om het werk aan te besteden en in te plannen;
- de uitvoering wordt in de 1e helft van 2025 verwacht.
Fietsen, voetgangers en bewaakte fietsenstalling Samen met de fietsersbond en het platform voor gehandicapten heeft de gemeente gekeken naar de toegankelijkheid van de Mall voor fietsers en voetgangers. Vanuit de taskforce is in overleg met URW een plan uitgewerkt om de op- en aanmerkingen van deze schouw mee te nemen. Om als input mee te nemen in ontwikkelingen rondom verkeersveiligheid en toegankelijkheid - URW heeft het ontwerp van de bewaakte fietsenstalling bij de gemeente ingediend en de gemeente heeft hiervoor een vergunning afgegeven.
- URW heeft aangegeven dat de fietsenstalling er in 2024 nog niet komt. De gemeente wil daarover met URW in gesprek gaan;
- URW heeft een stalling voor deelscooters en gemotoriseerde tweewielers gerealiseerd.
- Voor de deelvervoeraanbieders Felyx, Check en Go-Sharing zijn op het gehele terrein van de Mall locaties gereserveerd om deelscooters en deelfietsen te plaatsen.
|