Project overzicht

De taskforce de Mall heeft als missie de bereikbaarheid van de Mall in het bijzonder en de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg in het algemeen op een acceptabel niveau te brengen en te houden.

Taskforce de Mall - Westfield Mall of the Netherlands

1 / 1
Afbeelding 1 behorende bij Taskforce de Mall - Westfield Mall of the Netherlands

Project locatie

Project status

Risico profiel

Hoog

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Aandachtspunt

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Keus
Programma
Verkeer en vervoer
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Eigenaren/Unibail-Rodamco-Westfield

Projectkarakteristiek

Projectfase
Diversen
Einddatum
Ruimtelijke procedure
-
Risicoprofiel
Hoog

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
Volgende raads-/commissiebehandeling
Besluitvorming

2629-Raadsvoorstel - Beheersing verkeer de Mall

Afwijking t.o.v. besluitvorming

Belangrijkste wijzigingen

Er staan nog een aantal voorgenomen maatregelen open. Zie hiervoor de paragraaf Stand van Zaken - Wat moet er nog gebeuren.

Doelstelling en gewenst resultaat

URW meldt over 2023 dat er naar schatting 15 miljoen bezoekers naar de Mall kwamen.
Ongeveer 15 miljoen bezoekers per jaar en 4.000 (auto)parkeerplaatsen bij de Mall, zorgen voor een substantiële verkeersstroom naar en van de Mall. De Taskforce heeft een aantal verkeersmanagement instrumenten gerealiseerd in samenwerking met RWS en ZHB om deze substantiële (auto)verkeersstroom zo beheerst mogelijk te laten lopen.

Stand van zaken

Stabilisering van de verkeerssituatie
De Taskforce ziet dat de verkeerssituatie op de weg zich blijvend stabiliseert. Dat is te zien in het Dashboard wat door het OMC wordt gebruikt. Op basis van historische data worden de belangrijkste autoroutes van en naar de Mall bewaakt.
Op die routes zien we dat de reistijden in 2023 en Q1 2024 vergelijkbaar zijn met 2022. Wel is er een toename van verkeer als het weer slechter is. In het dashboard is dan zichtbaar dat er meer auto’s op de parkeerterreinen staan en dat het substantieel drukker op de weg is. Niet alleen nemen dan de reistijden op de belangrijkste routes van en naar de Mall toe, maar ook op de N14 van en naar Den Haag is het dan drukker.

Parkeerdruk in de wijken
In de wijken rond de Mall is in 2023 een vergelijkbare parkeerdruk te zien als in 2022.

Wat is er tot en met Q1 2024 gedaan
De taskforce is in 2023 en Q1 2024 gecontinueerd, waarbij de operationele maatregelen vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) worden voortgezet en vanuit de projectorganisatie de laatste hand wordt gelegd aan nog te realiseren maatregelen:

  • Voorbereiden van het naar de operationele organisatie brengen van de inzet van het OMC.
  • We werken in samenwerking met RWS aan de overdracht van de “dynamische groene golf”, die op onze slimme verkeerslichten draait, naar de beheerorganisaties van RWS en gemeente Leidschendam-Voorburg.
  • Nog openstaande aanpassingen aan de infrastructuur: Heuvelweg en halte Heuvelweg.

Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau
Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen wil de gemeente drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. Het daarvoor benodigde verkeersbesluit is met bewoners en klankbordgroep afgestemd. De bezwaarmakers hebben in juli een brief en het aangepaste concept verkeersbesluit en ontvangen. September 2023 is het nieuwe verkeersbesluit gepubliceerd. Hier is een bezwaar op binnengekomen, wat op 21 maart 2024 is voorgelegd aan de bezwarencommissie. De uitspraak wordt 5-6 weken na deze zitting verwacht: begin mei 2024. Bij ongegrond bezwaar kan vervolgens de realisatie van de aanpassing aan de Heuvelweg worden opgestart. Gezien doorlooptijden voor uitvragen, plannen en uitvoeren is de verwachting dat de uitvoering van het gehele plan voor de aanpassing Heuvelweg Q1 2025 helemaal klaar kan zijn.

Openbaar vervoer – halte Heuvelweg
Samen met HTM werkt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan verbeteringen aan de doorstroming van de trams rond de Mall. Er zijn in 2023 en Q1 2024 diverse inhoudelijke overleggen geweest met HTM en eind december is er een consultatie met reizigersvereniging Rover geweest waarbij de specifieke inrichting van de vernieuwde halte is besproken.

LV en HTM hebben in Q1 2024 ambtelijke overeenstemming bereikt over het ontwerp van de halte en de uit te voeren werkzaamheden.

