Project overzicht

De taskforce de Mall heeft als missie de bereikbaarheid van de Mall in het bijzonder en de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg in het algemeen op een acceptabel niveau te brengen en te houden.

Taskforce de Mall - Westfield Mall of the Netherlands

1 / 1
Afbeelding 1 behorende bij Taskforce de Mall - Westfield Mall of the Netherlands

Project locatie

Project status

Risico profiel

Middel

Totaal beeld

Volgens verwachting

Bestuur & ext. partijen

Volgens verwachting

Planning

Volgens verwachting

Budget

Volgens verwachting

Project structuur

Bestuurlijk opdrachtgever
Wethouder Keus
Programma
Verkeer en vervoer
Initiatiefnemer / Opdrachtgevers
Eigenaren/Unibail-Rodamco-Westfield

Projectkarakteristiek

Projectfase
Realisatiefase
Einddatum
Q3 2026
Ruimtelijke procedure
-
Risicoprofiel
Medium

Besluitvorming

Laatste raads-/commissiebehandeling
Volgende raads-/commissiebehandeling
Besluitvorming

2629-Raadsvoorstel - Beheersing verkeer de Mall

Afwijking t.o.v. besluitvorming

Belangrijkste wijzigingen

De inzet van het OMC blijft in 2025 gecontinueerd vanuit het project. De 2 laatste projecten, aanpassing Heuvelweg en verlenging halte Heuvelweg gaan in 2025 van start. Zie hiervoor de paragraaf Stand van Zaken - Wat moet er nog gebeuren.

Doelstelling en gewenst resultaat

URW meldt over 2024 dat met een groei van bijna 4% het aantal bezoekers wat de Mall bezocht heeft de 15 miljoen per jaar is gepasseerd.
Meer dan 15 miljoen bezoekers per jaar en 4.000 (auto)parkeerplaatsen bij de Mall, zorgen structureel voor een substantiële verkeersstroom naar en van de Mall. De Taskforce heeft daarvoor binnen het zogenoemde Operationeel Mobiliteits Centrum (OMC) een aantal verkeersmanagement instrumenten ontwikkeld om in samenwerking met RWS, URW en ZHB deze substantiële (auto)verkeersstroom zo beheerst mogelijk te laten lopen. De Taskforce heeft nog 2 specifieke projecten te realiseren in 2025 om de fysieke situatie van de Heuvelweg af te stemmen op de huidige verkeerstromen: aanpassing van kruispunt bij het politiebureau en verlenging van halte Heuvelweg.

Stand van zaken

Stabilisering van de verkeerssituatie ook in 2024
De Taskforce ziet dat de verkeerssituatie op de weg zich blijvend stabiliseert. Dat is te zien in het Dashboard wat door het OMC wordt gebruikt. Op basis van historische data worden de belangrijkste autoroutes van en naar de Mall bewaakt. Op die routes zien we dat de reistijden in 2024 vergelijkbaar zijn met 2023.
Om de toegevoegde waarde van het OMC te onderbouwen is in februari en maart 2025 een evaluatie uitgevoerd door een onafhankelijk verkeersbureau dat tot de conclusie komt dat de gemiddelde reistijden ten opzichte van 2023 korter zijn geworden, terwijl het aantal bezoekers substantieel is toegenomen.

Parkeerdruk in de wijken
In de wijken rond de Mall is in 2024 een vergelijkbare parkeerdruk te zien als in 2023. Net als in voorgaande jaren geldt dat de parkeerdruk overslaat naar de wijken rond de Mall de parkeerterreinen bij de Mall bijna vol staan.

Wat is er tot en met 2024 gedaan
De taskforce is in 2024 gecontinueerd, waarbij de operationele maatregelen vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) zijn voortgezet en vanuit de projectorganisatie de laatste hand is gelegd aan nog te realiseren maatregelen:

  • Voorbereiden van het naar de operationele organisatie brengen van de inzet van het OMC, inclusief alle binnen het OMC ontwikkelde verkeersmaatregelen.
  • De laatste aanpassingen aan de infrastructuur: Heuvelweg en halte Heuvelweg.

Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau
Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen gaat de gemeente de drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. Nu de benodigde verkeersbesluiten genomen zijn en er per 31 december 2024 geen beroep is ingesteld, gaat gemeente Leidschendam-Voorburg in 2025 de werken uitvoeren. De verwachting is, dat de uitvoering van de aanpassingen aan de Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau in het najaar van 2025 klaar kan zijn.

Openbaar vervoer – halte Heuvelweg
De aanpassingen aan de halte aan de Heuvelweg in Leidschendam starten in het najaar van 2025 en zijn begin 2026 gereed en zorgen voor een betere doorstroming en veiligheid van reizigers. Er komt onder andere een extra oversteek voor voetgangers aan de kant van de Mall richting het kruispunt Weigelia-Heuvelweg en beide perrons van de halte worden verlengd.
De verlenging van de tramhalte is belangrijk voor de doorstroming van tramlijnen 2, 6 en 19, die allemaal langs deze halte rijden. Er kunnen straks twee trams gelijktijdig stoppen, waardoor de dienstregeling van de trams beter op elkaar aansluit en de kruising minder vaak bezet is.

