Stabilisering van de verkeerssituatie ook in 2024 De Taskforce ziet dat de verkeerssituatie op de weg zich blijvend stabiliseert. Dat is te zien in het Dashboard wat door het OMC wordt gebruikt. Op basis van historische data worden de belangrijkste autoroutes van en naar de Mall bewaakt. Op die routes zien we dat de reistijden in 2024 vergelijkbaar zijn met 2023. Om de toegevoegde waarde van het OMC te onderbouwen is in februari en maart 2025 een evaluatie uitgevoerd door een onafhankelijk verkeersbureau dat tot de conclusie komt dat de gemiddelde reistijden ten opzichte van 2023 korter zijn geworden, terwijl het aantal bezoekers substantieel is toegenomen. Parkeerdruk in de wijken In de wijken rond de Mall is in 2024 een vergelijkbare parkeerdruk te zien als in 2023. Net als in voorgaande jaren geldt dat de parkeerdruk overslaat naar de wijken rond de Mall de parkeerterreinen bij de Mall bijna vol staan. Wat is er tot en met 2024 gedaan De taskforce is in 2024 gecontinueerd, waarbij de operationele maatregelen vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) zijn voortgezet en vanuit de projectorganisatie de laatste hand is gelegd aan nog te realiseren maatregelen: - Voorbereiden van het naar de operationele organisatie brengen van de inzet van het OMC, inclusief alle binnen het OMC ontwikkelde verkeersmaatregelen.
- De laatste aanpassingen aan de infrastructuur: Heuvelweg en halte Heuvelweg.
Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen gaat de gemeente de drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. Nu de benodigde verkeersbesluiten genomen zijn en er per 31 december 2024 geen beroep is ingesteld, gaat gemeente Leidschendam-Voorburg in 2025 de werken uitvoeren. De verwachting is, dat de uitvoering van de aanpassingen aan de Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau in het najaar van 2025 klaar kan zijn. Openbaar vervoer – halte Heuvelweg De aanpassingen aan de halte aan de Heuvelweg in Leidschendam starten in het najaar van 2025 en zijn begin 2026 gereed en zorgen voor een betere doorstroming en veiligheid van reizigers. Er komt onder andere een extra oversteek voor voetgangers aan de kant van de Mall richting het kruispunt Weigelia-Heuvelweg en beide perrons van de halte worden verlengd. De verlenging van de tramhalte is belangrijk voor de doorstroming van tramlijnen 2, 6 en 19, die allemaal langs deze halte rijden. Er kunnen straks twee trams gelijktijdig stoppen, waardoor de dienstregeling van de trams beter op elkaar aansluit en de kruising minder vaak bezet is. Comfort en sociale veiligheid De halte wordt door de aanpak van alle kanten laagdrempelig en veilig toegankelijk voor reizigers. De oversteekplaatsen komen op plekken waar voetgangers het liefste van het perron naar de wijk, het ziekenhuis of het winkelcentrum oversteken en andersom. Waar het kan wordt extra groen toegevoegd aan de halte en de omgeving, wat zorgt voor een aantrekkelijke zicht en wat ook het veiligheidsgevoel van reizigers vergroot. Brede aanpak bereikbaarheid Samen met Unibail Rodamco Westfield, Zuid Holland Bereikbaar, MRDH en HTM werkt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan een integrale mobiliteitsaanpak. Deze aanpak zorgt ervoor dat verschillende vormen van vervoer, zoals de auto, fiets en het openbaar vervoer, goed op elkaar aansluiten voor een betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor inwoners van de gemeente en bezoekers van het bijvoorbeeld het ziekenhuis en het winkelcentrum de Mall. De aanpassingen aan de halte zijn onderdeel van deze brede aanpak bereikbaarheid. |