Kort samengevat:

  • de halte wordt aan beide kanten van het spoor verlengd, zodat er altijd 2 trams tegelijkertijd kunnen halteren;
  • na consultatie met Rover hebben LV en HTM vastgesteld dat het terugbrengen van een voetgangersoversteekplaats aan de kant van de Mall haalbaar is: dit is derhalve in het laatste ontwerp toegevoegd;
  • de aangepaste halte is ook geschikt voor de instroom van de nieuwe trams;
  • in overleg met de technische mensen van LV en HTM zijn de acties vastgesteld die nodig zijn om de halte toekomst vast in het gehele multimodale verkeerssysteem te integreren: lees, de systemen van LV en HTM worden technisch aan elkaar gekoppeld, zodat de prioriteit van de trams optimaal wordt afgestemd op de doorstroming van al het overige verkeer (waaronder ook voetgangers en fietsers).

De planning is:

  • in de 1e helft van 2024 te zorgen voor alle voorbereidingen, inclusief de subsidieaanvraag bij MRDH;
  • Q3 2024 wordt een bestuurlijk akkoord wordt verwacht (collegebesluit);
  • de 2e helft van 2024 wordt vervolgens gebruikt om het werk aan te besteden en in te plannen;
  • de uitvoering wordt in de 1e helft van 2025 verwacht.

Fietsen, voetgangers en bewaakte fietsenstalling
Samen met de fietsersbond en het platform voor gehandicapten heeft de gemeente gekeken naar de toegankelijkheid van de Mall voor fietsers en voetgangers. Vanuit de taskforce is in overleg met URW een plan uitgewerkt om de op- en aanmerkingen van deze schouw mee te nemen. Om als input mee te nemen in ontwikkelingen rondom verkeersveiligheid en toegankelijkheid

  • URW heeft het ontwerp van de bewaakte fietsenstalling bij de gemeente ingediend en de gemeente heeft hiervoor een vergunning afgegeven.  
  • URW heeft aangegeven dat de fietsenstalling er in 2024 nog niet komt. De gemeente wil daarover met URW in gesprek gaan;
  • URW heeft een stalling voor deelscooters en gemotoriseerde tweewielers gerealiseerd.
  • Voor de deelvervoeraanbieders Felyx, Check en Go-Sharing zijn op het gehele terrein van de Mall locaties gereserveerd om deelscooters en deelfietsen te plaatsen.

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Taskforce mobiliteit The Mall

1.190.000

945.413

244.587

0

Aanpassen fysieke infrastructuur

160.000

11.505

11.505

136.990

Aanpassen Verkeersregelinstallatie en plaatsen verkeerscamera's

272.250

0

23.449

248.801

Totaal

1.622.250

956.918

279.541

385.791

Financieel ligt het project op schema.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Taskforce de Mall

mei 2021 - dec 2023

Evaluatie verkeersmaatregelen

Presentatie 4 november 2021 gegeven

Raadsvoorstel Structurele oplossingen en krediet

Raadsbesluit 22 februari 2022

Beëindigen Taskforce en overdracht naar reguliere organisatie MRO

Q3 2023 – Q1 2024

Communicatie

Op de website Mall of the Netherlands | In gesprek met LV wordt de actuele projectinformatie bijgehouden.

Daarnaast wordt er standaard via de gemeentelijke nieuwsbrief en sociale media informatie gedeeld over wegwerkzaamheden of bijzondere dagen bij de Mall, waarbij er meer verkeersoverlast wordt verwacht.
Door middel van Digitale Route Informatie Panelen (DRIP’s) en Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) worden automobilisten geïnformeerd over de drukte op de weg, eventuele alternatieve routes en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen.
Het is de bedoeling om in Q2-2024 voor de taskforce een laatste klankbordgroep bijeenkomst te organiseren om een overdrachtsmoment te hebben van de Taskforce naar MRO (werkgroep parkeren).

Risicomanagement

Financieel
Het is in deze fase redelijk goed in te schatten welke verkeersmaatregelen er nodig zijn en wat dat kost.
Doordat een aantal projectonderdelen met veel samenwerkingspartners is uitgevoerd, is de planning vertraagd. Daardoor zijn niet alle geraamde budgetten in 2022 en 2023 aangewend. Deze lasten zijn verschoven naar 2024.
Dit wordt formeel via de 2de tussentijdse rapportage (Turap) en het Investeringsplan gerapporteerd.

In de paragraaf Financiën geeft de tabel een weergave van de actuele stand tot en met maart 2024.

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2024 13:59:01 met de export van 06/12/2024 11:02:37