Comfort en sociale veiligheid
De halte wordt door de aanpak van alle kanten laagdrempelig en veilig toegankelijk voor reizigers. De oversteekplaatsen komen op plekken waar voetgangers het liefste van het perron naar de wijk, het ziekenhuis of het winkelcentrum oversteken en andersom. Waar het kan wordt extra groen toegevoegd aan de halte en de omgeving, wat zorgt voor een aantrekkelijke zicht en wat ook het veiligheidsgevoel van reizigers vergroot.

Brede aanpak bereikbaarheid
Samen met Unibail Rodamco Westfield, Zuid Holland Bereikbaar, MRDH en HTM werkt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan een integrale mobiliteitsaanpak. Deze aanpak zorgt ervoor dat verschillende vormen van vervoer, zoals de auto, fiets en het openbaar vervoer, goed op elkaar aansluiten voor een betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor inwoners van de gemeente en bezoekers van het bijvoorbeeld het ziekenhuis en het winkelcentrum de Mall. De aanpassingen aan de halte zijn onderdeel van deze brede aanpak bereikbaarheid.

Financiën

Omschrijving

Beschikbaar
(€)

Uitgaven
(€)

Verplichtingen
(€)

Saldo
(€)

Taskforce mobiliteit Mall

1.190.000

1.190.000

0

0

Aanpassen fysieke infrastructuur

172.978

17.210

0

155.768

Aanpassen Verkeersregelinstallatie en plaatsen verkeerscamera's

296.045

0

0

296.045

Totaal

1.659.023

1.207.210

0

451.813

De kosten voor het OMC voor 2025 ad € 337.500 zijn binnen het restantbudget 2024 van de Taskforce en binnen afdeling Stadsbeheer gevonden. Dit bedrag komt overeen met het begrootte bedrag voor de verplichtingen voor 2025. De genoemde bedragen zijn netto bedragen: de financiële bijdragen (€ 209.000) van URW en RWS zijn hierin verrekend.
De begroting voor de fysieke aanpassingen aan de Heuvelweg komt vanuit het investeringsbudget wat met raadsbesluit 2629 in februari 2022 is goedgekeurd: vermeerderd met de indexering van de afgelopen jaren en verminderd met alle uitgaven die tot en met 31 december 2024 zijn gedaan.

Planning

Mijlpalen

Gepland

Status

Besluitvorming

Raadsbesluit

Toelichting

Taskforce de Mall

mei 2021 - juni 2026

Evaluatie verkeersmaatregelen

Q1 2025

Input voor kadernota 2025 OMC

Kadernota OMC structurele maatregelen

Q1 2025

Input voor kadernota 2025 OMC

Beeindigen Taskforce en overdracht naar reguliere organisatie MRO

Q2 2026

De oorspronkelijke planning is verlengd naar halverwege 2026 vanwege de projecten die fysiek werk vragen in de openbare ruimte: betreffende Heuvelweg en halte Heuvelweg. Hierbij is halte Heuvelweg het laatste project wat in 2026 wordt opgeleverd.

Communicatie

Op de website Mall of the Netherlands | In gesprek met LV  wordt de actuele projectinformatie bijgehouden.

Daarnaast wordt er standaard via de gemeentelijke nieuwsbrief en sociale media informatie gedeeld over wegwerkzaamheden of bijzondere dagen bij de Mall, waarbij er meer verkeersoverlast wordt verwacht.
Door middel van Digitale Route Informatie Panelen (DRIP’s) en Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) worden automobilisten geïnformeerd over de drukte op de weg, eventuele alternatieve routes en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen.
Tijdens de uitvoering van het plan van de Heuvelweg kunnen bewoners meekijken en meedenken over de details van de uitvoering. Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd zodra de werkzaamheden starten.

Risicomanagement

Financieel
Het is in deze fase goed in te schatten welke verkeersmaatregelen er nodig zijn en wat dat kost.
Doordat een aantal projectonderdelen met veel samenwerkingspartners is uitgevoerd, is de planning vertraagd. Daardoor zijn niet alle geraamde budgetten tot en met 2024 aangewend. Deze budgetten zijn verschoven naar 2025.

Voor de operatie vanuit het OMC is budget gevonden binnen de Taskforce en afdeling Stadsbeheer. De realisatie van de projecten wordt bekostigd vanuit het investeringsbudget. Voor alle kosten is een uitgebreide raming gemaakt die binnen de huidige financiële ruimte valt.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 11:46:19 met de export van 05/28/2025 10:36:38